فروش سهام در صندوق ETF فقط برای تأمین کسری بودجه نیست

به گزارش آوای وحش، صالح گفت: فروش سهام با تخفیف 20 درصدی نشان می دهد که دولت در پی فقط تأمین مالی نیست.

فروش سهام در صندوق ETF فقط برای تأمین کسری بودجه نیست

به گزارش گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، علیرضا صالح با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما درباره عرضه سهام برخی شرکت های دولتی در بورس افزود: روش های معمول این است که به قیمت روز فروش، به آحاد مردم فروخته می شود یا اینکه بلوک مدیریتی را می فروشیم، اما در روش جدید از روش سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری معامله پذیر (ETF) استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: برای آحاد مردم تخفیف 20 درصدی را در نظر گرفتیم یعنی زمانی که آگهی می دهیم قیمت در تابلوی بورس ثابت است و 20 درصد کمتر از قیمت سهم در روز عرضه، ارائه می شود و قانون گذار اجازه داده است تا 30 درصد کمتر هم عرضه کنیم.

صالح افزود: به این علت، چنین تخفیفی را می دهیم که اگر بازار تا 20 درصد هم نوسان کرد مردم ضرر نکنند و این تخفیف فقط یک بار داده می شود.

وی افزود: برای صندوق اولیه، پنج بنگاه خوب دولتی بورس را در نظر گرفتیم از جمله بانک های صادرات، تجارت، ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی که سیت های (صندلی های) مدیریتی هم در این سهام وجود دارد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: ما می توانستیم سیت های مدیریتی را تا 20 درصد بالاتر از قیمت های تابلو بفروشیم و این رقم در رقابت خریدار ها می تواند تا 50 درصد هم بالاتر برود، اما نه تنها این کار را نمی کنیم بلکه با تخفیف 20 درصدی می فروشیم بنابراین دولت در پی فقط تأمین مالی نیست.

صالح افزود: برای عادلانه تر کردن میزان دسترسی مردم و اقدام آن ها برای خرید این سهام، از زمان آگهی تا پذیره نویسی یک هفته زمان دادیم و از روز عرضه تا 31 اردیبهشت برای پذیره نویسی فرصت دادیم تا همه مردم ایران بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: در این مرحله که صندوق واسطه گری مالی تأسیس شده و آگهی آن فراخوان داده شد از چهاردهم اردیبهشت، مردم به دو روش می توانند پذیره نویسی کنند. برخی افراد که کد بورسی دارند می توانند از طریق کارگزاری ها، این پذیره نویسی را انجام و همزمان می توانند از طریق بانک هم انجام دهند و کسانی هم که کد بورسی ندارند می توانند از درگاه های حضوری و غیرحضوری همه بانک ها استفاده کنند.

صالح با اشاره به اینکه اشخاص حقوقی نمی توانند این سهام را پذیره نویسی کنند، افزود: مردم می توانند بدون مراجعه حضوری، از درگاه بانک ها وارد شوند و پذیره نویسی را انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت چه تضمینی می دهد که این سهام ETF به سرنوشت سهام عدالت دچار نشود؟ گفت: شیوه این صندوق با سهام عدالت متفاوت است. صندوق های سرمایه گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آن ها در کُدال منتشر شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه اساسنامه و امیدنامه این صندوق را منتشر کرده ایم و مردم سرمایه گذاری غیرمستقیم انجام می دهند افزود: این اساسنامه قابل تغییر نیست و در این اساسنامه، مدیریت را محدود کردیم و از سال 1400 به بعد، دولت نمی تواند مدیریت کند.

وی گفت: تلاش می کنیم تا سال 1400, سازمان بورس قابلیت رأی گیری الکترونیکی مجمع را ایجاد کند تا سهامداران بتوانند الکترونیکی در رأی گیری مجمع شرکت کنند.

صالح افزود: امسال چند گروه واگذاری را در بورس خواهیم داشت، برخی مجزا انجام می شود برخی را در قالب ETF و برخی از شرکت ها را هم در قالب هُلدینگ یا شرکت سرمایه گذاری در بورس عرضه می کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به استقبال مردم از این صندوق، درباره عرضه صندوق بعدی تصمیم می گیریم، افزود: تا شش ماه آینده سعی می کنیم دو تا سه هُلدینگ را وارد بازار سرمایه کنیم که ارزش آن ها حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تومان است.

صالح در بخش دیگری از سخنان خود درباره خصوصی سازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس گفت: وزارت ورزش و جوانان در هفت ماه اخیر همه تلاش خود را برای این کار انجام داد.

وی با اشاره به اینکه این دو باشگاه اکنون مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند یعنی مجموع دارایی های آن ها برای پرداخت بدهی های آن ها کافی نیست، ادامه داد: از وزارت ورزش و جوانان خواستیم دو ورزشگاه را به نام این دو باشگاه کند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه قیمت این دو باشگاه در حال ارزیابی است، گفت: این باشگاه ها دارایی های فیزیکی و دارایی های غیرفیزیکی یعنی برند دارند.

وی ادامه داد: برند های پرسپولیس و استقلال 45 طبقه دارند، برند پرسپولیس ارزیابی شد؛ پنج طبقه استقلال هم ثبت شده، اما هنوز قیمت گذاری نشده و 40 طبقه باقی مانده است.

صالح افزود: قرار شد حداکثر تا مرداد همه این کار ها را انجام دهیم و اساسنامه استاندارد بورس را برای آن ها حاکم و تراز تلفیقی برای آن ها ایجاد و آن ها را در بورس پذیرش کنیم.

وی افزود: می خواهیم این دو باشگاه را به شرکت سهامی عام تبدیل و 10 درصد سهام آن ها را در بورس عرضه کنیم تا کشف قیمت شود و حداقل 51 درصد آن باید کنترلی واگذار شود.

مدیرعامل بورس تهران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: سهام شرکت های دولتی که قرار است به زودی در بورس عرضه شود تا دو ماه پس از پذیره نویسی، قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد و این شرایط برای همه پذیره نویسان این سهام، یکسان است.

علی صحرایی افزود: سرپرست خانوار می تواند برای اعضای خانواده پذیره نویسی کند، اما به ازای هر کد ملی می تواند ثبت نام و پرداخت ها را انجام دهد.

وی با اشاره به رشد بازار سرمایه گفت: در یک ماه اخیر شاخص بورس تهران 55 درصد رشد کرده است.

صحرایی افزود: ویژگی صندوق این است دارایی های متنوعی در آن وجود دارد و سرمایه گذاری غیرمستقیم مردم است و این موضوع هیجان بازار را کنترل می کند و با توجه به اینکه دولت تا انتها سال 1400 سهامدار ممتاز است و صندوق هم فعال است و اینکه تنوع صنعت بانک و بیمه برای این صندوق انتخاب شده است در نتیجه بخشی از ریسک ها، پوشش داده می شود.

وی ادامه داد: در هر حال، سرمایه گذاری در بورس، ریسک هم دارد، اما با پُرتفویی که برای عرضه صندوق های آینده چیده شده بخشی از ریسک ذاتی بازار سرمایه را کاهش داده است.

هادی سلیمی زاده کارشناس مالی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت برای تأمین منابع مالی و جبران کسری بودجه، می خواهد برخی سهام شرکت های دولتی را عرضه کند.

وی افزود: اقدام دولت برای عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس، خوب است، اما بهتر بود از تجربیات کشور های پیروز در این باره استفاده می کرد و این کار به تدریج در بستر صندوق های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بخشی از سپرده بازنشستگی انجام می شد.

سلیمی زاده گفت: در زمانی که مردم بخواهند سهام خود را عرضه کنند صف فروش زیادی شکل می گیرد و این موضوع ممکن است مشکل ساز شود و این حجم از میزان پذیره نویسی، مطمئناً صف های فروش جدی ایجاد خواهد کرد.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 290

به "فروش سهام در صندوق ETF فقط برای تأمین کسری بودجه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش سهام در صندوق ETF فقط برای تأمین کسری بودجه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید