شیرینی داستان خوانی را به بچه ها بچشانیم، آشنایی بچه ها با ژانرهای ادبی و مهارت های زندگی

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران ، کلاس اولی کتاب اولی عنوان مجموعه ای بیست جلدی است که از سوی چهار نویسنده کودک و نوجوان نوشته شده و با تصویرگری چهار تصویرگر از سوی انتشارات افق به چاپ رسیده است. این مجموعه را می توان نمونه یک کار گروهی خوب دانست. در این مجموعه نویسنده ها کتاب فارسی پایه اول دبستان را به پنج سطح تقسیم نموده و برای هر سطح 4 داستان نوشته اند. این مجموعه به بچه ها کلاس اولی یاری می نماید در همان ماه های اول آموزش، حروف الفبا را به خوبی یاد بگیرند و با کلمه ها و جمله های بیشتری آشنا شوند. و در عین حال از معجزه داستان خوانی بهره مند شوند و همزمان با آموزش حروف، قصه مربوط به همان حروف را به تنهایی بخوانند و از همان ماه های اول لذت باسواد شدن را بچشند.

شیرینی داستان خوانی را به بچه ها بچشانیم، آشنایی بچه ها با ژانرهای ادبی و مهارت های زندگی

سطح اول این مجموعه براساس درس های 1 تا 5 کتاب فارسی اول دبستان، سطح 2 براساس درس های 6 تا 10 کتاب فارسی اولی دبستان، سطح 3 براساس درس های 11 تا 13 کتاب فارسی اول دبستان، سطح 4 برای بچه ها نوسوادی که درس های 14 تا 18 کتاب فارسی اول دبستان را تمام نموده اند و می خواهند مهارت بیشتری در خواندن کلمه های مشکل و روان خوانی پیدا نمایند و سطح 5 براساس درس های 19 تا 22 کتاب فارسی اول دبستان است.

سه سطح این مجموعه در زمستان گذشته به چاپ رسید و به تازگی سطح چهارم آن منتشر شده است. عنوان های چهارمین سطح این مجموعه عبارت است از: خواهر دوقلوی من نوشته مژگان کلهر با تصویرگری ویدا کریمی، کارآگاه دلفین زبل نوشته معصومه یزدانی با تصویرگری غزاله باروتیان، عمه ذرت نوشته آتوسا صالحی با تصویرگری غزاله بیگدلو و جادوگر جنگولکچی نوشته آتوسا صالحی با تصویرگری غزاله باروتیان.

شیرینی داستان خوانی را به بچه ها بچشانیم

آتوسا صالحی، دبیر مجموعه و سر ویراستار انتشارات افق، درباره این مجموعه به ایبنا می گوید: در سالی که گذشت کلاس اولی ها ماه ها از آموزش چهره به چهره با معلم دور بودند. بسیاری حروف الفبا را در خانه ها و با یاری صفحه های مجازی یاد دریافتد و گروهی هم که از آموزش مجازی محروم بودند که تعدادشان هم کم نبود. مهم ترین سال آموزش شان را نیمه کاره رها کردند، به این امید که ابتدای سال آینده فرصتی دست دهد تا چند ماه محرومیت شان جبران گردد. و چه بسا اگر این آرزو برآورده نگردد این مشکل تا همواره تجربه تلخی از آموزش برایشان به جا بگذارد.

این نویسنده در ادامه می افزاید: اما در این روزهای کرونا و قرنطینه و خانه نشینی خوب است والدین همتی نمایند و کتاب هایی را که به روان خوانی و جمله خوانی و درک مطلب کلاس اولی ها یاری می نماید، برایشان تهیه نمایند و در این میان داستان خوانی می تواند بهترین جوابگوی این احتیاج باشد. با همین رویکرد من و دوستان نویسنده ام در مجموعه کلاس اولی، کتاب اولی کوشیده ایم با نوشتن داستان هایی خواندنی که متناسب با ذوق و علاقه کوچولوهای کلاس اولی باشد همگام با آموزش حروف کتاب فارسی اول دبستان و براساس حروف محدودی که در هر ماه می آموزند، شیرینی داستان خوانی را به آن ها بچشانیم و با بازی و سرگرمی های خاتمهی کتاب آن ها را به دوباره خوانی و درک مطلب و جمله سازی تشویق کنیم تا هم از تجربه خواندن لذت ببرند و هم با به خاتمه رساندن سطح های چهار و پنج این مجموعه وارد دنیای شگفت انگیز کتابخوانی شوند.

کلاس اولی کتاب اولی نگرانی را از والدین دور می نماید

مژگان کلهر، دیگر نویسنده این مجموعه نیز معتقد است اگر والدین کلاس اولی ها نگران این موضوع هستند که آموزش حضوری فرزندشان حذف شده و تابستان هم آن ها را از درس و کتاب دور نموده، با فراهم کردن مجموعه کتاب های کلاس اولی کتاب اولی برای فرزندانشان، می توانند این نگرانی را از خود دور نمایند و مطمئن باشند که فرزندشان با خواندن این کتاب ها با آمادگی کامل به کلاس دوم می رود.

اگر یادگیری همراه لذت نباشد سبب دلزدگی بچه ها می گردد

لاله جعفری، دیگر نویسنده این مجموعه نیز می گوید: قبل از این کتاب هایی برای تقویت روانخوانی بچه های کلاس اول چاپ شده بود اما اولویت غالب آن ها آموزش بچه ها و تمرین خواندن بوده است. ما در این مجموعه سعی کردیم که در کنار هدفی که باعث جمع شدن مان دور هم شده بود اولویت اول را جذابیت داستان قرار دهیم. برای همین تمام تلاشمان را کردیم تا داستان های شیرین و جذابی ارائه بدهیم که اگر بچه ها تمرین های انتهای کتاب را هم کنار بگذارند خود داستان برایشان جذاب باشد چون چنانچه یادگیری همراه لذت نباشد علاوه بر اینکه سخت و آزار دهنده می گردد، باعث دلزدگی بچه ها از موضوع مورد آموزش هم خواهد شد.

آشنایی بچه ها با ژانرهای ادبی و مهارت های زندگی

معصومه یزدانی، هم یکی دیگر از نویسندگان این مجموعه است. او درباره هدف از تالیف این مجموعه می گوید: هدف این بود که بچه ها در فضای داستان غیرآموزشی حروف را به شکل کلمات ساده خوانده و ضمن تقویت روان خوانی و بالا بردن اعتماد به نفسشان در زمینه خواندن از همان بدو کسب مهارت خواندن و نوشتن به کتابخوانی نیز علاقه مند شوند. در انتهای کتاب تمرین هایی هم برای ترغیب کودک به بازگشت دوباره به آموزش های کتاب فارسی طراحی شده است که بر مبنای تعامل کودک به وسیله داستان گویی، نقاشی و بازی طراحی شده اند.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان درباره ویژگی های سطح چهارم این مجموعه شرح می دهد: در داستان های سطح چهار که دانش آموزان کلاس اولی بیشتر حروف را خوانده اند سراغ داستان های تا حدودی طولانی تر رفتیم تا کودک با در دست دریافت کتابی حجیم تر نسبت به سه سطح پیشین از رشد مهارت خواندن خود لذت بیشتری ببرد. در این کتاب ها بچه ها با ژانرهای ادبی و بعضی از مهارت های زندگی هم آشنا می شوند.

یزدانی درباره هرکدام ایز کتاب های این مجموعه نیز بیان می نماید: کتاب عمه ذرت در قالب طنز به اهمیت همدلی و مهربانی می پردازد، داستان خواهر دوقلوی من در ژانر فانتزی نوشته شده است. در کتاب جادوگر جنگولکچی مهارت ارتباط با دیگران مطرح شده و در داستان کارآگاه دلفین زبل نمونه ساده شده ای از رمان کودک به مخاطب معرفی می گردد.

بخش کودک و نوجوان انتشارات افق (کتاب های فندق)، سطح چهارم مجموعه کلاس اولی کتاب اولی را با شمارگان سه هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان برای هرجلد منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 475

به "شیرینی داستان خوانی را به بچه ها بچشانیم، آشنایی بچه ها با ژانرهای ادبی و مهارت های زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرینی داستان خوانی را به بچه ها بچشانیم، آشنایی بچه ها با ژانرهای ادبی و مهارت های زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید