مخالفت کمیته بین المللی المپیک باتجدید انتخابات کمیسیون ورزشکاران

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران، مهمترین کمیسیون در میان کمیسیون های 17 گانه کمیته ملی المپیک طی ماه های گذشته به قدری درگیر حواشی ریز و درشت توسط اعضای خود شد که مسئولان کمیته ملی المپیک را ناچار کرد برای ورود به مسائل ایجاد شده و حل و فصل آنها، دست به دامن کمیته بین المللی المپیک (IOC) شوند و کسب مجوز قانونی از این نهاد ناظر برای انجام آنچه در ذهن داشتند اما IOC با پاسخ منفی خود آب پاکی را روی دست آنها و در واقع کسانی که به دنبال انحلال این کمیسیون و تشکیل ترکیب دلخواه برای آن بودند، ریخته است.

مخالفت کمیته بین المللی المپیک باتجدید انتخابات کمیسیون ورزشکاران

اینکه حواشی کمیسیون ورزشکاران از کجا آغاز شد و دامنه آنها به کجا رسید مواردی است که خبرنگاران در گزارش ها و مصاحبههای مجزا با عنوان های دو قهرمان پست دریافتد و تمام/ کمیسیون تعطیل ورزشکاران، تاکید کمیته ملی المپیک به کمیسیون ورزشکاران برای انتخابات داخلی، متن استعفای 7 قهرمان معترض/ انحلال کمیسیون ورزشکاران، بازی خطرناک داخل کمیته ملی المپیک/ استفاده از آئین نامه جعلی و مجادله رئیس کمیته ملی المپیک با عضو هیات اجرایی بر سر کمیسیون ورزشکاران به آن پرداخت.

استعلام کمیته ملی المپیک از IOC برای کمیسیون ورزشکاران

در رابط با کمیسیون ورزشکاران و حواشی آن، اصل ماجرا این بود که برخی از اعضا نسبت به اتفاقات و مدیریت داخلی این کمیسیون معترض بودند و به همین دلیل اعلام استعفا کردند. البته به نظر می رسد برخی جریانات بیرونی که به دنبال مهره چینی موردنظر خود در کمیسیون ورزشکاران بودند هم در دامن زدن به حواشی آن نقش داشتند.

در هر صورت همه این تنش های داخلی و خارجی پیرامون کمیسیون ورزشکاران دست به دست هم تا داد تا کمیته ملی المپیک به فکر منحل کردن این کمیسیون و برگزاری انتخابات جدید برای آن بیفتد؛ اجرای این ایده البته نیازمند کسب مجوز از کمیته بین المللی المپیک بود.

کمیته بین المللی المپیک: حق برگزاری انتخابات دوباره ندارید

طبق آئین نامه کمیسیون ورزشکاران نتیجه هر دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران برای یک دوره چهار ساله اعمال شود در حالیکه دوره چهار ساله اول این کمیسیون در ایران هنوز به پایان نرسیده است. این آئین نامه مُهر تایید IOC را دارد به همین دلیل مدیران کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخاباتِ خارج از موعد کمیسیون ورزشکاران از کمیته ملی المپیک استعلام گرفت اما پاسخ منفی دریافت کرد.

قطعا به همین دلیل بوده که رسیدگی به ایرادهای قبلی آئین نامه و تدوین آئین نامه جدید برای کمیسیون ورزشکاران آغاز شد تا ادامه فعالیت این کمیسیون با کمتر مسئله ای همراه باشد چرا که کمیته بین المللی المپیک برگزاری انتخابات به هر بهانه ای و پیش از اتمام دوره قانونی را منع کرده است. IOC حتی تاکید کرده دوره ریاست در کمیسیون ورزشکاران می تواند برای یک دوره کامل یعنی چهار ساله باشد.

تاکید بر استفاده از اعضای علی البدل به جای افراد مستعفی

هادی ساعی عضو کمیسیون ورزشکاران و تنها نماینده این کمیسیون در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در مصاحبه با خبرنگاران استعلام اجرا شده از کمیته بین المللی المپیک و پاسخ منفی این نهاد را تایید کرد.

وی گفت: کمیته بین المللی المپیک ضمن مخالفت با برگزاری انتخابات جدید برای کمیسیون ورزشکاران، تاکید کرده در صورتی که یکی از اعضا به هر دلیلی مانند استعفا از ترکیب خارج شود باید از اعضای علی البدل برای مشخص جایگزین استفاده شود. کمیته بین المللی المپیک برای محفوظ ماندن حق افرادی که در انتخابات قبل صاحب رای شدند اما در ترکیب اصلی کمیسیون قرار ندریافتد، به این امر تاکید دارد.

ساعی گفت: اتفاقا کمیسیون ورزشکاران بر همین اساس نسبت به استعفای حمید سوریان و کیانوش رستمی و کنار گذاشتن کیمیا علیزاده اقدام کرد و با در نظر دریافت آرای انتخابات، افشین نوروزی، حسن تفتیان و مهسا جاور را از میان اعضای علی البدل و به عنوان جایگزین معرفی کرد اگرچه به خاطر حواشی اخیر هنوز حکم آنها صادر نشده است.

آرش میراسماعیلی کماکان رئیس کمیسیون ورزشکاران است

یکی از حواشی پیرامون کمیسیون ورزشکاران در مورد آرش میراسماعیلی و ریاست وی بود. میراسماعیلی آبان ماه سال 97، بعد از انصراف حمید سوریان از ریاست کمیسیون ورزشکاران - به دلیل مشغله کاری - و بر اساس رای گیری داخلی این کمیسیون متصدی پست ریاست شد. در آئین نامه کمیسیون ورزشکاران به یک ساله بودن پست ریاست و انتخاب آن در پایان هر دوره تاکید شده در حالیکه کمیته بین المللی المپیک در پاسخ به استعلام اخیر ایران اعلام کرده برای عمر ریاست محدودیتی نیست، می تواند بیشتر از یک سال و حتی چهارساله باشد.

هادی ساعی با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت: احکام روسای دیگر کمیسیون های فعال در کمیته ملی المپیک دو ساله صادر می شود. اتفاقا حکم میراسماعیلی هم دو ساله است ولی به خاطر آئین نامه ادامه ریاست او بعد از یک سال با انتقاد همراه شده بود. حالا اما با لحاظ کردن پاسخ IOC و تاکیدی که در مورد بازه زمانی رئیس کمیسیون ورزشکاران داشته، ادامه ریاست آرش میراسماعیلی منعی ندارد و وی کماکان و تا پایان دو سال - آبان ماه 99 - رئیس است.

وی همچنین تاکید کرد از جمله موارد تغییر یافته در آئین نامه جدید کمیسیون ورزشکاران همین موضوع یعنی دوره ریاست است.

تغییر فرایند برای انتخاب دبیر؛ حق انتخاب از دبیر کمیته گرفته می شود

کمیسیون ورزشکاران در حالی ماه های پُرتنش گذشته را پشت سر گذاشت که بعد از کناره گیری سولماز حاج رضایی، دبیر دیگری برای این کمیسیون معرفی نشد.

طبق آئین نامه کمیسیون ورزشکاران، متصدی پست دبیری با وجود اهمیت جایگاهش و نقش اجرایی که دارد با نظر کمیته ملی المپیک انتخاب می شود آنهم بدون حق رای؛ این شیوه انتخاب جای نقد داشت که اتفاقا خبرنگاران هم در گزارش خود با عنوان انتصاب دبیر کمیسیون ورزشکاران با نظر کمیته/ مسئول بدون رای به آن پرداخت.

حالا اما شیوه دیگری برای انتخاب دبیر کمیسیون ورزشکاران تعریف شده است که به واسطه آن حق انتخاب به رئیس کمیسیون داده می شود.

ساعی در این زمینه گفت: پیش از این دبیر کمیسیون ورزشکاران با پیشنهاد دبیرکل کمیته ملی المپیک و تایید رئیس کمیسیون معرفی می شد اما در جلساتی که آقای اصغر رحیمی و خانم ها عاطفه اسلامیان و طاهره طاهریان در آن حضور داشتند با در نظر دریافت تعامل لازم میان رئیس و دبیر کمیسیون، این پیشنهاد تصویب شد که از این پس دبیر کمیسیون با پیشنهاد رئیس کمیسیون و تایید کمیته مشخص شود.

وی گفت: البته ظاهرا هنوز اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد اما با توجه به منطقی که در این تغییر فرایند وجود دارد احتمالا مانعی در عمل به آن ایجاد نمی شود.

کمیسیون ورزشکاران از تعطیلی خارج می شود؟

به گزارش خبرنگاران، انتخابات کمیسیون ورزشکاران 12 آبان ماه سال 96 یعنی چندماه پیش از اتمام دوره ریاست کیومرث هاشمی در کمیته ملی المپیک برگزار گشت و صاحبان 15 کرسی تعریف شده برای آن مشخص شدند.

کمیسیون ورزشکاران به واسطه تاکیدی که کمیته بین المللی المپیک (IOC) بر جایگاه و فعالیت این کمیسیون در ساختار خود دارد، از اهمیت زیادی نسبت به دیگر کمیسیون ها برخوردار است با این حال کمیسیون ورزشکاران ایران طی 31 ماهی که از تشکیل و آغاز به کار آن می گذرد، بیشتر از اینکه فعال و موثر باشد، درگیر حواشی بوده که آن را به سمت تعطیلی برد.

حالا با اقداماتی که در رابطه با این کمیسیون و آئین نامه آن اجرا شده و البته پاسخ صریح IOC مبنی بر ممنوعیت برگزاری انتخابات دوباره، انتظار می رود این کمیسیون و فعالیت هایش بالاخره از حالت رکود خارج شده و بعد از ماه ها، با برگزاری نشست پیگیر فعالیت هایی باشد که دیگر ورزشکاران انتظارش را دارند.

در حالیکه بیراه نیست اگر مدعی شویم کمیسیون ورزشکاران منفعل ترین کمیسیون در کمیته ملی المپیک است و همین مسئله این کمیسیون را تا مرز انحلال هم پیش برده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 417

به "مخالفت کمیته بین المللی المپیک باتجدید انتخابات کمیسیون ورزشکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت کمیته بین المللی المپیک باتجدید انتخابات کمیسیون ورزشکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید