ابزار گچ کاری داخل ساختمان : 22 عدد از مهم ترین ها را بشناسید

به گزارش آوای وحش، چقدر در خصوص انواع ابزار گچ کاری داخل ساختمان می دانید؟ در حقیقت، فرآیند گچ کاری ساختمان به ویژه در مرحله سقف که احتیاج به ایجاد تزیینات جهت ساخت الگوهای زیبا را دارد، احتیاج به ابزارآلات مخصوص دارد. هر ابزار گچ کاری برای یک نوع فعالیت خاص به کار گرفته می گردد و استفاده صحیح از آن به معنای ایجاد یک کار باکیفیت و حرفه ای است. از این رو، برای شناخت بیشتر انواع گچ کاری داخل ساختمان می توانید با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

ابزار گچ کاری داخل ساختمان : 22 عدد از مهم ترین ها را بشناسید

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

انواع ابزار گچ کاری داخل ساختمان

در زیر به مهم ترین ابزارآلات گچکاری اشاره می کنیم:

قاشقی: این وسیله در اصل به نام قلم بوم گیر مشهور است و برای انواع و اقسام کارهای گچ کاری مورد استفاده قرار می گیرد. به لبه های گرد و قاشقی شکل (شبیه به قاشق) که توسط قلم بوم گیر بر گوشه دیوارها و سقف اجرا می گردد، قاشقی می گویند.

قلم بوم گیر

دمبر: اصلی ترین ابزار گچ کاری، دمبر است. در حقیقت، اگر بخواهید گچ کاری را به هنر تبدیل کنید، باید از دمبر بهره ببرید. این وسیله فلزی مانند چاقو است، ولی تنها بخش تیز آن در قسمت نوک وسیله است. با این وسیله می تواند هر نوع اثر هنری خلق کرد.

دمبر

بومخوار: ابزاری فلزی است که برای هموار کردن متن و زمینه گچ بری ها استفاده می گردد. نوک این وسیله حالت مورب داشته که به تمیز کردن زمینه کار یاری می نماید. از بومخوار می توان برای حکاکی، کنده کاری و بازسازی و پرداخت اثر نیز استفاده کرد.

بومخوار

وردنگی: نوعی ابزار گچ کاری است که برای خط کشی کردن جای گرته شده (چرمه کردن یا سوزنی کردن) استفاده می گردد. انجام این کار به دلیل این است که بتوان بعد از وردنگی، فعایت های مربوط به برش را انجام داد.

وردنگی

کاردک: یکی دیگر از ابزارهای مهم گچ کاری، کاردک نام دارد. از وسیله به عنوان ابزار دم دستی جهت تمیز کردن دیگر ابزارها و یا تعمیر و پرداخت سطح گچ کاری شده استفاده می گردد.

کاردک

ماله: از ابتدایی ترین ابزارهای گچکاری، ماله است. ماله بنایی اغلب فلزی با دسته چوبی است. فلز نباید به هیچ عنوان تیز و بُرنده بود، تا سطح کار توسط گچ کار خراب نشد. همچنین توجه داشته باشید که لکه گیری و برای گچکاری، احتیاج به ماله مخصوص است.

استانبولی: برای انجام هر نوع فعالیت گچکاری احتیاج به استفاده از استانبولی است. برای ساخت گچ و حمل محصول نهایی، باید گچ را به مقدار مورد احتیاج با مخلوط کرد. همچنین مهم است در انتها کار، استانبولی به خوبی شسته و تمیز گردد.

استانبولی

نقالی: برای زیر و رو کردن کارهای گچبری و ساخت و ساز گُل و برگ از ابزاری به نام نقالی استفاده می گردد. همچنین، از این ابزار می توان در حالت دهی و ترمیم آلات و گونه های خاص گچبری نیز استفاده کرد.

نقالی

دَم بُر: یکی دیگر از ابزارهای اصلی هنر گچبری که شبیه به چاقو است، دَم بُر نام دارد. برای انجام کلیه کارهای مربوط به برش و حکاکی های زینتی و هنری می توان از این وسیله استفاده کرد.

پرگار: از این ابزار بیشتر برای معین اندازه بین قسمت های مختلف استفاده می گردد. در حقیقت، برای اینکه بتوان اندازه هر کار گچبری را به طور دقیق بر روی محصول نهایی اجرا کرد، به کار بردن پرگار لازم است.

پرگار

الک: برای پیاده سازی سبک های مختلف گچبری، ابزارزنی، سفیدکاری و همچنین زیرسازی سطوح، گچ الک می گردد. گچی که الک می گردد، بسیار ریزدانه بوده و برای اجرای ظریف کاری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

الک

گونیا: از این ابزار برای گونیا کردن دیوارها استفاده می گردد. در فرآیند گچکاری ممکن است محل تقاطع دو دیوار زاویه 90 درجه ایجاد نکند، به همین دلیل گچکاران از ابزاری به نام گونیا استفاده می نمایند.

گلویی: ابزار گلویی برای ایجاد تزئینات داخلی در کنج کار، جایی بین سقف و دیوار و حاشیه دور سقف ها اجرا می گردد. این ابزار هم اکنون در بازار در متریال پلی یورتان فراوری می گردد که می تواند برای انجام کار گلویی مورد استفاده قرار گیرد.

کشوزنی: توانایی استفاده از گچ خوش مایه می تواند به صورت کشوزنی (ابزار زنی انجام گردد). برای کشوزنی سه نوع ابزار استفاده می گردد که شامل ابزاری است که بر لبه جاسازی می خورد و ابزاری که بر سطح کار می خورد. به طور کلی برای انجام کشوزنی از ابزارهای بسیار متفاوتی استفاده می گردد.

دیگر ابزار گچ کاری داخل ساختمان:

  • حاشیه پَخ: سطحی که زاویه ای غیرقائم (مورب) با سطح دیگر ایجاد می نماید.
  • کاو مسطح: ابزار معقر دارای خط کناره نهایی که یک ربع دایره را ایجاد می نماید.
  • تاج: ابزاری است که مقطع دو خم به شکل یک S کشیده دارد.
  • ابزار نیم گرد: ابزاری است که مقطع عرض نیم دایره دارد.
  • ابزار ربع گرد: ابزاری محدب است که مقطع مربع دایره ای دارد.
  • ابزار محدب: ابزاری است که مقطع مربع دایره ای دارد.
  • قاب: صفحه ای مستطیل شکلِ فرو رفته یا برجسته روی یک دیوار است که به طور معین با یک کتیبه، نقاشی یا پیکره، اجرا می گردد.

کلام آخر

برای انجام ساده ترین فرآیندهای گچکاری ساختمان، ابزار مناسب احتیاج است. با داشتن ابزار گچ کاری، می تواند اندود دیوار و سقف را به یک اثر هنری متمایز تبدیل کرد. بسیاری استادان هنر گچ کاری، مجموعه ای کامل از ابزارهای گچکاری را در اختیار دارند تا بتوانند ایده های ذهنی خود را به بهترین نحوه ممکن پیاده نمایند. هر سبک تزیینی که در داخل ساختمان مشاهده می کنید، هنر دستان گچکارانی است که توانستند این حوزه را به سر منزل مقصود خود برسانند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 502

به "ابزار گچ کاری داخل ساختمان : 22 عدد از مهم ترین ها را بشناسید" امتیاز دهید

3 کاربر به "ابزار گچ کاری داخل ساختمان : 22 عدد از مهم ترین ها را بشناسید" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار گچ کاری داخل ساختمان : 22 عدد از مهم ترین ها را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید