دانشجویان در نشستی با ضرغامی خواسته های خود را مطرح کردند

به گزارش آوای وحش، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، دانشجویان در نشستی با ضرغامی خواسته های خود را مطرح کردند.

دانشجویان در نشستی با ضرغامی خواسته های خود را مطرح کردند

اولین سلسله رویدادهای صد منظر پیرامون گفتگوی صمیمانه دانشجویان صنایع دستی با حضور دانشجویان و اعضای هیأت علمی ده دانشگاه کشور که در حوزه صنایع دستی و هنرهای اسلامی و سنتی رشته های تحصیلی دارند، در سالن اجتماعات برج آزادی برگزار گردید.

در این برنامه تعدادی از دانشجویانی که در برج آزادی جمع شده بودند از دانشگاه های هنر، سوره، پیغام نور، پارس، علم و فرهنگ، الزهرا، شاهد، جهاد دانشگاهی، تربیت مدرس، فرشچیان به نمایندگی از هر دانشگاه صحبت نموده و درخواستهایی را مطرح کردند.

یکی از دانشجویان پیغام نور گفت: در رشته هنرهای صنایع دستی و هنر اسلامی هدف دانشجو، عشق مطلق است و هدفی جز این برای دانشجو هنرهای صناعی متصور نیست.

وی اضافه نمود: استارت آپی در حوزه دانشجویان هنرهای صناعی ایجاد گردد، چون دانشجویان این رشته دیده نمی شوند. در بازار هم جای کار ندارند. اگر بتوانیم فضای تبادل برای بازار کار و نمایشگاهی برای هنرهای صنایع دستی داشته باشیم، اتفاق خوبی است.

این دانشجو پیرامون اینکه دانشجویان در نشستی با ضرغامی خواسته های خود را مطرح کردند، گفت: گردشگری صنایع دستی متمرکز را برای دانشجویان این رشته مد نظر قرار دهید.

مجری برنامه که بعضی از سوالات دانشجویان را میخواند تا آنها را بپرسد، گفت که بعضی از سوالات درباره سرمایش و گرمایش کارگاه هاست. وزیر میراث فرهنگی باید درباره این موضوع ها چه کار کند؟

وی یک خبر هم داد و گفت: قرار است شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث فرهنگی ایجاد گردد.

پس از آن فاطمه محمدی، دانشجوی دکترای صنایع دستی از دانشگاه سوره گفت: حمایت از دانشجوها برای احیای صنایع دستی و آموزش این صنایع، بازاریابی و فروش آنها در جهت غنای فرهنگ، ایجاد نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در مقاصد گردشگری در راستای حمایت از دست ساخته های دانشجویان در دوران تحصیل و پس از آن بخشی از درخواست های ماست.

هورا امامی از دانشگاه سوره گفت: وقتی تنها یک ترم برای فارغ التحصیلی مانده بود، از رشته مهندسی دانشگاه تهران استعفا دادم و با افتخار به این دانشگاه آمدم تا هنر بخوانم. وقتی صحبت از این رشته می گردد خیلی جاها مجبور به شرح می شویم که قرار است چه بازاری در پیش روی ما باشد.

خیلی جاها خانواده ها مانع انتخاب این رشته ها می شوند. ما به عنوان دانشجو انتظار داریم که صنایع دستی رسانه ای تر گردد پیشنهاد داریم نمایشگاه هایی در سفارتخانه ها یا خارج از کشور برگزار گردد. از دانشجویان بخواهیم که عکسهای خوبی از کارهای صنایع دستی را به دیوار سفارتخانه های ایرانی بزنند.

در ادامه آرزو امینی، دانشجوی هنرهای اسلامی دانشگاه پارس گفت: ما دوست داریم در فضای آموزشی تحصیلات تکمیلی را ادامه دهیم برای ورود به مقطع ارشد و دکترا پیگیری کنید تا بتوانیم در کنار همین اساتید ادامه تحصیل دهیم. ما در رشته های هنر در کنار دروس تئوری دروس عملی هم داریم ولی فضایی برای آن وجود ندارد.

در ادامه مهرانه رهنما از دانشجویان صنایع دستی گفت: در بنیاد نخبگان میتوان رشته های صنایع دستی را اختصاص داد تا این افراد هم بتوانند در این حوزه ها درس بخوانند و وارد شوند.

وی گفت: درخواست داریم دانشجوها بتوانند در فضایی خارج از فضای دانشگاه کار نمایند و از ظرفیت کارگاه ها استفاده گردد.

در جریان صحبتهایی که درباره صنایع دستی میشد، بعضی هم نقبی به میراث فرهنگی زدند.

نعمتی، دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی گفت: میراث فرهنگی را نابود نکنید این درخواست من هست. به اصفهان رفتم می خ واستم نقشی در تکیه میرفندرسکی را ببینم ولی آن را با گچ پوشانده بودند. گفتند به دستور میراث فرهنگی آن بخش پوشانده شده است. کمی نسبت به از بین بردن منابع حساسیت بیشتری داشته باشید.

دیگری هم گفت: خانه های تاریخی در بیشتری از شهرهای ایران شرایط خوبی ندارند در حالی که پتانسیل خوبی دارند تا بتوانیم آنها را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و دانشجویان بتواند آثار صنایع دستی را معرفی نمایند ولی این خانه ها در حال تخریب است.

وی اضافه نمود: انتها نامه های دانشجوهای هنر در کتابخانه ها خاک میخورد. ما می خواهیم که اینها دیده گردد، چون ما برای تهیه این انتها نامه ها وقت می گذاریم.

عزت اللهی، معاون پژوهشکده هنرهای سنتی هم در این نشست گفت: اگر انتها نامه های شما امکان اجرایی شدن دارد، این فضا را برای شما آماده می کنیم و دست یاری می فشاریم تا در وزارتخانه حضور فعالی داشته باشید و انتها نامه های خود را ارائه کنید.

در این برنامه عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی قدمت چند هزار ساله دارد بشر برای ادامه زندگی و رفع کردن نیازهای اطرافش، از یک برگ درخت یا استخوان استفاده می نموده و نیازهای خود را رفع می نموده است اما هر چیزی که میساخت، زیبا می ساخته است. یعنی هنرمندانه بوده است خلقت هم همین طور است.

وی گفت: خداوند می گوید ستاره ها را برای پیدا کردن راه برای شما آفریدیم ولی همان را هم زیبا آفریدیم در حالی که کاربری آن اول چیز دیگری بوده است خداوند کل جهان را زیبا آفرید. شما در رشته ای تحصیل کردید که متریال آن وجود دارد. هنرمند صنایع دستی با حداقل هایی که در کنارش هست باید برترین محصولات را بسازد. اصل صنایع دستی همین کارهایی است که می کنید. منتها میدانم که برای بعضی از رشته ها مانند ملیله سازی نقره می خواهد که گران است اخیراً هم تصویب کردیم که در این زمینه یاری گردد.

وی ادامه داد: بحث های دانشجویی معمولاً سیاسی می گردد من بلد نیستم پاستوریزه حرف بزنم وقتی با ادبیات خودم حرف می زنم بعضی ها دوست ندارند می گویند چرا وزیر این طور حرف می زند. به همین علت کمتر در نشستهای دانشجویی حاضر می شود اما این جلسه نشان داد که می تواند جلسه ای دانشجویی باشد در عین حال شاد و پر انگیزه. من فقط آمده بودم که حرفهای شما را بشنوم و برای آن راه چاره پیدا کنم.

وی اضافه نمود: برای رونق صنایع دستی در حوزه صادرات باید کار کرد. مردم ما مشکل مالی دارند خرید صنایع دستی اگر گران هم باشد در سبد خرید مردم کمتر جا می گیرد ما برای آن دنبال راه چاره هستیم ولی صادرات می تواند بخش زیادی از مسائل را حل نماید ما برای صادرات اقداماتی انجام می دهیم تا بتوان مسائل را زیر بنایی حل کرد.

ضرغامی اعلام کرد: ما در تهران 9 مرکز خوب از جمله پایگاه ها را معین می کنیم و به 9 دانشگاهی که رشته صنایع دستی دارند، واگذار می کنیم که هر کدام از دانشگاه ها بتوانند در آن مراکز فعالیت نمایند.

وزیر میراث فرهنگی از دانشجویان یک درخواست کرد و گفت: یکی از مسائل صنایع دستی این هست که چون سنتی مانده، به لحاظ رنگ، بسته بندی و کاربری مشکل دارد شما می توانید خلاقیت داشته باشید و پیشنهادی در این باره بدهید البته با حفظ هویت صنایع دستی. در این نوآوری ها خلاقیت به خرج دهید و در فراوریات صنایع دستی تحول ایجاد کنید.

ضرغامی درباره بسته بندی صنایع دستی هم گفت: کالاهای باارزشی فراوری می گردد اما در بسته بندی های نامناسب. برای این موضوع محصول طراحی کنید و خلاقیت به خرج دهید ما هم حمایت می کنیم.

وی گفت: درباره بعضی از مسائل میراثی که دانشجوها مطرح کردند بهتر از سوال بیشتری پرسیده گردد. مثلاً گفتند روی آجر فرش ها ایزوگام کردند دیدیم این طور نیست. کارشناسان بازسازی روشی برای حفظ دارند یک راهش این است که آب بندی نمایند بعد که آماده شد سنگفرش ها را می گذارند. عکاسی می رود و می گوید چه نشسته اید که روی پل تاریخی را آسفالت کردند. اینها باید پرسیده گردد که چه اتفاقی دارد می افتد. من هم حتماً موضوع دانشجویی که گفت روی کتیبه ای گچ کار شده را پیگیری میکنم، چون باید میراث فرهنگی را حفظ کنیم. گاهی می بینیم کتیبه ای یا کاشی را برداشته اند تا بازسازی نمایند اما کسی می آید و می بیند که آن کاشی یا کتیبه نیست و فکر می نماید برده اند.

در این نشست ضرغامی از مجری برنامه که کوشش کرد فضای نشست از حالت خشک و رسمی خارج گردد، تشکر کرد و گفت که اجرای خلاقانه ای داشتید.

بعضی از دانشجویان در برگه هایی که به آنها داده میشد تا سوالات و درخواستها را ارائه نمایند، درخواست کردند که وزیر بازدید سرزده از دانشگاه ها داشته باشد.

در بیرون از سالن هم تریبون آزادی وجود داشت تا دانشجویانی که فرصت صحبت نداشتند، مسائل خود را مطرح نمایند. قرار شد ویدئوهایی که ضبط شده در اختیار وزیر و معاونان او قرار گیرد.

بعلاوه پرسش هایی که در کاغذ نوشته شده بود نیز در اختیار مریم جلالی، معاون صنایع دستی نهاده شد تا سر فرصت خوانده گردد.

در انتها نیز نمایشگاهی از صنایع دستی فراوریی دانشجویان دانشگاه ها برپا شده بود و معاون و وزیر میراث فرهنگی از آنها بازدید کردند و بعضی از آنها هم به وسیله معاونت صنایع دستی خریداری شد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 آذر 1402 بروزرسانی: 19 آذر 1402 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1622

به "دانشجویان در نشستی با ضرغامی خواسته های خود را مطرح کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان در نشستی با ضرغامی خواسته های خود را مطرح کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید