از رایج ترین کلاهبرداری های معاملات مسکن مطلع شوید

به گزارش آوای وحش، کلاهبرداری در معاملات مسکن یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که برای خریداران مسکن به وجود می آید. بسیاری از افراد که برای خرید مسکن و خانه مورد علاقه خود اقدام به خرید ملک می نمایند به دلیل عدم احتیاط و تحقیقاتی که باید انجام می دانند، با کلاهبردارانی معامله می نمایند که خسارات بسیاری را برایشان به همراه خواهد داشت. بسیاری از افراد به دلیل اینکه به دنبال راهی هستند که از جو حاکم در بازار مسکن سوء استفاده نمایند به دنبال افراد ناآگاهی هستند که تمایل دارند تا خانه رؤیایی خود را خریداری نمایند و از بی اطلاعی آن ها سوء استفاده نموده و از آن ها کلاهبرداری می نمایند. این موضوع بسیار برای افرادی که برای خرید خانه مورد نظر خود تحقیقات لازم را به عمل نمی آورند، اتفاق می افتد. افرادی که بعد از مدت ها در آرزوی خانه دار شدن پس انداز زندگی خود را برای خرید خانه کنار گذاشته اند تا کیفیت زندگی خود و خانواده خود را بهتر نمایند یا افرادی که برای تشکیل خانواده اقدام به خرید خانه می نمایند به دلیل تجربه کمی که برای خرید خانه دارند باید بیشتر در این مورد اطلاعات کسب نمایند تا خدای نانموده با این افراد سودجو وارد معامله نشوند. پس از اینکه کلاهبرداری صورت گرفت برای جبران خسارت یا پس دریافت اقتصادی که کلاهبردار از شما اخذ نموده است باید بسیاری از راه ها را بروید که ممکن است تا سال ها نتوانید این مبلغ را باز پس گیرید، برای اینکه در آینده با این مسائل روبرو نشوید باید در هنگام خرید خانه دقت بسیاری کنید. ممکن است در ابتدا دردسرهای زیادی داشته باشید و به سادگی خانه مورد علاقه خود را پیدا نکنید اما با خیال راحتتر وارد منزل خود می­شوید.در این مقاله کلاهبرداری های رایج در معاملات مسکن را به شما متذکر می شویم تا خود را برای آن ها آماده کنید.

از رایج ترین کلاهبرداری های معاملات مسکن مطلع شوید

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

این مقاله شامل سرفصل های زیر است:

  • هنگام انتخاب خانه به متراژ آن توجه کنید.
  • در معاملات ملکی از مشاورین املاک معتبر بهره ببرید.
  • در هنگام خرید خانه در خصوص مالک تحقیق کنید.
  • کلاهبرداری هایی که در پیش فروش صورت می گیرد.
  • خرید خانه های قولنامه ای

هنگام انتخاب خانه به متراژ آن توجه کنید

رایج ترین کلاهبرداری در معاملات مسکن در زمینه متراژ خانه، کاربری ملک و سند است. این اتفاق زمانی می افتد که شما خانه ای را که مورد علاقه خود بوده را انتخاب نموده اید و متراژی که در سند قید شده را به شما بیشتر اعلام نموده اند . شما بدون اینکه متوجه شوید برای متراژی که مقداری از آن کذب است هزینه نموده اید. یکی از موارد دیگری که ممکن است با آن روبرو شوید خرید مشاعات خانه مورد نظر است. مثلاً اگر خانه در طبقه اول دارای حیاط باشد که درواقع این حیاط در سند خانه قید نشده است و جز مشاعات به حساب می آید و مالک این قسمت از مشاعات را به همراه خانه به فروش می رساند.

برای اینکه بتوانید از این کلاهبرداری­ ها در امان باشید بهتر است در ابتدا خودتان اقدام به اندازه گیری خانه کنید یا کارشناسی برای اندازه گیری خانه مورد نظرتان بیابید تا متراژ دقیق خانه برای شما کاملاً روشن گردد. قبل از عقد قرارداد برای اینکه بتوانید از امکانات خانه بیشتر آگاه شوید، از مالک بخواهید تا سند را به شما نشان دهد یا کپی از او بگیرید تا در فرصت مناسب بتوانید آن را دقیق مطالعه کنید. پس از مطالعه کامل و تطبیق آن با واقعیت بهتر می توانید تصمیم بگیرید.

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید باید به آن توجه لازم صورت گیرد، کاربری ملک است. این کاربری باید حتماً در سند ملک قید شده و با ساختمانی که برای فروش گذاشته شده، تطبیق داشته باشد. 8 نوع کاربری وجود دارد که عبارت اند از: کاربری مسکونی، کاربری تجاری، کاربری اداری، کاربری کشاورزی، کاربری صنعتی، کاربری خدماتی، کاربری معدن، کاربری ورزشی و فاقد کاربری است. نوع کاربری با استفاده ای که از ساختمان می گردد باید باهم تطبیق داشته باشند وگرنه از نظر قانونی شهرداری می تواند برای شما مسائلی ایجاد کند که شامل پرداخت خسارت یا خراب کردن ساختمان نیز می گردد.

در معاملات ملکی از مشاورین املاک معتبر بهره ببرید

یاری دریافت از مشاورین املاک معتبر یکی از اساسی ترین اصول برای خرید خانه محسوب می گردد. بسیاری از مشاورین املاک بدون اینکه مجوز مناسبی داشته باشند در کشور در حال فعالیت هستند و ممکن است شما در طول پیدا کردن خانه مناسب خود با آن ها سروکار داشته باشید. این مشاورین از ناآگاهی شما سوء استفاده نموده و به دنبال کلاهبرداری هستند. برای اینکه از آن ها در امان باشید حتماً اولین موردی که در ذهن خود یادآور شوید، درخواست کد رهگیری از اتحادیه صنف مشاوران املاک باشد. با دریافت کد رهگیری وا واردکردن پلاک ثبتی می توان از شرایط سند آگاه شد. با کد رهگیری که در دست خود دارید می توانید با استعلام از شهرداری از قرار ندریافت ملک در طرح های شهرسازی مانند پارک، مترو و خیابان اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر خانه شما دارای کد رهگیری باشد دیگر مالک نمی تواند ملک را به فرد دیگری بفروشد و از خرید ملک توسط چند نفر جلوگیری می نماید. اگر ملکی که قصد خرید آن را دارید هیچ گونه مسئله ای نداشته باشد، سامانه آن را به عنوان یک معامله سالم ثبت نموده و برای خانه کد رهگیری صادر می نماید.

البته افرادی هستند که با دریافت کد رهگیری نیز می توانند کلاهبرداری خود را انجام دهند. به این صورت که اگر برای دریافت کد رهگیری کد پستی اشتباه بدهند می توانند کلاهبرداری نمایند. با قرار دادن کد پستی که مربوط به ملک مورد نظر شما نیست مالک می تواند ملک دیگری که دارای ارزش بسیار پایین تری است را به شما به فروش برساند و به این صورت شما مبلغی برای خرید ملک اشتباهی می پردازید. برای امتناع از این مشکل حتماً کد پستی خانه مورد نظر خود را آنالیز کنید تا بعدها با این مشکل روبرو نشوید.

با دریافت کد رهگیری و استعلام از ثبت احوال می توانید از مالکیت فروشنده اطمینان حاصل کنید و همچنین در خصوص نداشتن بدهی بانک که مربوط به خانه است نیز مطمئن شوید.

در هنگام خرید خانه در خصوص مالک تحقیق کنید

برای جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات مسکن باید از مالک خانه اطمینان حاصل کنید. بسیاری از کلاهبرداران خود را به عنوان مالک اصلی ملک جا می زنند که درواقع مالک آن، شخص دیگری است. برای اینکه بتوانید از مالک بودن فروشنده خانه خود مطمئن باشید باید قبل از عقد قرارداد در خصوص مالک تحقیق کنید.

در بعضی موارد مستأجر در طول مدتی که خانه را اجاره نموده است، اقدام به جعل سند می نماید و خانه اجاره ای خود را برای فروش آگهی می نماید و با دریافت مبلغی از خریدار، متواری می گردد. معمولاً خانه هایی که بسیار ارزان هستند و به نسبت قیمت خانه در آن منطقه دارای قیمت پایینی هستند، بیشتر برای کلاهبرداری استفاده می شوند و نباید برای خرید خانه ارزان قیمت طمع کرد زیرا هیچ ارزانی بی حکمت نیست.

بعضی از خانه ها هستند که دو یا چند مالک دارند و برای خرید آن ها این امر را توجه فرمایید که حتماً تمامی شرکای خانه باید از فروش خانه خود اطلاع داشته باشند و اقدام به امضای سند فروش نمایند. قبل از خرید خانه مورد علاقه خود باید از تعداد مالکین اطلاع داشته باشید و از صحت مالکیت آن ها اطمینان کسب کنید.

اگر خانه به صورت ورثه ای بفروش می رسد باید فروشنده اختیار کامل از تمام ورثه داشته باشد. برگه حصر وارثت و مالیات بر ارث اموال مربوطه ای که در دست دارد اصل و معتبر باشد.

برای اینکه بخواهید در خصوص مالکیت فروشنده ملک تحقیق کنید باید مدرک شناسایی شخص را با اسناد ملکی که خانه دارد تطبیق دهید. برای این کار اگر ملک دارای کد پیگیری باشد با واردکردن کد ملی مالک و کد پستی ملک این کار را انجام دهید. اگر دارای کد رهگیری نبود می توانید از اداره ثبت احوال با در دست داشتن کد ملی مالک تحقیقات خود را به خاتمه برسانید.

کلاهبرداری هایی که در پیش فروش صورت می گیرد

بسیاری از افراد هستند که برای خرید خانه هایی که در حال ساخت هستند، اقدام می نمایند تا خانه ای نوساز با امکاناتی که دوست دارند را در اختیار داشته باشند. اما متأسفانه پیش فروش ملک رایج ترین کلاهبرداری در معاملات مسکن است.

کلاهبرداری در پیش فروش مسکن از طرق مختلفی صورت می گیرد که یکی از این راه ها متراژ دروغین خانه های در حال ساخت است. در این نوع از کلاهبرداری به دلیل اینکه تشخیص متراژ ساختمان در حال ساخت مشکل است افراد با متراژهای دروغین اقدام به پیش فروش می نماید. برای اینکه بتوانید متراژ خانه مورد نظر خود را به صورت دقیق اندازه گیری کنید، باید سازنده ساختمان اطلاعاتی از قبیل اندازه متراژ کلی زمین، تعداد هر واحد و تعداد طبقات در اختیار شما قرار دهد. برای جلوگیری از هرگونه اشتباه با کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می نمایند، مشورت کنید و از آن ها بخواهید متراژ دقیق خانه را برای شما محاسبه نمایند.

یکی دیگر از راه هایی که کلاهبرداران برای پیش فروش اقدام می نمایند، فروش خانه در حال ساخت به چند نفر است. این نوع از کلاهبرداری در معاملات مسکن به این صورت است که مالک ساختمان در حال ساخت واحدهای خود را به چندین نفر می فروشد. برای اینکه شما یکی از خریداران این واحدها نباشید باید برای عقد قرارداد رسمی پیش خرید خود به مشاورین املاکی معتبر مراجعه کنید و از اخذ مجوزهای ساخت وساز و کاربری ساختمان یقین حاصل کنید.

بعضی اوقات نیز پیش می­آید که فرد سازنده امکاناتی را در ابتدای ساخت وساز در نظر می گیرد که برای شما بسیار اغوانماینده است و شما برای خرید خانه بیشتر مشتاق می شوید در صورتی که وقتی خانه را تحویل می گیرید، متوجه می شوید که خانه فاقد آن امکانات است. برای اینکه هنگام تحویل خانه قول و قرارهایی که گذاشته شده بود، حفظ گردد بهتر است که هنگام عقد قرارداد پیش فروش تمامی امکانات و زمان تحویل ملک قید گردد. در مواردی که بیشتر واحدهای آپارتمان پیش فروش شده است برای خرید خانه کمی تأمل کنید زیرا در این موارد سازنده و مالک برای وعده به قول هایشان کمی تنبل می شوند.

خرید خانه های قولنامه ای

در خرید خانه های قولنامه ای بیشترین کلاهبرداری در معاملات مسکن را می توان مشاهده کرد. در این نوع از عقد قرارداد در بین خریدار و فروشنده برگه ای به عنوان قولنامه ردوبدل می گردد که دارای اعتبار قانونی نیست و خریدار بعد از اینکه خانه را خریداری کرد نمی تواند از بعضی از امکاناتی که برای مالک خانه قائل شده اند، بهره مند شوند. بیشتر قولنامه ها به صورت دستی تنظیم می گردد و راهی برای پیگیری تعداد مالکین یا خریداران برای اشخاص باقی نمی گذارد. در این شرایط ممکن است که خانه قولنامه ای که شما اقدام به خرید آن نموده اید، به چند نفر دیگر نیز فروخته شده باشد و شما در دادگاه با قولنامه ای که دارید به سختی می توانید پول خود را برگردانید. بیشتر خانه های قولنامه ای معمولا جواز ساخت ندارند یا اینکه در محدوده شهرداری واقع شده اند که نمی توانید سند آن ها را به ثبت برسانید و برای اینکه سند رسمی آن را به دست بیاورید باید وقت و هزینه کلان صرف کنید که ممکن است در پایان این امر حتی انجام نپذیرد.

کلاهبرداری در معاملات مسکن موجب شده گروهی از افرادی که تصمیم به خرید خانه مورد نظر خود را دارند، منصرف شوند زیرا تمایل به ریسک و تحمل مسائل در ابتدای خرید خانه نداشته و ترس از دست دادن سرمایه زندگی خود را دارند. در صورتی که اگر این موارد را رعایت نمایند می توانند سرمایه مناسبی برای زندگی خود و سرپناهی رویایی برای خانواده خود فراهم نمایند تا در آینده از آن استفاده نمایند. برای اینکه بتوانید خانه ای که قصد خرید آن را دارید با سلامت کامل به نام خود کنید باید جوانب احتیاط را برای عقد قرارداد در نظر داشته باشید.

این مقاله موردپسند شما قرار گرفته است؟

منبع: هومینگ
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 256

به "از رایج ترین کلاهبرداری های معاملات مسکن مطلع شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رایج ترین کلاهبرداری های معاملات مسکن مطلع شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید