خبرنگاران همکاری اساتید خارجی در مرمت مسجد جامع عتیق قزوین

به گزارش آوای وحش، قزوین - خبرنگاران - گروهی از اساتید مجرب اروپایی همکار با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مرمت گنبد و مقصوره خمارتاش مسجد جامع عتیق قزوین مشارکت می نمایند.

خبرنگاران همکاری اساتید خارجی در مرمت مسجد جامع عتیق قزوین

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین به عنوان یکی از طرح های بین المللی مطرح است.

علیرضا خزائلی اضافه نمود: اساتید اروپایی یادشده یک گروه علمی مجرب در زمینه مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی به شمار می فرایند که مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند و در مرمت بعضی بناهای تاریخی شاخص همفکری و مشورت می دهند.

وی یادآور شد: مسجد جامع عتیق از شاخص ترین بناهای تاریخی قزوین و از جمله کهن ترین مساجد ایران است که امیدواریم پس از مبارزه با کرونا و قرار دریافت در شرایط عادی، بتوان امسال دور جدید مرمت آن با موضوع گنبد و مقصوره خمارتاش را شروع کنیم.

مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل 12 هزار و 500 متر مربع به نمایش می گذارد. قدیمی ترین قسمت موجود به سال 192 به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی، صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن اجرا شده است. شش کتیبه گچ بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.

فاز جدید مرمت برجهای دوگانه خرقان و بقعه امامزاده حسین (ع)

خزائلی اضافه نمود: بقعه و آستان امامزاده حسین (ع) قزوین و برج های دوگانه خرقان از دیگر بناهای تاریخی شاخص قزوین هستند که امسال مرمت و ساماندهی آنها در فازهای جدید انجام خواهد شد.

این مسوول گفت: امسال در مجموع 15 تا 20 بنای تاریخی استان قزوین مورد مرمت و ساماندهی قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین یادآور شد: اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان برای امسال 50 میلیارد ریال است.

استان قزوین در فهرست آثار ملی دارای بیش از 1400 اثر است که نزدیک به 250 مورد آنها مربوط به بناهای تاریخی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 205

به "خبرنگاران همکاری اساتید خارجی در مرمت مسجد جامع عتیق قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همکاری اساتید خارجی در مرمت مسجد جامع عتیق قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید