ابزار میکروسیال برای دستکاری قطرات بدون دخالت دست ساخته شد

به گزارش آوای وحش، دستکاری و مدیریت قطرات در صنعت کاری چالش برانگیز است و محققان ابزار میکروسیالی ساختند که می تواند برای مرتب کردن و راهنمایی قطرات استفاده گردد.

ابزار میکروسیال برای دستکاری قطرات بدون دخالت دست ساخته شد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، مهندسان دانشگاه دوک، ابزار میکروسیالی ساختند که می تواند از امواج صوتی برای ایجاد تونل هایی در روغن استفاده کند. با این کار می توان بدون دست زدن به روغن، آن را دستکاری و یا جا به جا کرد. این فناوری می تواند پایه و اساس یک تراشه زیست پزشکی در مقیاس کوچک و قابل برنامه ریزی باشد، تراشه ای که قابلیت استفاده در فرآیند های تشخیص بیماری یا تحقیقات را دارد.

تونی جون هوانگ از محققان این پروژه می گوید: سیستم جدید ما قادر است در جهتیابی مجدد، مرتب سازی و راهنمایی قطرات با کمترین کنترل خارجی به ما یاری کند. با این فناوری با کمترین انرژی و تنظیم ساده می توان قطرات را دستکاری و مدیریت کرد.

کنترل اتوماتیک مایع موجب می گردد تا بتوان از این فناوری در بخش حوزه ها نظیر تشخیص طبی و پایش ترکیبات در حجم های وسیع استفاده کرد. در حال حاضر، از سامانه های حجیم و گرانقیمت برای چنین کاری استفاده می گردد که برای دستکاری مقدار کمی از سیال مناسب نیست.

سیستم های آزمایشگاه روی تراشه برای پر کردن فضای خالی فناوری در بعضی حوزه ها استفاده می گردد؛ با این حال، این سامانه ها با محدودیت هایی نیز روبرو هستند. از آنجایی که این ادوات مبتنی بر سطح جامد هستند، حرکت سیالات روی سطح، اثری از خود به جای می گذارد که می تواند منجر به آلودگی گردد.

این پلتفورم جدید از یک لایه نازک بی اثر و غیرقابل امتزاج با روغن بهره مند است که موجب می گردد قطرات از خود اثری به جای نگذارند. درست در زیر جایی که روغن حرکت می نماید، یک بخش پیزوالکتریک وجود دارد که هنگام عبور جریان، لرزش ایجاد می نماید. دقیقا شبیه به ساب ووفر، این ارتعاشات باعث ایجاد امواج صوتی در لایه نازک می گردد.

این امواج صوتی هنگامی که از قسمت بالا و پایین تراشه و همچنین هنگام برخورد با هم الگو های پیچیده ای ایجاد می نمایند. محققان با برنامه ریزی دقیق و طراحی مبدل ها و کنترل فرکانس ها، گرداب هایی ایجاد کردند که موجب تشکیل تونل هایی می گردد که این تونل ها به قطرات، جهت حرکتی می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 278

به "ابزار میکروسیال برای دستکاری قطرات بدون دخالت دست ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار میکروسیال برای دستکاری قطرات بدون دخالت دست ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید