کدام کشورها ماسک را اجباری کرده اند؟

به گزارش آوای وحش، همزمان با فرایند بازگشایی در کشورهای مختلف، استفاده از ماسک در مکان های عمومی در بسیاری از کشورها الزامی شده است و در برخی نقاط برای متخلّفین جریمه های سنگین در نظر گرفته می شود.

کدام کشورها ماسک را اجباری کرده اند؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، از اولین روزهای شیوع کرونا در جهان، ماسک پای ثابت ماجرا بوده و با وجود همه اختلاف نظرهایی که در خصوص اثرگذاری اش وجود داشته، یکی از اصلی ترین روش های محافظت فردی در سرتاسر جهان است. حالا که بعد از گذشت چندماه از محدودیت ها، فعالیت های اجتماعی در کشورهای مختلف با شیبی آهسته از سر گرفته می شود، دولت ها تمهیداتی برای اجباری شدن ماسک در مکان های عمومی در نظر گرفته اند و حتی در بعضی کشورها جریمه های سنگینی برای تخلف از این موضوع در نظر گرفته شده است. در این گزارش بخوانید.

آلمان، از اجبار تا جریمه های سنگین

در آلمان، فرایند بازگشایی با احتیاط زیاد و به تدریج صورت می گیرد. همزمان با این فرایند به تدریج در شهرهای مختلف این کشور، پوشیدن ماسک اجباری شد. دولت آنگلا مرکل در نهایت از یک اردیبهشت، در سرتاسر این کشور پوشیدن ماسک را در حمل ونقل عمومی و در هنگام خرید الزامی کرد. البته جزییات این قانون در همه استان های آلمان یکسان نیست. در بیشتر آن ها بچه ها زیر 6 سال ملزم به پوشیدن ماسک نیستند. در بعضی استان ها نیز کسانی که از قانون اجباری شدن ماسک تبعیت نکنند، 150 یورو جریمه می شوند؛ این جریمه برای فروشندگانی که قانون شکنی کنند می تواند تا 5 هزار یورو افزایش یابد.

طبق اعلام رسانه های آلمان، برای دانش آموزانی که به مدرسه بازگشته اند، پوشیدن ماسک در راهروها و نیز در زنگ های تفریح الزامی است.

مقامات آلمانی پوشیدن ماسک در ایستگاه ها و نیز در اتوبوس و مترو را الزامی کرده اند اما هنوز برای قطارهایی که مسافت طولانی را می پیمایند، این قانون اعمال نشده است. در این قانون، پوشیدن ماسک های خانگی که از پارچه ساخته شده اند، منغی ندارد و الزامی برای پوشیدن ماسک های بیمارستانی وجود ندارد. حتی یک روسری که دهان و بینی را بپوشاند، کافی است. اکنون دستگاه های فروش ماسک در ایستگاه ها و نیز در سوپرمارکت ها نصب شده اند.

قانون اجباری شدن ماسک، یک تقاضای بزرگ ایجاد کرده است و باعث شده این کشور با کمبود روزافزون این وسیله محافظتی روبرو شود. به همین خاطر دولت برنامه دارد میلیون ها ماسک تولید کند.

آمریکا، توصیه به استفاده از ماسک های پارچه ای

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا استفاده از ماسک های جراحی را توصیه نمی کند اما به مردم توصیه کرده است یک ماسک پارچه ای ساده که از پارچه های معمول در خانه ساخته شده است را بپوشند؛ برای اینکه افراد ناقلِ فاقد علامت، ویروس را به دیگران منتقل نکنند. اما ساکنان نیویورک از 29 فروردین ساکنان ملزم شده اند در مکان های عمومی ماسک بپوشند. به صورت مشخص منظور از مکان های عمومی فضاهایی است که افراد نمی توانند فاصله دو متری را با دیگران رعایت کنند؛ مانند اتوبوس، مترو، پیاده روهای شلوغ و یا سوپرمارکت ها. برای کسانی که این قانون را رعایت نمی کنند، جریمه هایی غیر از زندان در نظر گرفته می شود.

در نیوجرسی نیز قانون مشابهی اعمال شده که بر اساس آن همه مردم در فروشگاه ها و سایر کسب وکارهای ضروری ملزم به پوشیدن ماسک شده اند. فقط افراد زیر دو سال یا کسانی که از نظر پزشکی محدودیت هایی برای استفاده از ماسک دارند از این قانون مستثنی شده اند. در بعضی فروشگاه ها تابلوهایی نصب شده که بر روی آن نوشته افرادی که ماسک ندارند، وارد نشوند و در بعضی فروشگاه ها از افرادی که ماسک نزده اند خواسته می شود که آنجا را ترک کنند.

الزام ماسک در فرانسه همزمان با بازگشایی

فرانسه از 22 اردیبهشت و همزمان با فرایند بازگشایی، ماسک را در وسایل نقلیه عمومی و نیز در مدارس اجباری خواهد کرد و دانش آموزان 11 تا 15 ساله ملزم هستند حتما ماسک بپوشند. در مهدکودک ها بچه ها ملزم به پوشیدن ماسک نیستند مگر اینکه علائم مشکوک داشته باشند.

با توجه به کمبود ماسک در این کشور، مقامات این کشور گفته اند در تاریخ مذکور ماسک در سطح گسترده در دسترس خواهد بود و از شرکت ها خواسته اند این وسیله محافظتی را در اختیار کارکنانشان قرار دهند؛ دولت در صورت لزوم به شرکت های کوچک کمک خواهد کرد. ماسک در وبسایت اداره پست این کشور به فروش خواهد رسید و هر هفته 5 میلیون ماسک قابل شست وشو برای گروه های آسیب پذیر کنار گذاشته خواهد شد.

انتقاد رسانه ها از استاندارد دوگانه دولت انگلیس

در این میان اما دولت انگلیس رویکرد متفاوتی در نظر گرفته و به مردم توصیه می کند ماسک نپوشند تا دولت مطمئن باشد ماسک و لوازم محافظتی کافی برای پرسنل درمانی موجود است! البته این موضوع به صورت عمومی اعلام نشده و دولت بوریس جانسون در توجیه ماجرا می گوید هنوز شواهد کافی در خصوص اثرگذار بودن استفاده عمومی از ماسک در پیشگیری از انتقال ویروس وجود ندارد.

اما گاردین در گزارشی در این خصوص می نویسد مخالفت دولت با اجباری شدن ماسک در این کشور بیشتر از آنکه مبنای علمی داشته باشد، سیاسی و مالی است. در این گزارش آمده اختلاف نظرهایی که بعضاً در خصوص اثرگذاری ماسک وجوددارد، مشابه اختلاف نظرها در خصوص تاثیر شستن مداوم دست هاست؛ اما دولت توصیه های مربوط به شستن دست ها را به صورت گسترده و جدی حمایت می کند اما در خصوص ماسک، سیاست دیگری را در پیش گرفته است. نویسنده گزارش همه ادعاها در خصوص اثربخشی ماسک را از نظر علمی بررسی کرده و معتقد است طبق شواهد این توجیهات دولت به خاطر کمبود ماسک در این کشور است.

استفاده از ماسک هماهنگ با لباس برای ترغیب مردم

بلغارستان نیز ابتدا در 30 مارس ماسک را در قالب یک دستور عمومی اجباری کرد اما این دستور روز بعد به واسطه شکایت های قانونی و درخواست های گسترده برای اینکه دولت ماسک را در اختیار عموم بگذارد، لغو شود.

اما در سایر کشورهای اروپایی، اغلب الزامی بودن ماسک با شدت و ضعف های مختلف همچنان برقرار است.

جمهوری چک اولین کشور اروپایی بود که پوشیدن ماسک را در سوپرمارکت ها، داروخانه ها و وسایل نقلیه عمومی اجباری نمود و از 28 اسفند تا کنون این اجبار همچنان در این کشور برقرار است. در ایتالیا از 18 فروردین در دو منطقه اصلی لامبوردی و توسکانی پوشیدن ماسک قبل از خروج از خانه از اواسط فروردین اجباری شد. فرماندار لومباردی همزمان گفت ماسک به صورت رایگان توزیع می شود و فرماندار توسکانی نیز اجبار به پوشیدن ماسک را بعد از توزیع هشت میلیون و نیم ماسک در بین عموم، اجرایی نمود.

اسپانیا نیز از تاریخ 15 اردیبهشت پوشیدن ماسک در هنگام استفاده از حمل ونقل عمومی را اجباری کرد. نخست وزیر این کشور، پدرو سانچز گفت از این تاریخ 6 میلیون ماسک در سرتاسر کشور توزیع می شود و 7 میلیون ماسک نیز برای مقامات محلی ارسال می شود.

اسلواکی در 6 فروردین مارس ماسک را در مکان های عمومی اجباری کرد و برای اینکه مردم را به پیروی از این قانون عمومی ترغیب کنند، رییس جمهور این کشور سوزانا کاپوتوا، در مراسم ادای سوگند دولت جدید، یک ماسک قرمز که با لباسش ست شده بود را روی صورتش زد.

یک سازگاری بزرگ به خاطر ماسک

در چین، تایوان و هنگ کنگ پوشیدن ماسک، قبل از شیوع کرونا نیز به خاطر آلودگی هوا و یا تجربه هایی که در زمان شیوع سارس و آنفولانزا داشتند، نسبتا بین مردم معمول بوده است. در چین از همان ابتدا به عموم مردم توصیه شد هنگام خروج از خانه ماسک بپوشند اما در بعضی شهرها مانند شانگهای، پوشیدن ماسک اجباری شد و کسانی که تعمداً از پوشیدن ماسک خودداری می کردند، توسط پلیس دستگیر می شدند و حتی حکم حبس می گرفتند.

ترکیه نیز از 19 فروردین نیز به همه شهروندانش دستور داد که هنگام خرید و همینطور حضور مکان های عمومی شلوغ ماسک بپوشند. دولت گفت که ماسک را به صورت مجانی به هر خانواده تحویل خواهد داد.

در 18 فروردین استرالیا نیز استفاده از ماسک را در فضای عمومی اجباری کرد و صدراعظم این کشور سپاستین کروز گفت که برای این موضوع به یک سازگاری بزرگ نیاز دارند چون ماسک با کشور آن ها غریبه است!

دستورالعمل هایی برای ساخت ماسک در خانه

در مراکش ماسک از 19 فروردین اجباری شد و دولت هشدار داد هر کسی تخلف کند، تا 3 ماه زندان و 1300 درهم جریمه مالی در انتظار او خواهد بود.در آفریقای جنوبی نیز اعلام شده به زودی ماسک اجباری خواهد شد و به همین دلیل دولت این کشور دستورالعمل هایی را در نظر گرفته که برای مردم و نیز تولیدکننده ها مشخصاتی که باید ماسک های پارچه ای داشته باشد را توضیح می دهد. در این کشور از مردم خواسته شده است که از ماسک های پزشکی مخصوصا ماسک های N95 استفاده نکنند، چون باید برای استفاده کادر درمان باشد. در پیش نویس دستورالعملی که تنظیم شده است، استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی اجباری است.

در آرژانتین از 26 فروردین پوشیدن ماسک در مکان های عمومی و نیز در حمل ونقل عمومی پایتخت اجباری شد. کسانی که از قانون تخطی کنند، با جریمه مالی روبرو می شوند. مسئولین این کشور همچنین فروش ماسک های N95 را به افراد عادی که عضو کادر درمان نیستند، ممنوع کرد و به عموم مردم توصیه کرد به جای آن از ماسک هایی که در خانه می سازند استفاده کنند.

اکتفا به توصیه به علت پایبندی مردم

اوکراین، اسلواکی، کامرون، بحرین، کامبوجیا، شیلی، جامائیکا، کلمبیا، کوبا، کنگو، اکوادور، هندوراس، کنیا، پرو، روسیه، ازبکستان، ونزوئلا و مکزیک دیگر کشورهایی هستند که عموما در وسایل نقلیه عمومی و یا به صورت کلی در مکان های عمومی پوشیدن ماسک را الزامی کرده اند. در کانادا تنها در خطوط هوایی استفاده از ماسک غیر پزشکی یا لباسی که صورت را بپوشاند، الزامی است

این در حالی است که در کشورهای دیگری مانند اسکاتلند، اسپانیا، کره جنوبی و ژاپن نیز به توصیه اکتفا شده و البته طبق گفته رسانه ها، به ویژه در ژاپن و کره عموم مردم خودشان ماسک می پوشند و بعضی معتقدند علت عدم الزام از سوی دولت، همین رعایت همگانی در مکان های عمومی است.

گرچه هنوز در خصوص اینکه ماسک تا چه اندازه می تواند از انتقال ویروس کرونا از یک فرد به فرد دیگر جلوگیری کند، اختلاف نظرهایی وجود دارد اما متخصصان بهداشت معتقدند پوشاندن دهان و بینی می توانند قطرات آلوده ای که هنگام صحبت کردن و نیز عطسه و سرفه کردن از دهان خارج می شود را به دام بیندازد و از انتقال ویروس توسط آن ها تا حد زیادی جلوگیری کنند.

منبع : فارس

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 309

به "کدام کشورها ماسک را اجباری کرده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشورها ماسک را اجباری کرده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید