آیا موفقیت فیلم ها در پلتفرم های پخش آنلاین کاذب است؟
به گزارش آوای وحش، پلتفرم های پخش آنلاین یا سرویس های استریم قواعد و منظره سینما و تلویزیون را به کل تغییر داده اند. حالا فیلم ها بستر و فضای دیگری برای نمایش دارند که در برابر سالن های سینما قد علم نموده اند. این به سینما ضربه وارد نموده و در عین حال، مزایایی داشته. هم یک منبع عایدی دیگر در واقع بازار دیگری را برای اهالی سینما به وجود آورده، هم با کاهش سینماروها عایدی سالن های سینما را کم نموده است. سینماروها و سینمادوستان واقعی همچنان سالن سینما را برای تماشای فیلم ترجیح می دهند. اما بالا رفتن هزینه ها باعث شده است مخاطبان معمولی تر سینما ماندن در خانه و تماشای فیلم های موجود در پلتفرم های پخش آنلاین را به رفتن به سالن های سینما در مجتمع های تفریحی تجاری چندمنظوره ترجیح بدهند. این شاید به لحاظ مالی به نفع مردم و بخشی از اهالی سینما باشد اما یک معضل دیگر را هم به وجود می آورد که بیشتر آسیب فرهنگی به همراه دارد و آن تغییر معیار موفقیت در پلتفرم های پخش آنلاین است.
به عنوان مثال، این روزها از معیار فرنچایزها یا اسامی شناخته شده و از پیش امتحان پس داده به عنوان یک تاکتیک اصلی بازاریابی برای جذب مخاطب به سالن های سینما استفاده می گردد. تعداد فیلم هایی که می توانند صرفاً با عنوان و معروفیت خودشان مخاطب را به خود جذب نمایند، از همواره کمتر شده است. اما نام یک بازیگر درجه یک یا پرفورمری محبوب تقریباً همواره می تواند پیروزیت یک فیلم را در لحظه تضمین کند. با اینکه در گیشه اصلاً نام بازیگر دیگر ضامن پیروزیت یک فیلم نیست. پخش آنلاین از بازدید چند باره یک مجتمع فرهنگی چندمنظوره در یک ماه آسان، راحت و مقرون به صرفه تر است. در نتیجه، بسیاری از استودیوهای فیلمسازی، طبعاً آن ها که بیشتر به فکر سود هستند تا خلق اثری ارزنده، ترجیح می دهند در بستر پلتفرم های پخش آنلاین روی یک برند یا نام شناخته شده سرمایه گذاری نمایند تا در دنیای پرمخاطره تر اکران در سالن های سینما.
مثلاً جنیفر لوپز را در نظر بگیرید. فیلم محصول 2019 شیادان (Hustlers) تنها فیلم خوب و پیروز او در کل قرن بیست و یکم است که اکران عمومی داشته است. بسیاری از فیلم های این بازیگر شکست خورده اند. همین باعث شده است که او توجه خود را به فیلم هایی که فقط از پلتفرم های پخش آنلاین به نمایش در می آیند، معطوف کند. چراکه حالا این پلتفرم ها هستند که به معیار پیروزیت تبدیل شده اند. فیلم کمدی عاشقانه بی مزه با من ازدواج کن (Marry Me) به طور همزمان هم اکران عمومی داشت و هم از پلتفرم پیکاک به نمایش عایدی؛ در پیکاک به پربیننده ترین اکران در تاریخ این پلتفرم تبدیل شد.
یک فیلم عروسی محور دیگر جنیفر لوپز به نام ازدواج ناگزیر (Shotgun Wedding) سال 2022 از سینماها بیرون کشیده شد و به پلتفرم پرایم ویدیو فرستاده شد. آنجا به خاطر بیننده زیادی که داشت خیلی سریع به یک گزینه واجب الدیدن تبدیل و باعث افزایش نه درصدی بینندگان پیکاک در ماه اول پخش شد. فیلم محصول سال 2023 مادر (The Mother) لوپز در حال حاضر ششمین فیلم اورجینال پربیننده در تاریخ نتفلیکس است و تازه ترین فیلم این بازیگر خواننده، اطلس (Atlas) در 71 کشور در سراسر دنیا رتبه اول را در پلتفرم های پخش آنلاین کسب نموده است. لوپز یک مستند هم این میان درباره خودش ساخته و از آمازون پرایم منتشر نموده است.
تمام این فیلم ها به یک میزان فراموش شدنی هستند، اما نشان می دهند که چگونه تنها حضور یک ستاره دنیای در یک فیلم یا سریال می تواند ساده ترین راه برای تضمین پیروزیت آن در پلتفرم های پخش آنلاین باشد. در مقاطع مختلف، سه مورد از فیلم های رایان رینولدز هم در لیست ده فیلم پربیننده تاریخ نتفلیکس نهاده شد، اما سؤالی که باید عنوان نمود این است؛ کدام یک از فیلم های رینولدز مثل شش زیرزمینی (6 Underground) ساخته مایکل بی، پروژه آدام (The Adam Project) به کارگردانی شان لوی و اعلان قرمز (Red Notice) راسان مارشال تربر چه تأثیر و ردپای فرهنگی از خود بر جای گذاشته اند؟ از نظر کوئنتین تارانتیتو هیچ. یا دواین جانسون که در اعلان قرمز با رینولدز هم بازی بود، بازی او در فیلم پربیننده آدام سیاه (Black Adam) آن قدر ضعیف بود که بلافاصله از دنیا انیمیشن و لایو اکشن دی سی بیرون انداخته شد. بدون شک تصادفی نیست که فیلم بعدی او ماشین کوبنده (The Smashing Machine) که سال 2025 اکران می گردد، اولین نقش درام او خواهد بود. امروز پولسازی این بازیگر دیگر زیر سؤال رفته است.
شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد رایان گاسلینگ باعث پیروزیت یک فیلم در گیشه نمی گردد. اما فیلم مرد خاکستری (The Gray Man) یکی از پربازدیدترین فیلم های پلتفرم های پخش آنلاین است. میلی بابی براون پس از نقش آفرینی در سریال چیزهای عجیب (Stranger Things) حالا یکی از جواهرات نتفلیکس در نظر گرفته می گردد. با دو فیلم انولا هولمز (Enola Holmes) و دوشیزه (Damsel) یکی معمایی دیگری فانتزی که هر دو در مقطعی در لیست ده فیلم پربیننده سرویس استریم حضور داشته اند. البته او تا به حال فقط در دو فیلم حضور داشته که به روی پرده رفته اند، و هر دوی آن ها دنباله های گودزیلا بوده اند، بنابراین هیچ نشانه ای وجود ندارد که ثابت کند آیا جذابیت او از صفحه کوچک نمایش فراتر می رود یا نه.
پیش عایدی مجموعه مکس دیوانه (Mad Max)، فیوریوسا (Furiosa) در ادامه شکست های تجاری فیلم های غیرمارولی کریس همسورث، تازه ترین شکست در گیشه را رقم زده است. با این حال فیلم استخراج (Extraction) این بازیگر و دنباله اش جزو محبوب ترین تولیدات داخلی نتفلیکس هستند. آدام سندلر تقریباً هر بار فیلمی از کمپانی هپی مدیسون خودش به نمایش درمی آید، در سروس پخش آنلاین پیروز عمل می نموده است. اما تقریباً یک دهه از حضور این بازیگر در یکی از تولیدات این کمپانی که رنگ سالن سینما را به خود دیده می گذرد. بنابراین، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم با فاصله زمانی نزدیک به سی ساله از پیروزیت او، همچنان در پخش آنلاین هم پیروز عمل خواهد نمود یا نه.
یعضی پلتفرم های پخش آنلاین دوست دارند ساعت های دیدن، مجموع ساعت های دیدن، الگوریتم ها و اکران های تعطیلات آخر هفته را هر زمان که مناسب دیدند جار بزنند، اما این دستاوری پوچ است. یک ستاره سینما را بردارید، آن را در یک ژانر پرطرفدار بگذارید، خب قطعاً پیروز می شوید؛ در حالی که این معیار قابل میزان گیری نیست. همچنان روش قدیمی برای مشخص اینکه کدام ستاره ها بیشتر می درخشند، همان روش کلاسیک و بی حرف پس و پیش فروش بلیت است، نه پول اشتراک ماهانه که خانواده ها برای دسترسی به پلتفرم های پخش آنلاین پرداخت می نمایند.
منبع: faroutmagazine
منبع: دیجیکالا مگ