آیا ضدعفونی نماینده های فرابنفش گوشی موبایل واقعا کار می نمایند؟

به گزارش آوای وحش، بعد از شروع همه گیری کرونا، کاربران زیادی به طور مرتب گوشی های خود را تمیز می نمایند و در این میان ضدعفونی نماینده های مبتنی بر فرابنفش که برای گوشی موبایل در بازار وجود دارند، مورد توجه کاربران قرار گرفتند. باید بگوییم که اگرچه طول موج خاصی از نور فرابنفش برای از بین بردن میکروارگانیسم ها، از جمله ویروس کرونا، عالی عمل می نماید، اما بهتر است برای تمیز کردن گوشی خود از همان روش قدیمی بهره ببرید.

آیا ضدعفونی نماینده های فرابنفش گوشی موبایل واقعا کار می نمایند؟

آیا ضدعفونی نماینده های فرابنفش واقعا کار می نمایند؟

حدود 150 سال پیش دانشمندان کشف کردند که نور خورشید می تواند رشد میکروب ها را محدود کند. بعد از آنالیز های بیشتر، تعیین شد که اشعه فرابنفش نقش مهمی در نابود کردن میکروب ها ایفا می نماید. اگرچه با باز کردن پنجره های خانه نمی توانیم همه گیری کرونا را رفع کنیم، اما با بعضی از لامپ های فرابنفش یا همان UV قادر به ضدعفونی کردن بعضی اشیا هستیم.

انواع مختلفی لامپ UV موجود دارد ولی بخشی از این لامپ ها که برای ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرند از نوعی نور UV موسوم به UVC استفاده می نمایند که در تخریب مواد ژنتیکی عملکرد فوق العاده ای دارند. چشم ها و پوست ما به خاطر اتمسفر زمین از اشعه های UVC خورشید در امان هستند اما با استفاده از لامپ های UVC باکتری ها و ویروس ها چنین شانسی را ندارند.

بنابراین برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، ضدعفونی نماینده های فرابنفش می توانند میکروب های گوشی را بکشند. آزمایش های جدید نشان می دهد که UVC می تواند ویروس کووید-19 را از بین ببرد و مطالعات طولانی مدت ثابت نموده اند که این تکنولوژی قادر به از بین بردن ویروس های سارس است که نوعی از کروناویروس محسوب می شوند. اما آیا در نهایت ضدعفونی نماینده های فرابنفش گوشی ارزش خرید دارند؟

ضدعفونی نماینده فرابنفش یا مواد شیمیایی؛ کدام موثرتر است؟

همانطور که گفتیم در خصوص عملکرد لامپ های UVC برای از بین بردن میکروب ها شک و تردیدی وجود ندارد. اما مساله این است که ضدعفونی نماینده های فرابنفش باکیفیت مختص گوشی با قیمت بالایی در بازار وجود دارند اما برای استفاده از موارد شیمیایی مانند الکل قیمت بسیار ناچیزی را می پردازید. هواداران این فناوری احتمالا می گویند که با این هزینه ضدعفونی کردن گوشی بسیار راحت تر می گردد اما آیا واقعا اینطور است؟

همه چیز به عادات تمیز کردن شما بستگی دارد. آیا از آن دسته افرادی هستید که وقتی به خانه برمی گشت دستان خود را می شویید، همه چیز را پاک می کنید، و بعد از تمیز کردن بار دیگر دستان خود را با آب و صابون دوباره تمیز می کنید؟ اگر اینطور است، پس تمیز کردن گوشی موبایل و دیگر وسایل با استفاده از مواد ضدعفونی نماینده نسبت به استفاده از دستگاه های UVC زمان کمتری می برد.

اما حتی اگر ضدعفونی نماینده UVC با روتین هر روزه شما سازگار باشد، این تکنولوژی به اندازه الکل موثر نیست. شاید کلمه موثر اشتباه باشد اما مشکل این است که شکاف ها و پورت های گوشی می توانند میکروب ها را در برابر نور UV محفاظت نمایند.

ما نمی گوییم که ضدعفونی نماینده های فرابنفش کاملا بی فایده هستند، اما با توجه به قیمتی که دارند، خریدن آن ها کار چندان عاقلانه ای نیست. شاید می خواهید از این دستگاه به عنوان ابزار تمیزنماینده شبانه برای گوشی موبایل خود بهره ببرید؛ اما اگر به طور جدی نگران باکتری ها و ویروس ها هستید، بهتر است یک بطری الکل و یک پارچه تمیز بر روی پیشخوان آشپزخوانه قرار دهید تا هروقت که خواستید به راحتی گوشی خود را تمیز کنید.

اگرچه ضدعفونی نماینده های فرابنفش می توانند ویروس ها و باکتری های موجود در سطح گوشی را پاک نمایند، اما یک بطری الکل و پارچه بسیار ارزان تر هستند، اندازه کوچک تری دارند و ضمناً لازم نیست به طور مرتب آن ها را شارژ کنید.با وجود اینکه در بازار بعضی ضدعفونی نماینده های با قیمت پایین هم وجود دارد، اما بهتر است از خرید آن ها خودداری کنید. بسیاری از این دستگاه ها مورد آنالیز قرار نگرفته اند و معلوم نیست که آیا جواب می دهند یا نه.

بهترین گزینه جایگزین: الکل

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) محلول های حاوی حداقل 70 درصد الکل قادر به ضدعفونی کامل گجت های الکترونیکی هستند و ویروس کرونا را از بین می برند. برای استفاده از الکل هم لازم نیست زیاده روی کنید و کافی است مقداری الکل بر روی پارچه میکروفایبر (یا دستمال کاغذی یا پارچه تمیز) بمالید و با آن گوشی موبایل خود را به آرامی پاک کنید. برای درون پورت ها هم می توانید از مسواک آغشته به الکل بهره ببرید اما مراقب باشید حین تمیز کردن پورت ها فشار زیادی به پورت ها وارد نگردد.

در این میان خبر بد این است که شیشه محافظ نمایشگر شما از پوشش اولئوفوبیک بهره می برد که یک ترکیب شیمایی چربی گریز و آب گریز است که به عنوان لایه ضد جذب اثر انگشت و چربی عمل می نماید. این پوشش از گوشی شما در برابر خراش محافظت نمی نماید اما باعث می گردد نمایشگر گوشی ظاهر درخشان و بدون لکه داشته باشد. تمیز کردن بیش از حد با الکل و دیگر موارد تمیزنماینده می تواند سرعت تخریب این پوشش را افزایش دهد و در نتیجه نمایشگر بیش از پیش اثر انگشتان را نشان خواهد داد.

با این حال، از دست دادن پوشش اولئوفوبیک چندان هم مهم نیست زیرا این پوشش به مرور زمان تا حد زیادی از بین می رود و با بهره گیری از گلس های محافظ دارای این نوع پوشش می توانید آن را جایگزین کنید. اما اگر از آن دسته کاربران هستید که از گلس های محافظ دل خوشی ندارید و نمی خواهید با الکل گوشی خود را تمیز کنید، پس احتمالا ضدعفونی نماینده های فرابنفش با وجود قیمت بالا می توانند نظر شما را جلب نمایند.

منبع: ReviewGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1015

به "آیا ضدعفونی نماینده های فرابنفش گوشی موبایل واقعا کار می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ضدعفونی نماینده های فرابنفش گوشی موبایل واقعا کار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید