ارتقای 6 رتبه ای ایران در شاخص های امنیت سایبری

به گزارش آوای وحش، صندلی ایران در ارزیابی شاخص های جهانی امنیت سایبری با شناسایی نقاط قوت و توانمندی های سایبری و ارائه مستندات فنی و مدیریتی به وسیله سازمان فناوری اطلاعات، شش رتبه ارتقاء یافت.

ارتقای 6 رتبه ای ایران در شاخص های امنیت سایبری

وقتی صحبت از ‫امنیت سایبری می گردد، پیش بینی تهدیدات به جای واکنش مقابل آنها دارای اهمیت بالاتری است. در یک منظره کلی، تهدیدات به طور مداوم در حال تغییر و تحول است، وصله کردن رخنه ها و یا انجام به روزرسانی ها در مقابل تهدیدات دیروز، دیگر کافی نیست. سال جدیدی و به همراه آن تهدیدهای جدیدی، به ویژه در دنیای امنیت سایبری، در انتظار ماست.

ابزارها و بسترهایی از جمله ایمیل، که استفاده زیادی داشته و به صورت گسترده کاربران با آن سر و کار دارند، از جهتی دیگر به معنای افزایش ریسک و آسیب پذیری برای تیم های امنیتی است. صرف نظر از اینکه تمهیدات امنیتی در این بستر صورت گرفته باشد، تهدیداتی همانند باج افزار، فیشینگ یا حملات هدفمند به پلتفرم های محبوب مورد توجه هستند و محافظت از سیستم ها و داده های کاربران و سازمان ها کاری است که متخصصان حوزه امنیت باید روی آن متمرکز شوند.

در راستای انجام ماموریت محوله به سازمان فناوری اطلاعات ایران به اسم نماینده وزارت ارتباطات در همکاری های مشترک بین المللی با مجامع دنیای نظیر اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) ، این سازمان توانست با انجام تحقیقات میدانی و آنالیز های کارشناسی، ضمن شناسایی نقاط قوت و توانمندی های سایبری کشور و ارائه مستندات فنی و مدیریتی، صندلی کشور را در ارزیابی شاخص های دنیای امنیت سایبری (GCI)، شش رتبه ارتقاء دهد.

این سنجه های ارزیابی متشکل از پنچ رکن قانونی، فنی، ظرفیت سازی، سازمانی و تعاملاتی و 20 شاخص اصلی و بیش از 80 سوال است که مراتب در پرسشنامه ای طراحی شده اند و کشورها طی دوره های زمانی تعیین ضمن پاسخ گویی به سوالات، ملزم به ارائه مستندات و شواهد فنی هم هستند.

پیروزیت به دست آمده در حالی است که در سال های اخیر علاوه بر پیچیده تر شدن ساختار حملات، نرخ تهدیدات و حملات سایبری هم رشد فزاینده ای داشته و مهاجمین سایبری کوشش فراوانی برای ایجاد اختلال و فعالیت های خرابکارانه در فضای سایبری کشور به کار بسته بودند.

ایران در شرایط مقابله با محدودیت ها و مدیریت ویروس همه گیر کرونا و تاثیراتی که این پاندمی بر پیکره نیروی انسانی کشور داشته، با ارتقاء یک رتبه در سطح منطقه و شش رتبه در بین کل کشورهای دنیا پیروز شده تا با اخذ صندلی 54 در بین 194 کشور سنجه های توسعه مدیریت امنیت اطلاعات را در فضای سایبر بهبود ببخشد تا از این راه، نرخ آسیب و خسارات احتمالی در مواجهه با تهدیدات و حملات سایبری را تعدیل نمایند.

سازمان فناوری اطلاعات ایران با مشارکت فعال در مجامع بین المللی توانسته با اصلاح و بهبود جهت حرکت سایبری منطبق با استانداردها، به روش ها و تکنیک های این حوزه، گام های راهبردی موثری را در جهت امن سازی بیشتر فضای فراوری و تبادل اطلاعات بردارد و در بین کشورها صندلیی مناسب را به خود اختصاص دهد. تداوم این پیروزیت و بهبود این صندلی، نیازمند همکاری همه جانبه سازمان ها و دستگاه های اجرایی و عزم قاطع ملی در رعایت ملاحظات و الزامات امنیت سایبری و توجه به دستورالعمل و استانداردهای فنی و مدیریتی حوزه امنیت سایبری در سطح کل کشور است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1062

به "ارتقای 6 رتبه ای ایران در شاخص های امنیت سایبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای 6 رتبه ای ایران در شاخص های امنیت سایبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید