چرا برگ های گیاهانم قهوه ای و خشک می شوند؟

به گزارش آوای وحش، برگ های گیاهانم خشک می شوند و می ریزند! نوک برگ های گیاهم قهوه ای شده است! چه کار کنم؟ چگونه جلوی آن را بگیرم؟

چرا برگ های گیاهانم قهوه ای و خشک می شوند؟

دلایل زیادی برای این پدیده وجود دارد. هم چنان که قسمت های مختلفی از برگ هم می تواند قهوه ای و خشک گردد : نوک برگ، تمام برگ، حاشیه ها، برگ های پایینی یا بالایی و … و همانطور که حدس می زنید هر کدام از این حالات علت های متفاوتی دارد.

اما نگران نباشید! ما علل خشکی برگ ها و راه درمان آن را به شما می آموزیم

1- آبیاری کم یا حتی زیاد!

به برگ های پایینی و ساقه خشک شده گیاه برگ بیدی موجود در عکس نگاه کنید. برگ ها خشک قهوه ای ترد و شنماینده شده اند. اگر این حالت برایتان آشناست، شما هم ممکن است به گیاه خود کم آب داده باشید. آبیاری زیاد و پی در پی هم حالتی شبیه به این، در گیاه به وجود می آورد. این پدیده به این علت است که آبیاری بیش از حد به ریشه آسیب می زند و مانع از جذب آب به وسیله ریشه و گیاه می گردد در نتیجه گیاه علائم بی آبی و تشنگی را نشان می دهد.

راهکار: برگ های قهوه ای و خشک شده را بچینید، آنها که دوباره سبز نمی شوند! اگر کل سیستم ریشه ای گیاه از بین رفته، ریشه را تا جایی که خشک شده از گیاه جدا کنید. سپس کوشش کنید تا گیاه را دوباره ریشه دار، یا به هر نوعی تکثیر کنید. اگر ریشه ها سالم هستند و گیاه دچار شک غیرقابل برگشتی نشده، درمورد احتیاجهای آبیاری گیاه تان تحقیق کنید و آبیاری تان را منظم کنید و از آب دادن بیش از حد یا کم بپرهیزید.

2- بالا رفتن سن گیاه

برگ های پایینی برخی از گیاهان با بالا رفتن سنشان به طور طبیعی آغاز به خشک شدن و ریزش می نماید. اگر مطمئن شدید که ریزش برگ ها فقط به خاطر افزایش سن است و علت دیگری ندارد تنها کاری که باید انجام دهید جدا کردن برگ های خشک شده از گیاه است. همین!

3- کمبود رطوبت

برخی از گیاهان به رطوبتی بیشتر از رطوبت معمول محیط احتیاج دارند و در صورت کم بودن رطوبت هوای خانه برگ هاشان آغاز به خشک شدن می نماید مخصوصا اگر گیاه در معرض آفتاب مستقیم و شدید باشد. در زمستان هم روشن بودن بخاری باعث خشک شدن هوا و کاهش رطوبت خانه می گردد.

همواره قبل از تصمیم برای خرید هر گیاهی، شرایط محیط مورد احتیاج برای زندگی آن گیاه را مطالعه کنید و اگر محیط زندگی شما فاقد آن شرایط است و نمی توانید به طور مصنوعی هم آن اقلیم را ایجاد کنید، از خرید آن صرف نظر کنید. فاکتور هایی مثل رطوبت محیط می توانند به صورت مصنوعی برای گیاه ایجاد شوند. گیاهان استوایی، به این علت در نواحی استوایی می رویند که این نواحی مرطوب هستند. پس اگر گیاهی استوایی تهیه نموده اید باید مواظب رطوبت هوا هم باشید!

راهکار: برگ های خشک شده را از گیاه جدا کنید. گیاهان را در کنار وسایل گرم نماینده مثل بخاری، هیتر و … قرار ندهید. اسپری پاشی با آب مقطر هم راهکار خوبی است. هم چنین می توانید زیر گلدانی گیاهان را پر از سنگریزه کنید و سپس تا نصف ارتفاع سنگریزه ها آب بریزید به طوری که ته گلدان با آب در تماس نباشد و فقط آب تبخیز شده از ریز گلدانی در معرض گیاه قرار بگیرد.

4- سوختگی نوک برگ ها

سوختگی نوک برگ ها یکی از شایع ترین بیماری های گیاهان است. این حالت ممکن است به علت آلوده بودن آب آبیاری، آبیاری بد و نامنظم (خیلی کم یا خیلی زیاد) و یا املاح زیاد آب به وجود آید. گیاهانی با برگ های نواری شکل و بلند مانند دراسنا، یوکا و … بیشتر در خطر ابتلاع به این عارضه قرار دارند چرا که آب برای رسیدن به نوک برگ های آنها باید راه طولانی تری را بپیماید.

راهکار: برنامه آبیاری و کوددهی گیاه تان را آنالیز کنید و ببینید کدام یک از عوامل بالا می تواند در ایجاد این عارضه برای گیاه شما سهیم باشد. اگر تماشا نوک برگ های خشک شده گیاه تان شما را غمگین می نمایند، میتوانید قسمت های خشک شده را به یک قیچی تمیز ببرید و از برگ جدا کنید! توجه کنید که فقط قسمت های خشک شده را جدا کنید، در غیر این صورت قسمت های تازه از برگ آغاز به خشک شدن می نمایند!

5- کود دهی بیش از حد

سوختگی های اطراف و حاشیه و نوک برگ بیشتر به علت کوددهی بیش از حد به وقوع می پیوندد. در این موارد گیاه تان حتی ممکن است نشانه های تشنگی را از خود بروز دهید. این به این علت است که آبیاری بیش از حد به ریشه ها آسیب می زند و وقتی ریشه ها آسیب ببینند توانایی گیاه برای جذب آب کاهش می یابد و به همین علت است گیاه علائم تشنگی و کم آبی را نشان می دهد. بیشتر گیاهان به کوددهی کم (یا اصلا هیچ کوددهی) در طول زمستان احتیاج دارند و زمانی که کود بیش از حد به آنها داده می گردد، اضافه آن در گیاه ذخیره می گردد و سوختگی برگ اتفاق می افتد (مانند گیاه تصویر که برای هفته های متوالی کود بیش از حد دریافت نموده است). حتی گاهی اضافه کود هایی که به گیاه می دهیم به صورت لایه و پوسته ای روی سطح خاک دیده می شوند.

راهکار : درون گلدان گیاهی که بش از حد کوددهی شده میزان زیادی آب بریزید و اجازه دهید آب از سوراخ های زهکش انتهای گلدان خارج گردد تا میزانی از املاح با آن شسته و از دسترس گیاه خارج گردد. این کار را چند بار انجام دهید. کود دهی به گیاه را برای مدتی متوقف کنید و برگ های خشک شده را از آن جدا کنید.

6- بیماری ها و آفات

این مورد اندکی سخت است! آفات زیادی هستند که می توانند به گیاه شما حمله نمایند، پولکداران، شپشک های آرد آلود، کنه های عنکبوتی و شته ها، تعدادی از رایج ترین آفات گیاهان هستند. قارچ ها هم می توانند به ریشه های گیاه تان حمله نمایند و گیاه را وادار به نشان دادن علائم آبیاری بیش از حد نمایند (برگ های زرد و خشک). بیشتر آفات با چشم غیر مسلح دیده می شوند اما حواستان به برآمدگی های قهوه ای، پرز مانند و پنبه ای زیر برگ ها هم باشد. لکه های قهوه ای که در وسط برگ ها به وجود می آیند اغلب به علت حمله حشرات یا بیماری ها است.

راهکار: با این که این کار سخت است اما در صورت الودگی شدید یکی از گیاهان تان دور انداختن آن را برای نجات بقیه گیاهان خانگی تان در نظر بگیرید چرا که این آفات و بیماری ها به سرعت منتشر می شوند! در گام بعدی می توان از حشره کش ها یا قارچ کش ها هم بهره برد. قبل از سم پاشی ابتدا شاخ و برگ آلوده و خشک شده گیاه را ببرید و سریع بیرون بیاندازید. بعد از سم پاشی مدتی به گیاه زمان بدهید تا آفات را دفع کند و مرتب آن را چک کنید تا مطمئن شوید آفات کم می شوند یا نه؟

در آخر توجه داشته باشید رسیدگی به موقع به گیاهان و آبیاری و کود دهی و در کل مهیا کردن شرایط مورد احتیاج گیاه برای زندگی باعث قوی شدن گیاهان تان می گردد و در برابر بسیاری از بیماری ها، آفات و شرایط مقاوم نگه شان می دارد.

برای تان گیاهانی شاداب و سالم آرزو می کنیم!

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1434

به "چرا برگ های گیاهانم قهوه ای و خشک می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برگ های گیاهانم قهوه ای و خشک می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید