بیماری آلزایمر چه علائمی دارد؟

به گزارش آوای وحش، افراد کهنسالی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند ممکن است به خاطر تغییر در بینایی خود با یک چشم پزشک مشورت نمایند. این افراد ممکن است به هنگام رانندگی مشکل داشته باشند یا نتوانند وسایل خود را به درستی ببینند و پیدا نمایند.

بیماری آلزایمر چه علائمی دارد؟
زمانی که مادر یا پدر شما به یک سن خاص می رسند ممکن است به راحتی مواردی را فراموش نمایند. در بعضی از موارد آن ها ممکن است به درستی ندانند که کلید یا عینک خود را کجا گذاشته اند. تمامی این موارد نشانه هایی را در اختیار شما قرار می دهد و آن هم احتمال ابتلای این افراد به بیماری آلزایمر است.

هنوز درمان معینی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. اگرچه بیماری آلزایمر درمان معینی ندارد اما افرادی که در خانواده خود چنین بیمارانی را دارند نباید نا امید بشوند. تشخیص اولیه بیماری آلزایمر می تواند به درمان یاری کند و شرایط را تا حد زیادی بهبود ببخشد. در چنین مواردی می توان خیلی سریع تر به درمان نشانه ها و کنترل آنها روی اورد.

درمان های اولیه به این بیماران یاری می نماید زندگی طولانی تری داشته باشند. به همین دلیل است که همه افراد باید با نشانه های اولیه آلزایمر اشنا شوند. یکی از مهم ترین و شایع ترین نشانه های الزایمر از دست دادن حافظه است که می تواند زندگی روزمره فرد را مختل سازد.

از دست دادن حافظه هم اشکال مختلفی دارد. بعضی از افراد در یک مکان یا زمان خاص احساس سردرگمی می نمایند، در برنامه ریزی مشکل دارند، با کلمات دچار چالش می شوند، قضاوت درستی ندارند و نشانه های رفتاری خاصی از خود بروز می دهند. اما باید به خاطر داشته باشید که آلزایمر نشانه های اولیه دیگری دارد که کمتر شناخته شده است و ربطی به از دست دادن حافظه ندارد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

اگر این نشانه ها را در افراد مشاهده کردید، بهتر است آن ها را به یک پزشک متخصص ببرید و شرایط موجود همانند کمبود ویتامین و سایر موارد را آنالیز کنید.

بی علاقگی

این امکان وجود دارد که بعضی از افراد مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه بیماری، از انجام فعالیت های اجتماعی که می تواند آن ها را خشنود کند سر باز بزنند. آن ها ممکن است دوست نداشته باشند با دوستان خود غذا بخورند، به ورزش بپردازند یا بازی نمایند. این گونه بیماران کوشش می نمایند محیط خود را کوچک تر و تنگ تر نمایند. آن ها در چنین شرایطی احساس راحتی و ارامش می نمایند.

چنین شرایطی یکی از موارد هشدار دهنده در بیماران آلزایمری است که معمولا در مراحل اولیه بروز می نماید. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که بی علاقگی و بی تفاوتی به سایر افراد به همراه اختلالات شناختی خفیف ممکن است توسعه بیماری آلزایمر را در افراد نشان دهد.

تغییر در بهداشت یا ظاهر شخصی

بی علاقگی و بی تفاوتی که در بالا به آن اشاره کردیم ممکن است در انجام عادت های روزانه هم تداخل ایجاد کند. بعضی از افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند ممکن است برای روزهای متمادی لباس های یکسانی بپوشند یا به طور ناگهانی شانه کردن موها را برای چند روز متوقف سازند. البته به خاطر داشته باشید که تنها حمام نکردن نمی تواند نشانه وجود آلزایمر باشد.

در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، زمانی که بی علاقگی در افراد افزایش پیدا می نماید؛ آن ها ممکن است در خصوص ظاهر ، بهداشت و لباس هایی که می پوشند بی تفاوت شوند. در چنین شرایطی خانواده ها نقش مهمی بازی می نمایند. آنالیز ها و ازمایش های بالینی نمی تواند وجود چنین تغییرات رفتاری را تشخیص دهد. تشخیص چنین مواردی بر عهده خانواده هاست.

اضطراب و افسردگی

اگر پدر یا مادر شما متوجه فراموشی خود شود ممکن است دچار اضطراب شود. اضطراب مرتبط با بیماری آلزایمر اغلب موجب ایجاد شرایطی می شود که در آن فرد به سوال کردن روی می آورد. محیط و شرایط نو ممکن است اضطراب افراد را بیشتر کند.

در این شرایط بیماران سوالاتی را از اطرافیان خود می پرسند. با اینحال ارتباطی بین تشخیص افسردگی و توسعه بیماری آلزایمر و سایر بیماری های این چنینی وجود دارد. هنوز کاملا معین نشده است که آیا افسردگی می تواند باعث زوال عقل شود یا خیر.برای تایید چنین موضوعی به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

تغییر در بینایی

افراد کهنسالی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند ممکن است به خاطر تغییر در بینایی خود با یک چشم پزشک مشورت نمایند. این افراد ممکن است به هنگام رانندگی مشکل داشته باشند یا نتوانند وسایل خود را به درستی ببینند و پیدا نمایند.

این موضوع می تواند نشان دهنده وجود مشکل در پردازش عناصر بصری باشد زیرا قسمت پشت مغز در بعضی از اشکال آلزایمر خیلی سریع از بین می رود. ممکن است تغییر در مغز به تغییر در بویایی یا شنوایی هم منجر شود. تغییر در بینایی می تواند نشانه انواع دیگری از زوال عقل باشد. به عنوان مثال فرد ممکن است به بیماری جسم لویی مبتلا شده باشد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1163

به "بیماری آلزایمر چه علائمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری آلزایمر چه علائمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید