کلات نادری ، شهری نفوذ ناپذیر با خاطره ی نادرشاه افشار

به گزارش آوای وحش، کلات نادری شهری است در خراسان رضوی و در محدوده شمال غربی آن قرار گرفته است. نام این شهر با نادرشاه افشار و حکومت قدرتمند آن پیوند خورده است. برای رسیدن به این شهر باید حدود 145 کیلومتر از مشهد دور شویم و پس از عبور از جاده پیچ در پیچ و صعب العبوری به کلات می رسیم. این شهر علاوه بر تمام زیبایی هایش اثری تاریخی در دل خود دارد که آن کاخ خورشید است. برای آنالیز بیشتر این کاخ با خبرنگاران باشید.

کلات نادری ، شهری نفوذ ناپذیر با خاطره ی نادرشاه افشار

کلات نادری ، شهری صعب الورود

کلات نادری

کلات در معنای لغوی قلعه، آبادی و زیستگاه بر فراز کوه است. این شهر به نفوذ ناپذیری اش مشهور ات و چنین روایت شده که تیمور لنگ 14 بار به کلات نادری حمله کرد و پیروز به فتح شهر نشد. موقعیت این شهر پایگاه های حکومت نادر را در ایران مستحکم تر نموده بود و این قدرت تا لشکرکشی های مداوم به هندوستان ادامه پیدا کرد. کوه هایی که اطراف کلات را محاصر نموده بودند دسترسی به آن را به رویایی برای دشمنان سرسخت نادرشاه افشار بدل نموده بود.

کلات نادری ، کاخ خورشید در شهر دست نیافتنی

کاخ خورشید

پس از آن که نادرشاه شاد از غلبه بر هندوستان به خاک وطن بازگشت دستور بنای کاخی خاص در شهر کلات را صادر کرد. این اثر که به کاخ خورشید معروف است تماشای ویژه کلات نادری است.

کاخ خورشید سازه ای مدور است که به صورت هشت ضلعی بنا شده و 12 اتاق در دو طبقه دارد. این کاخ سه طبقه در دل خود تزئینات و جزئیات بسیاری دارد که غالب آن ها شامل گچبری های خاص است. بعلاوه می توانید تصاویر کمرنگی که از شاهزاده ها به جا مانده است را ببینید.

جزئیاتی از کاخ خورشید

کاخ خورشید | محل زندگی نادرشاه

در میانه بنای هشت ضلعی کاخ خورشید برج هایی به صورت استوانه بنا شده اند که نادر شاه و خانواده اش در آن اسکان داشتند. هرچند که عمر نادر تا خاتمه ساخت بنای کاخ وفا نکرد اما همچنان کاربردهای بسیاری داست.

نمای بیرونی کاخ کلات نادری زیبایی چشمگیری دارد و کنگره های آن یادآور نظم و آرایش معماری هندی-مغولی است. در وسط این بنا نیز از سطح پشت بام برجی مدور با ترکهای شبیه نیم ستون معروف به خیاری احداث شده است. این اثر ملی در طی زمان آسیب های بسیاری دید، بخشی از ارتفاع خود را از دست داده است.

کاربرد کاخ خورشید

این کاخ علاوه بر محل زندگی نادرشاه و خانواده اش جایی بود برای حفظ و نگهداری میراث گران بهایی که نادر از هند آورده بود. این ره آورد آنقدر ارزشمند بود که مرردم سه سال متوالی از پرداخت مالیات معاف شدند.

گنجینه نادری حافظ تخت طاووس، الماس کوه نور، الماس دریای نور بود که هر کدام ارزشی چشمگیر داشتند. در حال حاضر موزه مردم شناسی کلات نادری در بخش تراس پشتی این کاخ نهاده شده است و می توانید از آن بازدید کنید.

داخل کلات نادری

تماشای های دیگر کلات نادری

آبشار ارتکند: این آبشار در 18 کیلومتری شهر نهاده شده است. برای دسترسی به این جاذبه طبیعی باید از فضایی جنگلی عبور کنیم و پس از آن به آبشار زیبای ارتکند می رسیم.

آبشار قره سو: آبشار قره سو در سه کیلومتری کاخ خورشید نهاده شده است. از آب این آبشار برای امور کاخ استفاده می شده است.

مسجد کبود گنبد: برای دسترسی به این مسجد باید 200 کیلومتر از کاخ خورشید به سمت شرق حرکت کنید. این بنا در حکومت سلجوقی ساخته شد و در روزگار نادرشاه مورد بازسازی نهاده شد.

حتما از کلات نادری تماشا کنید و از این بازدید برای ما بنویسید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1429

به "کلات نادری ، شهری نفوذ ناپذیر با خاطره ی نادرشاه افشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلات نادری ، شهری نفوذ ناپذیر با خاطره ی نادرشاه افشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید