13 اژدهای برتر سینما؛ از سیسو در رایا و آخرین اژدها تا اسماگ در هابیت

به گزارش آوای وحش، اژدها موجودی است که در افسانه ها زندگی نموده و برگرفته از تخیلات انسان هاست، اما نمی توان اهمیت آن را در فرهنگ های سرتاسر دنیا انکار کرد چرا که تقریبا هر فرهنگی در دنیا، شکلی از اژدها را خلق نموده است و در واقع این موجودات هزاران هزار سال است که به عنوان خدایان، شیاطین، هیولاها و مراقبان در روح و روان ما جا خوش نموده اند.

13 اژدهای برتر سینما؛ از سیسو در رایا و آخرین اژدها تا اسماگ در هابیت

پیشینیان ما این موجودات خارق العاده را به واسطه استفاده از چوب، سنگ، تصویرسازی و نمایش عروسکی به تصویر کشیده اند، اما برای جان بخشیدن به این موجودات افسانه ای، هیچ چیز بهتر از ساخت فیلم نیست.

فیلم سازان از همان زمانی که صنعت فیلم سازی تازه جان گرفته بود، اژدهایان را به وسیله جلوه های ویژه ابتدایی بر روی پرده نقره ای سینما زنده کردند. اما پیشرفت های اتفاق افتاده در فناوری، رسیدن به این آرزو را برای ما آسان تر نموده است هر چند جان بخشیدن به بعضی از این موجودات کار چندان ساده ای نیست. لذا ما در اینجا می خواهیم به 13 مورد از برترین اژدهایانی که بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شده اند اشاره نماییم. البته به یاد داشته باشید که ما در این مطلب فقط می خواهیم به اژدهایانی که در تلویزیون ظاهر شده اند اشاره کنیم.

13. سیسو - رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon)

  • کارگردان: پاول بریگز
  • بازیگران: کسی استیل، آکوافینا
  • تاریخ انتشار: 2021
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 75 از 100

قطعا بسیاری از انیمیشن هایی که به طور سنتی رندر می شوند، بسیار گویاتر و زنده تر از انیمیشن های کامپیوتری امروزی به نظر می رسند، با این حال گویا استودیوی دیزنی اصرار دارد انیمیشن های دو بعدی را به فراموشی بسپارد و از انیمیشن های سه بعدی کامپیوتری استفاده نماید که بی روح و خشک هستند. بنابراین نمی توان گفت که تکنیک های سنتی سبب شده اند که انیمیشن رایا و آخرین اژدها تا به این حد چشمگیر باشد. شاید یکی از دلایل درخشش این انیمیشن، دیالوگ های سیسو بود که بسیار جالب و طنزآمیز به نظر می رسیدند.

با این اوصاف، اژدهایان انیمیشن رایا از آن نوع اژدهایانی هستند که معمولا آن قدرها در یک فیلم تلویزیونی به چشم نمی آیند اما همین اژدهایان یعنی سیسو و هم نوعانش که برگرفته از سنت های ناگا در فرهنگ آسیای جنوب شرقی هستند و به عنصر آب گره خورده اند، شمایل نادر و جادویی منحصربه فردی دارند که جلوهای بی نظیر به این انیمیشن بخشیده و. حرکت سیسو هم در آب و هم در خارج از آن، کیفیت داستان را دو صد چندان نموده است. اگرچه بهتر بود دیزنی برای ساخت چنین انیمیشنی به سنت های خود بازمی گشت و از هنر انیمیشن دو بعدی استفاده می نمود. در آن صورت قطعا می شد از طرح های بهتر و دلچسبتری استفاده نمود که تکراری نباشند.

12. شاخدم مجاری - هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire)

  • کارگردان: مایک نیوول
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، روبرت گرینت، دیوید تننت
  • تاریخ انتشار: 2005
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100

تعداد اژدهایانی که در صفحات کتاب های دنیای جادوگری هری پاتر ذکر شده اند، بیشتر از آن هایی است که در فیلم مشاهده نمودیم. شاخدم مجاری هری پاتر و جام آتش و اژدهای جادوگر، گرینگوتز در هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2 دو نمونه از اژدهایان ذکر شده در سری فیلم های هری پاتر هستند.

البته اگر بخواهیم این دو اژدها را با هم مقایسه کنیم شاخدم پیروز می گردد. او در فیلم، شمایل بهتری داشت و طراحی اش نیز بهتر از اژدهای جادوگر، گرینگوتز بود. درگیری او با هری، یکی از سکانس های اکشن فوق العاده فیلم را تشکیل داد که تصاویر کلاسیکی از یک اژدهای قدرتمند را به مخاطب یادآوری می نمود. اما در خاتمه معین شد که این فقط رقابت بین دانشگاهی است، نه یک تهدید جدی. بنابراین این فیلم به وضوح نشان داد که شاخدم یکی از موجودات دنیای جادوگری است که توضیحات نسبتا دقیقی در کتاب ها در خصوص آن ارائه شده اما تا به امروز به وسیله فیلم سازان زیادی نادیده گرفته شده است.

11. فالکور - داستان بی خاتمه (The NeverEnding Story)

  • کارگردان: ولفگانگ پترسون
  • بازیگران: نو هاتاوی، برت آلیور، توماس هیل
  • تاریخ انتشار: 1984
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100

اژدهای شانس چیست و چه تفاوتی با دیگر اژدهایان دارد؟ شاید این نوع اژدها بیشتر از ویژگی های یک سگ برخوردار باشد. فالکور با خز پوشیده شده و یک پوزه و دو گوش بامزه دارد که دوست دارید لمسش کنید، بنابراین او بیشتر شبیه یک لابرادور آلبینو با یک گردن دراز است تا یک اژدها. وقتی که مخاطب متوجه می گردد نویسنده داستان، مایکل اند در هنگام اقتباس از رمان نمی خواست این کاراکتر را در فیلم بگنجاند واقعا تعجب می نماید.

با توجه به مجذوب نمایندهیت بی حد و حصر این کاراکتر در تمام طول فیلم، به وضوح می توان مشاهده نمود که تعداد صحنه هایی که در آن ها فالکور حضور دارد بسیار اندک هستند. در حقیقت سکانس های اختصاص داده شده به موجودات دیگر بسیار چشمگیرتر و تخیلی تر به نظر می رسیدند. با این حال، بازی گردانی فالکور فوق العاده تحسین برانگیز است و اگرچه او یک شخصیت محوری به حساب نمی آید و بدان توجهی نمی گردد، اما توانست در طول داستان حضوری غیرقابل وصف را از خود به یادگار بگذارد.

10. بی دندان - چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How to Train Your Dragon series)

  • کارگردان: کریس سندرز
  • بازیگران: جی باروشل، آمریکا فررا، جرارد باتلر
  • تاریخ انتشار: 2010
  • امتیاز IMDb به فیلم: 1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 99 از 100

سری فیلم های چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم یکی از آن دست فیلم های دوست داشتنی ای هستند که مخاطب بی صبرانه به انتظار دیدنشان می نشیند. مانند رایا، این انیمیشن نیز کوشش نموده تا مخاطبان جوان را هدف قرار دهد. موجودات رنگارنگ و خنده دار زیادی در این فرنچایز به چشم می خورند، اما بیشتر آن ها فاقد معیارهایی مد نظر ما برای گنجانده شدن در این فهرست هستند.

اما بی دندان یکی از معدود مواردی است که توانسته به خوبی با معیارهای مد نظر ما مطابقت یابد. اگرچه او کوتاه قد است و همیشه چمباتمه زده، اما هنوز هم ترکیبی مناسبی و به یاد ماندنی از گربه، پرنده و مار را به مخاطب نشان می دهد. مهم تر از همه، او ویژگی هایی دارد که کاراکترش را مجذوب نماینده می سازند. حالت ها و زبان بدن او نمونه ای تقریبا بی نقص از موجودی را به تصویر می کشند که بدون بیان هیچ دیالوگی هم دوست داشتنی است و ارتباط بین بی دندان و هیکاپ، به ویژه در فیلم اول، سبب می گردد که مضمون داستانی فیلم برای مخاطب لذت بخش باشد.

9. فافنیر - نیبه لونگ ها (Die Nibelungen)

  • کارگردان: فریتس لانگ
  • بازیگران: پال ریختر، تئودور لوس، برنهارد گوتزکه
  • تاریخ انتشار: 1924
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100

یکی از خشن ترین اژدهایان اساطیری، فافنیر، از چرخه ولسونگ نورس است. او که به عنوان پدر اژدهای فانتزی مدرن در نظر گرفته می گردد، از وجود بسیاری از ویژگی های کهن الگوی داستانی همچون: روح بدخواه، دانستن مکان انبوهی از گنج ها، حیله گری و خطرناک بودن و کشته شدن در رویارویی با قهرمانی شمشیر به دست بهره می برد. اژدهای حماسی فیلم نیبه لونگ ها محصول سال 1924، فافنیر نام دارد، اگرچه این اژدها همچون پیشینیان خود تهدید بزرگی محسوب نمی گردد. در حقیقت مخلوق ساخته شده به دست فریتس لانگ در این فیلم حماسی، اژدهایی مرتبط با چرخه ولسونگ است که هیبت چندان مهیبی ندارد

در حقیقت در آن موقع جلوه های ویژه آن قدرها پیشرفته نبودند که بتوانند اژدهای لانگ را به خوبی به تصویر بکشند. اما با همه این تفاصیل، فافنیر در زمان خود یک دستاورد خارق العاده قلمداد می شد. این عروسک خیمه شب بازی 60 فوتی، به یاری بیست و چهار تکنیسینی خلق شد که مجبور بودند برای تقلید حرکات او آب بنوشند، راه بروند و آتش را از دهان این مخلوق بیرون بدهند. البته قطعا این اژدها به چشمان بیننده مدرن خوش نمی آید، اما می توان اعتراف کرد که فافنیر طراحی منحصربه فردی دارد و صحنه های مجذوب نمایندهی را نیز از خود به یادگار گذاشته است.

8. دراگون - ارباب صفحه ها (The Pagemaster)

  • کارگردان: جو جانستون
  • بازیگران: مکالی کالکین، کریستوفر لوید، مل هاریس
  • تاریخ انتشار: 1994
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 21 از 100

ارباب صفحه ها به دیگر فیلم های انیمیشنی غیر دیزنی اوایل دهه 90 شبیه نیست. فراوری این فیلم برای دست اندرکارانش فوق العاده پردردسر بود و در آخر هم فیلمی نه چندان مجذوب نماینده با آهنگ های وحشتناک ساخته شد. اما در نهایت این انیمیشن می تواند برای بچه هایی که به تماشایش نشستند نوستالژیک محسوب گردد زیرا می توان گفت که ارباب صفحه ها باعث شد که گرفتن کارت کتابخانه هیجان انگیز به نظر برسد و یک اژدهای مجذوب نماینده نیز در فیلم حضور داشت که می توانست بچه ها را به سمت فیلم جذب نماید.

اژدها آخرین مانع موجود بر سر راه مکالی کالکین در راهروی خروجی کتابخانه بود و به طرز ماهرانه ای در طول داستان، صحبت هایی درباره او گفته شده بود. جلوه های صوتی و تصویری ای که سبب خلق این اژدها شده اند چندان جالب به نظر نمی رسند اما ظاهر نهایی این اژدها برای بچه ها آن موقع رضایت بخش بود. طراحی آن کاملا کلاسیک است و کالکین نیز از روشی هوشمندانه برای غلبه بر او استفاده می نماید. اگر این فیلم از جلوه های ویژه و صحنه هایی نظیر فیلم های کنونی بهره می برد قطعا در مرتبه بالاتری قرار می گرفت.

7. ورمیترکس پژوراتیو - اژدها کش (Dragonslayer)

  • کارگردان: متیو رابینز
  • بازیگران: پیتر مک نیکول، کاتلین کلارکه، پیتر ایر
  • تاریخ انتشار: 1981
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100

آیا تا به حال چنین نامی برای یک اژدها به گوشتان خورده است؟ این فیلم که محصول مشترک دیزنی و پارامونت به شمار میرود و در سال 1981 ساخته شد در آن موقع نتوانست در باکس آفیس خوش بدرخشد و چندان مورد توجه قرار نگرفت اما مارمولک وحشی آن توانست بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب کند.

برای هواداران انیمیشن های استاپ موشن، ورمیترکس به عنوان ترکیبی از استاپ موشن و نمایش عروسکی میله ای کنترل شده مجذوب نمایندهیت دو صد چندانی داشت. نتیجه به کار گیری این تکنیک ها خارق العاده بود. ورمیترکس همچون خفاشی در غار خود می خزید و به طرز لذت بخشی وحشتناک به نظر می رسید. پرواز و اوج گیری این اژدها نیز مجذوب نماینده و چشمگیر بود و می توان آن را در زمان خودش منحصربه فرد دانست.

6. تارو - هفتمین سفر سندباد (The 7th Voyage of Sinbad)

  • کارگردان: نتین اچ جوران
  • بازیگران: کروین متیوس، تورین تاچر، ریچارد ایر
  • تاریخ انتشار: 1958
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

اندکی تعجب آور است که چرا ری هریهاوزن، اژدهایان بیشتری را خلق نکرد. او زمان زیادی را در ژانر فانتزی سپری نمود و دایناسورهایی که او در موارد متعدد خلق کرد بسیار شبیه به هم هستند، اما او فقط دو اژدهای انیمیشنی را در طول زندگی حرفه ای خود آفرید که یکی از آن ها، تارو در هفتمین سفر سندباد و دیگری هیدرا در جیسون و آرگونوت ها است. شاید جیسون فیلم بهتری باشد، اما وقتی صحبت از اژدها گردد، قطعا تارو به هیدرا ترجیح داده می گردد. چراکه تارو از همان طرح کلاسیک اژدهایان بدون بال که به وسیله استاپ موشن جان گرفته اند پیروی می نماید.

تارو یک عروسک نسبتا بزرگ سه فوتی است که خلق و خوی چندان مطلوبی ندارد و اندکی بد اخلاق به نظر می رسد. بعضی از هواداران این هیولا برای سیکلوپ که باید در برابر این هیولای آتشین ایستادگی نمایند احساس تاسف می کردند. در حقیقت می توان گفت که تارو در زمان خودش یک هیولای ناب به حساب می آمد و توانست مخاطبین را مجذوب خود کند.

5. کینگ گیدورا - فرنچایز گودزیلا (Godzilla franchise)

  • کارگردان: ایشیرو هوندا
  • بازیگران: آکیرا تاکارادا
  • تاریخ انتشار: 1954
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

در این فیلم، پوشش گودزیلا از ویژگی های اژدها مانندی برخوردار بود، اما او که پادشاه هیولاها به حساب می آمد یک دایناسور بود نه یک اژدها. در حقیقت او دایناسوری است که دشمن شماره یکش کسی نیست جز کینگ گیدورا، یک اژدهای طلایی سه سر که از دهانش رعد و برق بیرون می زند. گیدورا با الهام از یاماتو نو اوراچی اساطیری ژاپنی که مهاجمی از کهکشان های دور دست است و به نوعی، سلاح مهندسی ژنتیک شده مسافران زمان به شمار میرود و موجودی چند بعدیست ساخته شده است. اما او و گودزیلا به هیچ وجه با هم کنار نمی آیند. بنابراین درگیری های بین این دو کاراکتر یکی از سرگرم نماینده ترین و مجذوب نماینده ترین نبردها را خلق نموده که تا کنون کسی نتوانسته صحنه هایی همچون این صحنه ها را خلق کند.

4. اسماگ - سه گانه هابیت (The Hobbit Trilogy)

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: مارتین فریمن، ایان مک کلن، اندی سرکیس
  • تاریخ انتشار: 2012
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 64 از 100

قطعا می توان در رابطه با سه گانه هابیت نقدها زیادی را بر زبان آورد، به خصوص در خصوص فیلم دوم و سوم، اما می توان به جرات گفت که پیتر جکسون در هنگام طراحی کاراکتر اسماگ، راه درستی را در پیش گرفته بود. او یک اژدهای تمام عیار کلاسیک را در ابعادی مهیب خلق نمود که چهرهای حیله گرانه و مرموز داشت. بنابراین هر چقدر هم که در این فیلم در رابطه با درگیری با کوتوله ها زیاده روی شده باشد، مکالمه اسماگ با بیلبو بگینز یکی از سکانس های درخشان آن محسوب می گردد.

در حقیقت بهتر است این طور بگوییم که این فیلم اسماگ را به شخصیتی ترسناک تر از آنچه در کتاب ذکر شده تبدیل نمود و در نهایت ویژگی های بچه هاه این کاراکتر را از او گرفت. در واقع اگر بعضی حرکات ضعیف او در این فرنچایز مانند صحنه خاتمهی فیلم دوم و یا سکانس حمله او به لیک تاون در فیلم سوم را نادیده بگیریم باید بگوییم که در مجموع این اژدها یک اژدهای منحصربه فرد است.

3. هاکو - شهر اشباح (Spirited Away)

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • بازیگران: رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو
  • تاریخ انتشار: 2001
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100

شهر اشباح را می توان یکی از برترین فیلم های هایائو میازاکی دانست که از وجود اژدهای منحصربه فردی بهره می برد. هاکو که شمایلی انسانی دارد، راحت تر می تواند با چیهیرو و دیگر اعضای گروه او ارتباط برقرار کند. اما چیزی که واقعا شهر اشباح را متمایز می سازد این است که اژدهای موجود در این فیلم، اژدهایی متمایز با خصوصیات باور نکردنی است. البته هاکو هیچ ویژگی خاصی ندارد. در واقع او پسری جدی است و وقتی شکل اژدها به خود می گیرد، می تواند چهره ای مرموز و دلهره آور داشته باشد.

مشاهده اینکه چنین جانور قدرتمندی به واسطه جادو کشته گردد می تواند برای مخاطب بسیار ناراحت نماینده باشد. اما وقتی هاکو به دور خود می چرخد، به یاری سن می آید و در آسمان اوج می گیرد، داستان فیلم بیش از پیش مجذوب نماینده می گردد. واقعا نمی توان تصور کرد که تا به حال تصویر دقیق تری از یک اژدهای ژاپنی روی صفحه نمایش خلق شده باشد. در حقیقت طرح های رنگی بامزه و چرخش و حرکت مارپیچ اژدها، این توهم را در مخاطب به وجود می آورد که او واقعا زنده است.

2. موشو - مولان (Mulan)

  • کارگردان: نیکی کارو
  • بازیگران: لیو ییفئی، دانی ین، یوسون آن
  • تاریخ انتشار: 2020
  • امتیاز IMDb به فیلم:
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73 از 100

داستان موشو، اژدهای سنگی بزرگی که اجداد مولان قصد دارند او را به یاری مولان بفرستند، داستانی فوق العاده جالب به نظر می رسد اما در نهایت ما شاهد اژدهای چندان چشمگیری نیستیم که نشان می دهد مقدار یک اژدها معرف آن نیست. نقشه های او، مولان و ارتش او را به دردسر بزرگی می اندازند و جهت داستان را تغییر می دهند. در حقیقت می توان او را موجودی خودخواه دانست که نتوانسته به نگهبانی واقعی برای حمایت از مولان تبدیل گردد.

اگر قرار بود فهرستی از کاراکترهای مجذوب نماینده دیزنی را ارائه دهیم قطعا، موشو در رتبه بالایی قرار می گرفت. چراکه تاثیری که بر داستان می گذارد توانسته او را تاحدی متمایز نماید. با این حال، موشو به تنهایی چندان مجذوب نماینده نیست و در کنار شریک و همدستش، کری کی توانسته یکی از برترین انیمیشن های دیزنی را خلق نماید.

1. مالیفیسنت - زیبای خفته (Sleeping Beauty)

  • کارگردان: کلاید جرونیمی
  • بازیگران: مری کاستا، بیل شرلی، النور آدلی
  • تاریخ انتشار: 1959
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100

این فیلم انیمیشنی محصول سال 1959 توانسته جایگاه اول را در فهرست ما به خود اختصاص دهد. سایر اژدهایان این فهرست ممکن است زمان بیشتری را بر روی صفحه نمایش گذرانده باشند، سکانس های اکشن دقیق تری را به نمایش گذاشته باشند و از قدرت بیشتری برخوردار باشند اما کدام یک از اژدهایان این فهرست از تمام قدرت های جهنمی خود برای داشتن نفسی آتشین استفاده نموده است؟ دگرگونی مالیفیسنت در فیلم زیبای خفته توانسته سبب خلق یکی از تاثیرگذارترین فیلم های انیمیشنی ای گردد که تا به امروز ساخته شده است.

مالیفیسنت به عنوان یک اژدها، ظاهری ظریف شبیه به یک پری دارد و در طرح رنگی او از رنگ های سیاه و بنفش استفاده شده و آتش سبز فروزانش به او ظاهری مجذوب نماینده تر بخشیده است. به علاوه نبرد او با شاهزاده فیلیپ که نبرد چنگ و دندان در برابر شمشیر است سبب شده که داستان فیلم مجذوب نماینده تر نیز گردد. همین ویژگی ها باعث شده که این فیلم بتواند در فهرست ما چنین جایگاه بالایی را به خود اختصاص دهد.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1391

به "13 اژدهای برتر سینما؛ از سیسو در رایا و آخرین اژدها تا اسماگ در هابیت" امتیاز دهید

1 کاربر به "13 اژدهای برتر سینما؛ از سیسو در رایا و آخرین اژدها تا اسماگ در هابیت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 اژدهای برتر سینما؛ از سیسو در رایا و آخرین اژدها تا اسماگ در هابیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید