دوربین گلکسی S22؛ همه چیز درباره قدرت عکاسی پرچم داران سامسونگ

به گزارش آوای وحش، سامسونگ دو شب پیش از گوشی های سری گلکسی S22 با تمرکز ویژه روی توانایی این محصولات در زمینه عکاسی و فیلم برداری رونمایی کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به آنالیز دوربین این گوشی ها بپردازیم تا ببینیم باید چه انتظاری از آن ها داشته باشیم.

دوربین گلکسی S22؛ همه چیز درباره قدرت عکاسی پرچم داران سامسونگ

سری گلکسی S22 در حال حاضر برترین و قدرتمندترین پرچم داران سامسونگ به حساب می آیند که شامل سه گوشی در مدل های استاندارد، پلاس و اولترا می شوند. قبل از اینکه این گوشی ها رونمایی شوند در رابطه با توانایی بالای آن ها در زمینه عکاسی و فیلم برداری خبرهای زیادی را شنیدیم و در مراسم معرفی هم دقیقا همان چیزی رخ داد که انتظار می رفت. دوربین تمرکز اصلی سامسونگ در رونمایی از سری گلکسی S22 بود و اگر هم آنچه که گفته شد واقعا به حقیقت تبدیل شود، باید گفت تا چند روز دیگر پرچم دارانی راهی بازار می شوند که در زمینه عکاسی و فیلم برداری کم نظیر هستند.

بسیاری از تغییراتی که سامسونگ روی این نسل پدید آورد به توانایی دوربین در ثبت و ضبط تصاویر و ویدیو در نور کم برمی شود. به همین دلیل هم لنزها اندکی بزرگ تر شده اند تا نور بیشتری را در محیط های تاریک و کم نور جذب نمایند و هم پردازش تصویر به شکل چشمگیری بهبود پیدا کرد. بعلاوه گفته می شود لرزشگیر اپتیکال هم حدودا 47 درصد بهتر از قبل شده تا بدین ترتیب عملکرد کهکشانی های سامسونگ در ثبت تصاویری بدون نویز فوق العاده باشد.

البته جز دوربین اصلی، دوربین های دیگر هر سه گوشی تغییر چشمگیری به نسبت قبل نداشته است و تقریبا می توانیم بگوییم شاهد همان لنزها هستیم که اگر قرار بر بهبود کیفیت آن ها باشد، به خاطر تکنیک های نرم افزاری و الگوریتم های هوش مصنوعی است چون سخت افزار تغییر خاصی ننموده. اما دوربین اصلی هر سه مدل هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ کیفیت بهبود داشته است. برای مثال در دو مدل استاندارد و پلاس شاهد به کارگیری سنسور 50 مگاپیکسلی با لنزی 23٪ بزرگ تر از نسل گذشته هستیم که می تواند در جذب نور عملکرد فوق العاده ای داشته باشد. گلکسی S22 اولترا هم سنسور 108 مگاپیکسلی نوی دارد که گفته می شود در نور شب به شکل چشمگیری بهتر از گلکسی S21 اولترا که به نوبه خود یک محصول قدرتمند در این زمینه بود عمل خواهد نمود.

قبل از آنالیز بهتر است نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی دوربین سری گلکسی S22 روی کاغذ تا ببینیم چه تغییراتی در گوشی های نو شرکت کره ای در این زمینه بوجود آمده است.

نام گوشیگلکسی S22 اولتراگلکسی S22 پلاسگلکسی S22
تعداد دوربین433
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال، لنز 22 میلی متری با مقدار سنسور 1/1.33 اینچ و مقدار پیکسل 0.8 میکرو متر50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال، لنز 23 میلی متری با مقدار سنسور 1/1.56 اینچ و مقدار پیکسل 1.0 میکرو متر50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال، لنز 23 میلی متری با مقدار سنسور 1/1.56 اینچ و مقدار پیکسل 1.0 میکرو متر
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، لنز 13 میلی متری با مقدار سنسور 1/2.55 اینچ و مقدار پیکسل 1.4 میکرو متر12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، لنز 13 میلی متری با مقدار سنسور 1/2.55 اینچ و مقدار پیکسل 1.4 میکرو متر12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، لنز 13 میلی متری با مقدار سنسور 1/2.55 اینچ و مقدار پیکسل 1.4 میکرو متر
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 با قابلیت بزرگ نمایی 3 برابری اپتیکال، لنز 69 میلی متری با مقدار سنسور 1/3.52 اینچ و مقدار پیکسل 1.12 میکرو متر 10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 با قابلیت بزرگ نمایی 3 برابری اپتیکال، لنز 69 میلی متری با مقدار سنسور 1/3.94 اینچ و مقدار پیکسل 1.0 میکرو متر 10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 با قابلیت بزرگ نمایی 3 برابری اپتیکال، لنز 69 میلی متری با مقدار سنسور 1/3.94 اینچ و مقدار پیکسل 1.0 میکرو متر
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/4.9 با قابلیت بزرگ نمایی 10 برابری اپتیکال، لنز 230 میلی متری با مقدار سنسور 1/3.52 اینچ و مقدار پیکسل 1.12 میکرو متر نداردندارد
کیفیت فیلم برداری8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه، 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 240 فریم بر ثانیه، 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه، 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 240 فریم بر ثانیه، 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه، 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 240 فریم بر ثانیه، 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی40 مگاپیکسلی10 مگاپیکسلی10 مگاپیکسلی
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه

پیش از این مطلبی منتشر شد که در آن شاهد انتشار تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین گوشی های گلکسی S22 اولترا و پلاس بودیم. این تصاویر در شرایط کاملا معمولی و فقط برای اینکه کاربران با توانایی این گوشی ها در زمینه عکاسی آشنا شوند به ثبت رسید. هنوز آنالیز اصلی آن ها به جای مانده که در آینده ای نزدیک به شکلی کاملا جامع خبر مربوط به آن را پوشش خواهیم داد. بنابراین هنوز برای قضاوت کمی زود است.

گلکسی S22 اولترا در نور کم

S22 اولترا در نور روز

گلکسی S22 پلاس در نور کم

S22 پلاس در نور روز

دوربین گلکسی S22 اولترا

گلکسی S22 اولترا مصداق شاخص ضرب المثل کتاب را با تماشا جلد آن قضاوت نکنید است. در واقع کتاب همان دوربین اصلی این گوشی و جلد هم سنسور 108 مگاپیکسلی آن است که خیلی ها تصور می نمایند همان مدل به کار رفته در گلکسی S21 است و بنابراین انتظار زیادی از آن ندارند. اما یک سری تفاوت های جزئی وجود دارد که اشاره به آن ها احتیاج است.

سامسونگ در گلکسی S22 اولترا شدت پردازش نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی خود را پو برابر نموده است تا بدین ترتیب از تمام توانایی ها و امکانات سنسور ISOCELL HM3 خود استفاده کند. بهبودی هایی که روی لنز این گوشی انجام شده به دوربین اصلی آن این اجازه را می دهد تا نور بیشتری را جذب نموده، گاموت رنگی گسترده تری را پوشش دهد و در نور شب هم فرایند فوکوس را سریع تر انجام دهد.

یک قابلیت نو هم تحت عنوان فریم ریت اتوماتیک (Auto Frame Rate) برای این گوشی در نظر گرفته شده است که فریم ویدیو را متناسب با شرایط نوری محیط تنظیم می نماید تا بدین ترتیب در شرایطی که نور کم است، ویدیوها با کیفیت و مقدار روشنایی بیشتری ضبط شوند. البته اینکه این گوشی می تواند مقدار فریم ویدیو را حین فیلم برداری از 60 به 30 کاهش دهد شاید خیلی جالب نباشد حال باید دید در عمل این موضوع چه تأثیری روی کیفیت نمونه نهایی خواهد داشت.

حال که صحبت از ویژگی های اتوماتیک شد بهتر است به فریم گذاری اتوماتیک (Auto Framing) هم به عنوان بخشی دیگر از توانایی های بی شمار دوربین گلکسی S22 اولترا اشاره کنیم که از لحاظ نام شبیه به فریم ریت اتوماتیک است اما با آن فرق دارد. این قابلیت به گلکسی S22 اجازه می دهد تا 10 نفر را شناسایی نموده و فوکوس و فریم را متناسب با آن ها تنظیم کند تا همه آن ها در کادر تصویر قرار بگیرند.

البته تمام پیشرفت ها در زمینه نرم افزار نیست. سامسونگ قدرت لرزشگیر اپتیکال را هم افزایش دهد و اکنون لرزشگیر به کار رفته در گلکسی S22 اولترا 58 درصد عریض تر شده است و می تواند لرزش های بسیار بیشتر و شدیدتری را خنثی کند. ترکیب این لرزشگیر با لرزشگیر دیجیتالی در مجموع باعث می شود عملکرد کلی کهکشانی زیبای کره ای در خنثی سازی لرزش های ناخواسته 48 درصد بهتر از نسل گذشته باشد که این پیشرفت بی نظیر است.

علاوه بر تمامی نکات گفته شده، گلکسی S22 اولترا از فناوری نوی تحت عنوان لنز فوق شفاف (Super Clear Glass Lens) هم بهره می برد که در واقع همان پوشش ضد بازتاب است و باعث می شود هنگام عکاسی از منابع نوری، نور پخش نشود و جلوه روح مانند ایجاد نکند. این لنز برخلاف لنز پوششی کورنینک در زد فلیپ و زد فولد 3 به گلکسی S22 یاری می نماید نور بیشتری را مجذوب کننده نموده در حالی که از پخش آن جلوگیری می نماید.

روی پنل پشتی گلکسی S22 اما سه دوربین دیگر هم وجود دارند که همانطور که در جدول مشاهده کردید شامل دو دوربین 10 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت بزرگ نمایی 3 و 10 برابری و یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی می شوند. به نظر نمی رسد کیفیت این سنسورها به نسبت قبل پیشرفت چشمگیری داشته باشد بنابراین خیلی زود از آن ها می گذریم.

دوربین گلکسی S22 و S22 پلاس

برخلاف مدل اولترا، دو مدل دیگر از سنسور 50 مگاپیکسلی ISOCELL GN5 به عنوان سنسور اصلی بهره می برند که بسیار نو هم هست. این سنسور از لحاظ سرعت فوکوس فوق العاده سریع است و به لطف فناوری پیکسل پرو (دوگانه) می تواند حتی در فوکوس لحظه ای هم عملکرد سریع و بی نقصی داشته باشد.

این دو گوشی و البته مدل اولترا از قابلیت نوی تحت عنوان پیکسل تطبیق پذیر هم بهره می برند (Adaptive Pixel). این یک فناوری پردازش تصویر نو است که سامسونگ آن را ابداع کرد. برای مثال گلکسی S22 اولترا به لطف آن می تواند تصویر 108 مگاپیکسلی خود را با تصویر 12 مگاپیکسلی که از فناوری ترکیب پیکسل به دست آمد، دوباره ترکیب کند تا یک تصویر واحد با دقت رنگ و جزئیات بی نظیر به دست بیاید.

گلکسی S22 و S22 پلاس هم در حد و مقدار های خود از این فناوری نو بهره می برند. گفته می شود در گلکسی S22 اولترا فرایند ترکیب پیکسل به صورت 9 به 1 و در مدل استاندارد و پلاس هم به صورت 4 به 1 خواهد بود. بعلاوه دو مدل کوچک تر از این سری لنزهایی با 23 درصد مقدار بزرگ تر دارند که می تواند در جذب نور عملکرد بسیار بهتری از نسل قبل داشته باشد.

سایر دوربین های گلکسی S22 و S22 پلاس هم شامل دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و 10 مگاپیکسلی تله فوتو می شوند که دوربین فوق عریض به نسبت قبل تغییری نداشت اما تله فوتو از 64 مگاپیکسل و توانایی زوم 1.1 برابری اپتیکال به 10 مگاپیکسل با زوم 3 برابری اپتیکال تغییر پیدا کرد که تغییر مثبتی هم ارزیابی می شود چرا که امکان ثبت تصاویر پرتره بهتری را به لطف فناوری هوش مصنوعی به گوشی می دهد. دوربین سلفی هم به نسبت نسل قبل تغییری نداشت و همچنان 10 مگاپیکسلی است.

در حال حاضر این تمام چیزی است که از دوربین های گلکسی های نو می دانیم. باید منتظر بمانیم ببینیم وب سایت های فعال در زمینه آنالیز گوشی های هوشمند چه زمانی مقایسه دوربین آن ها را با گوشی های قدرتمند بازار منتشر می نمایند تا عملکرد کهکشانی ها را در شرایط واقعی هم بسنجیم.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1379

به "دوربین گلکسی S22؛ همه چیز درباره قدرت عکاسی پرچم داران سامسونگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین گلکسی S22؛ همه چیز درباره قدرت عکاسی پرچم داران سامسونگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید