ماراتن ضرغامی برای عبور از ماجرای پاسارگاد، از وعده سخنرانی مقبره کوروش تا تصمیم به بازنگری در حریم پاسارگاد، کشت گلخانه ای جایگزین کشاورزی سنتی در پاسارگاد می گردد

به گزارش آوای وحش، خبرنگاران: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو روز قبل در سفر به پاسارگاد اعلام نموده است که مجموعه جهانی پاسارگاد نیازمند بازنگری در مشخص حریم است تا مسائل کشاورزان این مجموعه رفع گردد. اظهارات او اما خشم کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت. تصور بر آن بود که عزت الله ضرغامی در شورای اداری استان فارس در حضور رییس جمهوری و اعضای کابینه و مسئولان استانی گفته است باید کشاورزان اجازه حفر چاه در حریم آرامگاه کوروش را داشته باشند و توسعه کشاورزی در مجموعه جهانی پاسارگاد انجام گردد.

ماراتن ضرغامی برای عبور از ماجرای پاسارگاد، از وعده سخنرانی مقبره کوروش تا تصمیم به بازنگری در حریم پاسارگاد، کشت گلخانه ای جایگزین کشاورزی سنتی در پاسارگاد می گردد

اظهارات عزت الله ضرغامی مبنی بر لزوم مرتفع کردن مسائل کشاورزان در حریم پاسارگاد و ذکر این نکته که مقبره کوروش برای فعالیت کشاورزان مشکل ایجاد نموده است، حتی با واکنش محیط زیستی ها هم روبرو شد و آن ها وزیر میراث فرهنگی را انزار دادند که با توسعه کشاورزی در مجموعه جهانی پاسارگاد مقبره کوروش به علت تشدید پدیده فرونشست در خاک مدفون می گردد.

عزت الله ضرغامی نخستین وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی است که در روزهای نخست انتصاب به این سمت برغم نداشتن تخصص کافی در حوزه میراث فرهنگی، به یکی از مهمترین حساسیت های جاری کشور درخصوص آرامگاه کوروش پرداخت و اظهار داشت: نخستین سخنرانی خود را در آرامگاه کوروش انجام خواهم داد. او کوروش را نخستین مدافع حقوق بشر خواند و گفت که بعضی حساسیت های بی مورد در خصوص شخصیت کوروش وجود دارد که باید برطرف گردد. حالا اظهارات اخیر او در خصوص پاسارگاد و مقبره کوروش با بازنگری در حرم و برطرف مشکل کشاورزان به اشتباه به توسعه کشاورزی و برداشت از آب های زیرزمینی با حفر چاه در مجموعه جهانی پاسارگاد تعبیر شده است.

استان فارس بویژه دشت مرودشت در این استان با پدیده فرونشست بالا روبرو است و این دشت سالانه براساس آمار سازمان زمین شناسی کشور با 22 سانتیمتر فرونشست روبرو می گردد. از سال ها قبل نیز حفر چاه در دشت مرودشت ممنوع شده است تا با جلوگیری از برداشت آب های زیرزمینی با پدیده فرونشست در این منطقه مقابله گردد.

حالا وزیر میراث فرهنگی گفته است که باید مشکل کشاورزان در حریم مقبره کوروش و مجموعه جهانی پاسارگاد حل گردد. مقصود او نه حفر چاه و توسعه کشاورزی که بازنگری در مشخص حریم است.

حمید فدایی مدیر سابق پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و مدیر فعلی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید که 5 سال قبل بازنگری در حریم پاسارگاد را شروع نموده است به خبرنگاران می گوید: از نزدیک مشاهده نموده ام که خط مشخص شده برای حریم پاسارگاد در وسط یک خانه یا زمین های کشاورزی گذشته است و با توجه به آن که حریم اولیه پاسارگاد با عجله مشخص و در اختیار یونسکو نهاده شد و همان حریم نیز ر پرونده ثبت جهانی یونسکو وجود دارد، اشکالات زیادی دارد باید براساس مطالعات تازه پاسارگاد بروزرسانی گردد و بخشی از خط حریم در بعضی نقاط کوچک و بخشی دیگر به علت برخورداری از آثار زیر سطحی وسعت بیشتری بگیرد.

او بعلاوه از کوشش مجموعه جهانی پاسارگاد برای ساماندهی به شرایط کشاورزی اطلاع داد و گفت: در سال های گذشته کوشش شد که کشت سنتی در پاسارگاد و حریم این مجموعه جهانی با کشت گلخانه ای محصولاتی که قابلیت جذب جهانگرد بیشتر به این مجموعه را دارند جایگزین گردد و کشاورزان نیز استقبال خوبی از طرح های مجموعه جهانی پاسارگاد برای راه اندازی کشاورزی گلخانه ای داشته اند.

او گفت: تغییر الگوی کشت در پاسارگاد علاوه بر آن که از طغیان ریزگردها در این مجموعه و بیابانزایی جلوگیری می نماید موجب می گردد مردم منطقه و کشاورزان در حریم پاسارگاد بمانند و جریان زندگی در این مجموعه جهانی ادامه یابد که البته از سوی یونسکو نیز بسیار مورد توجه است.

حمید فدایی گفت: از آنجا که امکان حفر چاه در پاسارگاد وجود ندارد به کشاورزان پیشنهاد شده است که زمین های مشاورزی خود را به کشت گلخانه ای تغییر کاربری دهند و گیاهان دارویی فراوری نمایند که بخشی از کشاورزان از این موضوع استقبال نموده و به تغییر الگوی کشت اقدام نموده اند.

عزت الله ضرغامی گفته بود باید در حریم پاسارگاد تتازهنظر گردد ت مشکل کشاورزان نیز برطرف گردد. اما این اظهارات او به حفر چاه و برداشت از آب های زیرزمینی و توسعه کشاورزی در حریم پاسارگاد تفسیر شد که با تشدید پدیده فرونشست عامل دفن آرامگاه کوروش در زمین می گردد.

صبح امروز اما عزت الله ضرغامی پس از دو روز تعلل در موضعگیری نسبت به موج خبری ایجاد شده در موضوع اظهاراتش در جلسه شورای اداری استان فارس اظهار داشت که وزیر میراث فرهنگی هیچگاه نگفته است باید در حریم آرامگاه کوروش چاه حفر گردد.

او در گفت وگو با خبرنگاران تلویزیونی همراه خود در حاشیه نمایشگاه فناوری های نوین و صنایع خلاق فرهنگی گفت: وزارت میراث در پی حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست و از از این تحریف عجیبی که صورت گرفت تعجب می کنم. حل مسائل مردم وظیفه ما است و مردم پاسارگاد 2500 سال است از مقبره کوروش حفاظت نموده اند و این مردم دارای ارزش هستند. اگر به پاسارگاد به خاطر مدنیتی که شکل گرفته به مردم بی اعتناء باشیم کار درستی انجام ندادیم و باید مسائل مردم را برطرف کنیم.

منبع: صدای میراث
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1171

به "ماراتن ضرغامی برای عبور از ماجرای پاسارگاد، از وعده سخنرانی مقبره کوروش تا تصمیم به بازنگری در حریم پاسارگاد، کشت گلخانه ای جایگزین کشاورزی سنتی در پاسارگاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماراتن ضرغامی برای عبور از ماجرای پاسارگاد، از وعده سخنرانی مقبره کوروش تا تصمیم به بازنگری در حریم پاسارگاد، کشت گلخانه ای جایگزین کشاورزی سنتی در پاسارگاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید