کنترل و قطع انتقال بیماری های انگلی با واکسیناسیون دام

به گزارش آوای وحش، یک دامپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره انتقال بیماری های انگلی و نحوه کنترل و قطع چرخه انتقال آن توضیحاتی ارائه داد.

کنترل و قطع انتقال بیماری های انگلی با واکسیناسیون دام

یک دامپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه، تماس با دام ها و سگ های آلوده ای که داروهای ضدانگلی دریافت نکرده اند را از راه های انتقال کیست هیداتید برشمرد و افزود: واکسیناسیون دام، یکی از راه های کنترل و قطع چرخه زندگی این انگل است و در برخی کشورها واکسن های موثری برای آن ساخته شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر سید رضا حسینی اظهار کرد: عمده ترین کیست های هیداتید انسانی کیست های کبدی با علائمی چون بزرگی کبد، ضعف و زردی است.

وی با بیان این که در کیست های ریه علائم مختلفی از جمله سرفه، تنگی نفس، دردهای قفسه سینه و خلط خونی تظاهر می کند، در ادامه اظهار کرد: اختلالات عصبی، تاری دید، لرزش و صرع از علائم کیست هیداتید در مغز است.

همکار گروه دامپزشکی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این که کیست در کلیه با سوزش ادرار و وجود خون در ادرار خودنمایی می کند، اعلام کرد: کیست قلبی ممکن است سبب تپش قلب، تنگی نفس و اختلال در عملکرد قلب و در استخوان به شکستگی استخوان نمایان شود. در موارد نادری هم با درگیری اعضایی چون مغز، چشم، استخوان و عضلات، علائم جدی مثل کوری و فلج عضو تظاهر می کند.

مراقبت از آلودگی سبزیجات خام به تخم انگل بالغ و شست وشوی مناسب مواد خام از راه های پیشگیری

دکتر حسینی با بیان این که بهترین راه پیشگیری برای انسان، مراقبت از آلودگی غذا و سبزیجات خام به تخم انگل بالغ و شست وشوی مناسب مواد خام پیش از مصرف است، ادامه داد: آلودگی از طریق گوشت و غذاهای پخته امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که دامپزشکان می توانند با درمان سگ های آلوده نقش موثری در کنترل این بیماری مشترک بین انسان و دام داشته باشند، افزود: ناظرین بهداشتی دامپزشکی هم می توانند با کنترل انتقال آلودگی و حذف کشتارگاهی بافت های آلوده از انتقال بیماری جلوگیری کنند.

به گفته وی، ذبح دام ها در بیرون از کشتارگاه ها و تغذیه سگ ها با احشا(کبد و ریه) حاوی کیست در افزایش آلودگی انسان به کیست هیداتید موثر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شرح داد: ارتباط انسان با سگ های آلوده که داروهای ضدانگلی دریافت نکرده اند زندگی در مناطقی با شغل دامداری، از راه های انتقال آلودگی به این انگل محسوب می شود.

عامل ایجاد کیست هیداتیک، اکینوکوکوس گرانولوزوس، مرحله نوزادی انگل

دکتر حسینی کیست هیداتید را بیماری انگلی و مشترک بین انسان و دام دانست و اعلام کرد: کرم بالغ یک کرم پهن نواری شکل کوچک سه تا پنج میلی متری است که در روده سگ و نوزاد این کرم در بدن انسان و حیوان اهلی(نشخوارکنندگان) زندگی می کند. عامل ایجاد بیماری مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس است.

وی گفت: به مرحله نوزادی این سستود یا کرم پهن کیست هیداتیک یا هیداتید می گویند که در بدن میزبان واسط که گروه بزرگی از پستانداران نظیر گوسفند، بز، گاو، اسب، خوک، موش و انسان و مقدار آن ها حتی بیش از چند سانتی متر و در بافت های مختلف نظیر کبد کلیه احشا استخوان پوست و مغز مشاهده می شود.

همکار گروه دامپزشکی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این که مقدار شیوع این بیماری انگلی در ایران در میان دام ها در سنین مختلف، نوع دام و محل زندگی آن ها فرق دارد، شرح داد: مقدار شیوع از کمتر از یک تا بیش از 90 درصد متغیر است.

شیوع کیست هیداتید در انسان به مراتب کمتر از دام اما مقدار آسیب قابل توجه است

دکتر حسینی مقدار شیوع کیست هیداتید در انسان را به مراتب کمتر از دام اما مقدار آسیب را قابل توجه دانست و گفت: در فرد آلوده به این بیماری انگلی آسیب به عضو حیاتی می تواند به قطع عملکرد عضو منجر شود و یا براثر شوک ناشی از پارگی کیست هیداتیک به مرگ میزبان منتج شود.

وی با بیان این که سونوگرافی روش تشخیصی غالب این بیماری در انسان است، افزود: اما برای تشخیص بهتر می توان از سی تی اسکن و یا ام آرآی استفاده کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: درمان دارویی و حتی جراحی در انسان برای بیرون آوردن کیست به عنوان راه های درمانی است که می تواند به سادگی انجام نشود و به رشد مجدد کیست منجر شود.

دکتر حسینی یادآور شد: واکسیناسیون دام، یکی از راه های کنترل و قطع چرخه زندگی این انگل است که در برخی کشورها واکسن های موثری برای آن ساخته شده است.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 مرداد 1401 بروزرسانی: 31 مرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1443

به "کنترل و قطع انتقال بیماری های انگلی با واکسیناسیون دام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل و قطع انتقال بیماری های انگلی با واکسیناسیون دام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید