آمریکا دیگر برند نیست، ایران باید از فرصت افول آمریکا برای حضور و نفوذ خود استفاده کند

به گزارش آوای وحش، فؤاد ایزدی در برنامه بدون توقف با اشاره به موضوع چندقطبی شدن قدرت در جهان، به نقش و جایگاه مهم ایران و جهان اسلام در این میان پرداخت.

آمریکا دیگر برند نیست، ایران باید از فرصت افول آمریکا برای حضور و نفوذ خود استفاده کند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آوای وحش از روابط عمومی برنامهبدون توقف، فؤاد ایزدی این برنامه که 25 فروردین ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت با اشاره به موضوع چندقطبی شدن قدرت در دنیا، به نقش و جایگاه مهم ایران و دنیا اسلام در این میان پرداخت.

فؤاد ایزدی در برنامه بدون توقف با تأکید بر اینکه در دنیا امروز قدرت را به دو بخش قدرت سخت و قدرت نرم تقسیم می کنند، گفت: قدرت سخت قدرت نظامی و ذیل آن اقتصادی است که به نوعی قابل محاسبه است و آن را در یک سطحی تعریف می کنند، اما قدرت نرم قدرت اقناع و جذابیت است، قدرتی که کشورها نیاز دارند برای اینکه جایگاه خودشان را در دنیا به عنوان وجهه تبیین و تثبیت کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها یک زمان در حوزه قدرت نرم توانمندی های بالایی داشتند، خیلی ها در دنیا به آمریکا نگاه می کردند و کشورهایی که به دنبال الگو می گشتند آن را الگو قرار می دادند اما در چند دهه گذشته به تدریج آن جایگاه در برخی از حوزه ها کاهش پیدا کرده و در برخی از حوزه ها هم مثل جذب دانشگاه ها این جایگاه همچنان وجود دارد. در مجموع این شرایط کاهش قدرت باعث شده حتی در داخل آمریکا خیلی ها به دنبال الگوهای دیگری باشند و این گفتمانی که انقلاب اسلامی ارائه داده می تواند به عنوان الگوی سومی مطرح شود.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه البته ما در حوزه تبلیغات بین المللی خیلی قوی نیستیم، شرح داد: رسانه های ما خیلی در این بخش نتوانستند فعال باشد و به همین جهت هنوز این راه سوم نتوانسته عملی شود، در خود آمریکا بخشی از قشر جوان تر کشور خودشان و آن ایده هایی مثل سرمایه داری که روی آن تبلیغ می شده زیر سؤال می برند، یکی از دلائل موفقیت آقای سندرز هم همین بوده که نسبت به ساختار اقتصادی و سیاسی در آمریکا ایراد وارد می کند، و اتفاقا طرفدارانش هم بیشتر جوان ترها هستند و این نکته مثبتی برای ماست.

ایزدی اضافه نمود: چراکه یکی از دلائلی که ما با آمریکا مشکل داریم همین نگاه استکباری و نژادپرستی است که در آمریکا جود دارد، قشر جوان ترخیلی به این مفاهیمی که آمریکا به آن مشهور بوده معتقد نیست و همین عقبه فکری جوان ترها زمانی که آنها وارد سیستم های حکومتی شوند به اینکه آمریکا را کشوری معمولی تر کنند کمک می کند. از طرف دیگر این افول قدرت نرم آمریکا در اقتصاد دنیا تأثیر می گذارد چون آمریکا دیگر برند نیست و در خیلی موارد کشورهای دیگری هستند که جای آن را می گیرند، در حوزه نظامی از زمان جنگ ویتنام جنگی نبوده که در آن پیروز باشند، در بحث نهادها نیز کاهش قدرت نرم بر کاهش قدرت نهادهای این کشور تأثیر گذاشته است.

مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها در ادامه با تأکید براینکه قدرت های بزگ دوره اوج و افولی دارند و به نظر می رسد دوره افول آمریکا شروع شده، یادآور شد: افرادی مثل ترامپ این سرعت افول را تسریع می کنند، و این از آن جهت مهم است که قرارنیست آمریکا کدخدای دنیا باشد، و اگر ما برای سیاست خارجی برنامه ریزی می کنیم باید متوجه باشیم شاید کشورهای دیگری جای آمریکا را بگیرند، چون دنیا دارد به سمت چند قطبی شدن می رود، آیا در این میان ایران نباید قطبی از قطب ها باشد و یا دنیا اسلام نباید نقشی ایفا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین اظهار کرد: چون در دنیا اگر قدرت نداشته باشید، به شما زور می گویند، باید بدانیم در زمان افول کجا فرصتی برای ایران هست که بتواند جایگزین حضور و نفوذ آمریکا باشد، زمانی که آمریکا کشور عادی تری شود آن وقت ما دغدغه خاصی نسبت به او نخواهیم داشت، مثلا در همین زمان کرونا آمریکایی ها می توانستند یک بانک را آزاد کنند تا برای خرید اقلام پزشکی تبادل بانکی داشته باشد، اما دشمنی آمریکا با ما در این حد است که حاضر است افرادی از بین بفرایند اما سیاست غلطش را تغییر ندهد، خوب اگر آمریکا کشور عادی تری شود دیگر در این حد نمی تواند زورگویی کند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که دلیل اینکه ما با آمریکا مشکل داریم سیاست های آمریکاست، نه اینکه قصد ستیزه جویی داشته باشیم، گفت: کشوری که تحت فشار آمریکا است، فشارهایی که منجر به مرگ عده ای از هموطنان ما از زمان کودتای 28 مرداد شده اگر اعتراض کند می توانیم بگوئیم آمریکاستیز است؟ آیا این به معنی ستیزه جویی است؟

مدیر مرکز پژوهشی سیاست خارجی و دیپلماسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که به نظر شما آیا ایران این مقبولیت را در کشورهای دنیا اسلام دارد که روزی به عنوان کننده قطب دنیا اسلام مطرح شود مطرح نمود: قطعا دارد، در زمانی که ادبیات انقلاب اسلامی را ارائه می دادند، برخی از رؤسای جمهور ما و انسان هایی بودند که سخن شان مقبولیت فراوانی داشت، در دنیا اسلام حضرت امام(ره) این حالت را دارند، قدرت نرم جمهوری اسلامی و نفوذ معنویآن را دست کم نگیرید، چون برخی از مسؤلان ما نگاه بین المللی ندارند و گرفتار دعواهای جناحی هستند اصلا متوجه نشدند انقلاب اسلامی در دنیا چه کار کرده و چون نفهمیدند ارزشی برای آن قائل نیستند و به همین دلیل آماده اند که آن را تقدیم طرف مقابل کنند و در برابر آن هیچ نگیرند.

وی در انتها در پاسخ به این مطلب که کشورها به سمت کشوری می فرایند که زور بیشتری دارد یادآور شد: در سیاست بین الملل کشورها یا رقیب هم هستند یا دشمن هم، کشورهای دوست عموما نداریم، نباید انتظار داشته باشیم در روابط بین الملل برخی از کشورها منافع خودشان را در نظر نگرفته و منفعت ما را در نظر بگیرند چنین چیزی نداریم، مگر ما این کار را می کنیم؟ ما هم عموما این کار را نمی کنیم، در سیاست خارجی حتی در مواردی که ممکن است روابط بُعد ایدئولوژیک داشته باشد نیز می توانید یک عقبه منافع ملی را ببینید.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 258

به "آمریکا دیگر برند نیست، ایران باید از فرصت افول آمریکا برای حضور و نفوذ خود استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا دیگر برند نیست، ایران باید از فرصت افول آمریکا برای حضور و نفوذ خود استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید