با ترسناک ترین پل های معلق دنیا آشنا شوید

به گزارش آوای وحش، آیا حاضر به عبور از ترسناک ترین پل های معلق دنیا هستید؟ اگر از ارتفاع می ترسید، حتی به نزدیک شدن به این پل ها فکر نکنید. در ادامه ترسناک ترین پل های معلق دنیا را معرفی خواهیم کرد.

با ترسناک ترین پل های معلق دنیا آشنا شوید

پل های معلق، سازه های حیرت انگیز و غول پیکری هستند که از بسترهای آبی و روستاها عبور می نمایند و دو ناحیه دوردست را به یکدیگر اتصال می دهند. مهندسی پیچیده و معماری دقیقی که در ساخت این پل های معلق به کار می رود، بسیار ستودنی و خیره نماینده است.

طراحی پل های معلق بسیار ساده و راحت است. با استفاده از تکنیک های مختلف می توان وزن پل را برای امنیت و توازن بیشتر کنترل کرد. این پل ها علاوه بر سبک و محکم بودن، بسیار زیبا هم هستند. بعضی از این پل ها حتی پرطرفدارترین منطقه ها برای علاقه مندان به عکاسی شناخته شده اند.

عبور از پل های معلق برای هر کسی، حتی با کم ترین ترس از ارتفاع می تواند چالش بزرگی باشد. اگر فکر می کنید شجاعت این کار را دارید، پیاده روی و رانندگی روی ترسناک ترین پل های معلق دنیا را امتحان کنید. در ادامه با 14 تا از این پل ها آشنا شوید.

1. پل شیشه ای ژانگجیاجی

مکان: ژانگجیاجی، چین

پل معلق ژانگجیاجی (Zhangjiaji Glass Bridge)، بزرگ ترین و بلندترین پل معلق کف شیشه ای در دنیا است که در سال 2016 در چین افتتاح شد. هرکس می تواند در بالاترین ارتفاعات از شیشه پنجره بیرون را تماشا کند. اما ایستادن بر سطح شیشه ای معلق در ارتفاع تقریبی 305 متر شجاعت می خواهد و عادت به آن کمی زمان می برد.

پل معلق ژانگجیاجی، بین دو کوه صخره ای در منطقه خوش چشم انداز پارک ملی جنگلی ژانگجیاجی (Zhangjiajie National Forest Park)، معلق است. این پل 430 متر طول دارد و تا همین اواخر، طولانی ترین پل شیشه ای دنیا بود؛ اما با ارتفاع 230 متر هنوز مرتفع ترین پل معلق دنیا است. اگرچه کمی ترسناک است، اما این پل امنیت بالایی دارد و عابران می توانند از کف شیشه ای و شفاف آن، منظره ها زیبای زیر پای خود را تماشا نمایند.

2. پل معلق منطقه زیبای هونگیاگو

مکان: شیجیاژوانگ، چین

درست زمانی که همه فکر می کردند، پل ژانگجیاجی، طولانی ترین پل کف شیشه ای در دنیا است و از آن طولانی تر وجود نخواهد داشت، چینی ها با ساخت پل معلق منطقه هونگیاگو (Hongyagu) رکورد تازهی را ثبت کردند.

پل منطقه هونگیاگو در سال 2017 با طول بیش از 488 متر بازگشایی شد و طولانی ترین پل معلق کف شیشه ای در دنیا است و از بالای آن چشم انداز زیبای کوه ها، آبشارها و معابد باستانی در استان هبی (Hebei) واقع در شمال شرقی چین قابل مشاهده است.

به طور هم زمان، حدبیشتر 600 نفر اجازه عبور از این پل در ارتفاع 218 متری را دارند. این پل معلق طوری طراحی شده است که برای ایجاد هیجان بیشتر و البته غیرضروری، کمی تکان می خورد.

برای محافظت از پنل های شیشه ای کف پل در برابر هرگونه آسیبی، بازتماشامایندگان باید از کاورهای مخصوصی برای کفش هایشان استفاده نمایند. علاوه بر آن در نقاط مختلفی از پل، کارمندان پشتیبانی ویژه حضور دارند تا از بازتماشامایندگان در مقابل آسیب های روانی احتمالی محافظت نمایند.

3. پل معلق کاپیلانو

مکان: ونکنوور شمالی، بریتیش کلمبیا

اگرچه پل اصلی در سال 1889 با استفاده از طناب کنفی و تخته های چوب سرو ساخته شده بود، اما مدت ها پیش با کابل های سیمی و بتن مقاوم سازی شده است. عبور از پل معلق کاپیلانو (Capilano Suspension Bridge) در ارتفاع 70 متر در بالای رودخانه کاپیلانو، آن قدر هیجان انگیز است که حتی آرام ترین و خونسردترین عابران هم هنگام عبور از آن کمی مضطرب می شوند.

ده ها نفر از افرادی که معمولا در زمان شلوغی و تعطیلات، برای عبور از این پل معلق باریک می فرایند و بعلاوه کسانی که به هیجان و ماجراجویی های خاطرات ایندیانا جونز علاقه مند هستند، معمولا زمان زیادی را برای لذت و استفاده از هوای پاک و منظره ها زیبای جنگل بارانی اقیانوس آرام صرف نمی نمایند و این کار را وقت تلف کردن می دانند. اما هوای تازه و پاک این منطقه، بسیار آرامش بخش است و باید از آن لذت برد.

4. پل معلق تنگه رویال

مکان: کلورادو، آمریکا

پل رویال، برای اولین بار در سال 1929 افتتاح شد و هنوز بعد از گذشت 90 سال، بلندترین پل معلق آمریکا است.

پل تنگه رویال (Royal Gorge Bridge)، بیش از 70 سال به عنوان مرتفع ترین پل دنیا، یکی از برترین جاذبه های کانن سیتی در کلورادو بوده است و از زمانی که پروژه های پل سازی چین شروع شد، این پل عنوان خود را از دست داد. این پل در کمتر از 6 ماه با هزینه ای حدود 350 هزار دلار، تقریبا 100 دلار بیش از هزینه برآورد شده، در سال 1929 ساخته شد.

این پل با ارتفاع 291 متر از رودخانه آرکانزاس (Arkansas River) با طول 390 متر معلق است. در اوایل سال 1980 ساختار چوبی- فلزی این پل با کابل تازه و میله های محکمی تقویت شد.

پل رویال در یک شهربازی واقع شده است و در کنار آن برای گردشگران ماجراجو، سقوط آزاد رویال راش اسکای کاستر (Royal Rush Skycoaster)، تله کابین و یکی از بلندترین زیپ لاین های آمریکا وجود دارد.

5. پل معلق چارلز کونن

مکان: رندا، سوئیس

زمانی که پل معلق چارلز کونن (Charles Kuonen Suspension Bridge) در ماه ژوئیه 2017 افتتاح شد، گردشگری زرمات آن را طولانی ترین پل عابرپیاده معلق در دنیا نامید؛ این تعریف آن قدر مناسب بود که هیچ هیئت گردشگری در سرتاسر آلپ سوئیس نتوانست آن را رد کند.

این پل در دره کوهستان آلپ واقع شده است و روستای زرمات را به روستای گراچن در سوئیس متصل می نماید. طول پل چارلز کونن 494 متر و عرض آن 64 سانتی متر است. ارتفاع این پل در نقاطی از راستا به کمتر از 85 متر می رسد، اما چه کسی جرأت نگاه کردن به پایین را دارد تا مطمئن گردد به آن نقطه رسیده است یا نه؟

برترین نقطه ای که می توانید هنگام عبور از این پل تماشا کنید، طبیعت زیبای دره های آلپ و قله باشکوه ماترهورن (Matterhorn) است.

6. پل رودخانه سیدو

مکان: استان هوبی، چین

پل رودخانه سیدو (Sidu River Bridge)، در 15 نوامبر 2009 افتتاح شد که در کوه های ناهموار چین مرکزی در بالای رودخانه یخ زده سیدو بین دو برج بلند زردرنگ واقع شده است. این پل بعد از پل کابلی دیوج (Duge Bridge) در چین، دومین پل بلند دنیا است، گویی که به طرز معجزه آسایی از آسمان در برترین موقعیت روی زمین فرود آمده است.

اما چطور می توان ساخت این پل با طول 1222 متر در ارتفاع 496 متری از سطح رودخانه، استفاده از خرپاهای وارن شکل ده ها تنی با 71 بخش و ایجاد ترسناک ترین بزرگراه شرق به غرب بین شانگهای و چنگدو (Chengdu) را توجیه کرد؟

در پاسخ باید گفت که این کار با استفاده از علم موشکی امکان پذیر شده است. در سال 2006 با استفاده از راکت های نظامی، کابل های اولیه این پل را نصب کردند.

7. پل آکاشی کای کیو

مکان: کوبه، ژاپن

پل آکاشی کای کیو (Akashi Kaikyō Bridge) در سال 1998 در ژاپن ساخته شد. این پل طولانی ترین پل معلق در دنیا است. به نظر شما در هنگام عبور از طویل ترین پل معلق دنیا، چه چیزی ترسناک تر است؟ رانندگی یا عوارض؟

پیش از ساخت پل آکاشی کای کیو، مسافران از طریق کشتی از تنگه آکاشی عبور می کردند. این راستا آبی خطرناک، اغلب اوقات شاهد طوفان های شدید است. پس از غرق شدن دو کشتی مسافربری در سال 1955، مقامات ژاپنی تصمیم به ساخت این پل گرفتند. برای عبور اتومبیل ها از این پل 4 کیلومتری، حداقل 2300 ین (21 دلار) عوارض دریافت می گردد که نسبت به عوارض 17 و 8 دلاری پل های معلق مشهوری چون پل ورازانو نروز (Verrazano-Narrows) در نیویورک و پل عثمان غازی در ترکیه، بیشتر است.

پل آکاشی کای کیو با استفاده از سیستم حمال دوطرفه در برابر وزش باد 286 کیلومتر در ساعت، زلزله 8.5 ریشتری و جریان های شدید دریایی مقاوم است و بی تردید ساختار بسیار محکمی دارد. این پل شهر کوبه (Kobe) را به جزیره آواجی (Awaji Island) متصل و روزانه بیش از 23 هزار اتومبیل از آن عبور می نماید.

8. پل معلق رودخانه استورمز

مکان: استان کیپ شرقی، آفریقای جنوبی

پل معلق رودخانه استورمز (Storms River Suspension Bridge) در سال 1969 در آفریقای جنوبی ساخته شد. این پل با طول 77 متر با فاصله کمی از سطح رودخانه استورمز قرار گرفته است.

یکی از جاذبه های برجسته راستا کوهنوردی اوتر (Otter Trail) در پارک ملی سیتسیکاما (Tsitsikamma National Park) در کنار جاده ساحلی گاردن روت (Garden Route) در آفریقای جنوبی، پل معلق 50 ساله رودخانه استورمز است که حدود 6 متر از سطح رودخانه فاصله دارد. قدم زدن روی این پل لذت بخش و کمی هم ترسناک است.

برای ماجراجویی و هیجان بیشتر می توانید از پل بلوکرنز (Bloukrans Bridge) که در نزدیکی پل معلق رودخانه استورمز و بزرگراه کیپ غربی واقع شده است، تماشا کنید و پرش از مرتفع ترین بانجی جامپ دنیا را تجربه کنید.

9. پل عثمان غازی

مکان: گبزه، ترکیه

پل عثمان غازی (Osman Gazi Bridge)، در سال 2016 بازگشایی شد و طولانی ترین پل ترکیه است که از یکی از حساس ترین منطقه ها زلزله خیز دنیا عبور می نماید.

پل عثمان غازی با امتداد بزرگراه O-5 استانبول به ازمیر با مسافت 3 کیلومتر بر فراز خلیج ازمیت (Gulf of Izmit)، یکی از طولانی ترین پل های معلق در دنیا و در حال حاضر طولانی ترین پل در کشور ترکیه است.

انتظار می رود که پل در دست ساخت چناق قلعه1915 در کشور ترکیه که لاپسکی (Lapseki) را با عبور از تنگه داردانلز (Dardanelles) به گلیبولو (Gelibolu) متصل می نماید، عنوان طولانی ترین پل دنیا را به خود اختصاص دهد. این پل در سال 2023 افتتاح می گردد.

10. پل مکیناک

مکان: میشیگان، آمریکا

پل مکیناک (Mackinac Bridge) در سال 1957 با مسافت 8 کیلومتر در میشیگان افتتاح شد. این پل با نام مک قدرتمند و یا مک بزرگ هم شناخته می گردد.

پل مکیناک از جزیره های بالا و پایین میشیگان و دو دریاچه بزرگ می گذرد. حتی زمانی که سرعت باد از 48 کیلومتر بر ساعت فراتر نمی رود، رانندگان برای عبور از این پل وحشت دارند.

اگر این ترس، ادامه راستا و رانندگی را برای شما سخت می نماید، می توانید برای عبور از این پل از رانندگان جایگزینی یاری بگیرید که مسئولان پل مکیناک پیشنهاد می نمایند. در یک سال، بیش از هزار راننده برای این کار انتخاب می شوند.

11. پل معلق دانیور

مکان: گلگت- بلتستان، پاکستان

پل معلق دانیور (Danyor Suspension Bridge) در اواسط دهه 1960 میلادی در پاکستان ساخته شد و یکی از ترسناک ترین پل های معلق دنیا است؛ البته بیشتر پل های قدیمی این منطقه که غیرقابل استفاده شده اند، ترسناک تر از این پل هستند. این پل در بزرگراه کاراکورام (Karakoram) در شمال پاکستان، به روش های مرسوم این منطقه ساخته نشده که البته بسیار خوب است.

این منطقه دارای خطرناک ترین پل های طنابی است که از روی رودخانه های کوهستانی عبور می نمایند. به همین علت حداقل نام مستعار یکی از پل های این منطقه، پل صراط، پلی بین بهشت و جهنم است.

پل معلق دانیور با طول 152 متر، شهر دانیور را به گلگت بالتیستان (Gilgit-Baltistan) متصل می نماید و عنوان پلی از بهشت تا جهنم را به خود اختصاص داده است. این پل بیش از 50 سال به عنوان پلی برای عبور و مرور وسایل نقلیه استفاده می شده است؛ اما بعد از آن که مقامات منطقه این پل را در حالت ترافیک معمولی ناامن دانستند، تنها وسایل نقلیه ای مانند موتور و دوچرخه می توانند از آن عبور نمایند.

12. پل اوجلا

مکان: ماپیمی، مکزیک

پل اوجلا (Ojuela Bridge) در سال 1898 ساخته شد و بیش از 100 سال پیش محموله های زیادی از مواد معدنی گران بها از این پرتگاه عبور نموده است.

اما به جز تب طلا در اواخر قرن 19، چه چیزی می توانست منجر به ساخت چنین پل طویل و باریکی بر فراز دره عمیق صحرای شمال غربی مکزیک گردد؟

یکی از طولانی ترین پل های معلق دنیا در گذشته، این پل 318 متری بوده است که پس از توقف عملیات استخراج معادن در دهه 1930 میلادی، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و دچار فرسایش شد.

این پل در دهه 1990 بازسازی و بازگشایی شد و اکنون آماده استقبال از افراد ماجراجویی است که ترسی برای عبور از این پل و زیپ لاین آن ندارند.

161 کیلومتر جلوتر از این پل می توانید از سایر جاذبه های گردشگری این منطقه تماشا کنید. یکی از این جاذبه ها جاده زون دل سیلنسیو (Zona del Silencio)، راستا آرام و شگفت انگیزی در نزدیکی صحرای ماپیمی بیوسفر (Mapimi Biosphere Reserve) است.

13. پل هاورا (پل رابیندرا)

مکان: کلکته، هند

پل هاورا (Howrah Bridge) در سال 1943 در هند افتتاح شد. این پل پر رفت و آمد و شلوغ ترین پل معلق در دنیا است.

پل هاورا، پر رفت و آمدترین پل معلق در هند با طول 457 متر است که روزانه حدود 100 هزار وسیله نقلیه و بیش از یک میلیون مسافر از آن عبور می نمایند.

این پل یکی از نمادهای کلکته است که بر فراز رودخانه هوگلی (Hooghly River) واقع شده است و کلکته را به هاورا متصل می نماید. پل هاورا بیش از 75 سال است که در آب و هوای منحصربه فرد در مقابل خطراتی ازجمله برخورد کشتی های باربری، زنگ زدگی ناشی از مدفوع بیش ازحد پردگانی مانند کلاغ، کبوتر، خفاش که روی آن زندگی می کردند و بعلاوه ازدحام بیش ازحد در امان مانده است.

بیش از نیم قرن پیش، به افتخار نخستین ملک الشعرای هند، رابیندرانات تاگور، نام این پل به طور رسمی به پل رابیندرا (Rabindra Setu) تغییر کرد.

14. پل کانال چاکائو

مکان: جزیره شیلوئه، شیلی

پل کانال چاکائو (Chacao Channel Bridge)، طولانی ترین پل معلق در آمریکای جنوبی است که ساخت آن در سال 2020 به اتمام می رسد.

از اوایل دهه 1970 میلادی، پیشنهادهایی مرتبط با اتصال جزیره شیلوئه (Chiloé) به سرزمین اصلی شیلی در آمریکای جنوبی وجود داشت که به انجام رساندن آن تا به امروز طول کشیده است.

طولانی ترین پل آمریکای لاتین با طول 2.75 کیلومتر و هزینه 740 میلیون دلار در حال ساخت است. این پل معلق از کانال عمیق اقیانوسی عبور می نماید که در معرض بادها و جریانات شدید اقیانوسی، در نزدیکی منطقه گسل اصلی و خطرات دیگر واقع شده است.

البته نظرات متفاوتی درباره ساخت پل کانال چاکائو وجود دارد. موافقان آن، معتقد هستند که ساخت این پل باعث پیشرفت مالی جزیره ای دوردست با فرهنگی متمایز می گردد که تا به امروز با استفاده از خدمات کشتی رانی با سایر نقاط کشور در ارتباط بوده است. اما مخالفان آن، نگران فرصت طلبی مالی و از بین رفتن فرهنگ خاص جزیره هستند.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1342

به "با ترسناک ترین پل های معلق دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ترسناک ترین پل های معلق دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید