انواع شیر را بشناسید! شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج

به گزارش آوای وحش، شیر گاو در انواع مختلفی وجود دارد که شامل شیر بدون چربی و حتی شیر بدون لاکتوز است.

انواع شیر را بشناسید! شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج

برای افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند یا نسبت به مصرف لبنیات آلرژی دارند، گزینه های دیگری نیز برای جایگزین کردن شیر گاو وجود دارد. شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج و شیر نارگیل گزینه های پر هوادار شیرهای گیاهی هستند.

گزینه های جایگزینی دیگر برای شیر دیگر گاو وجود دارد مانند شیر بز یا شیر جو دوسر وجود دارد که ممکن است گزینه مناسبی برای بعضی از افراد باشد.

هر نوعی از شیرها می تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد و این قضیه بستگی چندین عامل دارد مانند شرایط سلامتی شخص، احتیاجهای بدن فرد به مواد غذایی مختلف یا سلیقهٔ فردی.

به عنوان مثال، بعضی از افراد ممکن است نسبت به شیر معمولی لبنی حساسیت داشته باشند و ممکن است احتیاج به انتخاب یک گزینه جایگزین گیاهی داشته باشند.

از طرف دیگر، افرادی که ممکن است احتیاج به بیشتر شدن کالری و دریافت مواد مغذی خود داشته باشند، ممکن است ترجیح دهند که شیر کامل مصرف نمایند به این خاطر که شیر کامل منبع سرشاری از پروتئین، چربی و کالری است.

با این حال، شیرهایی مانند شیر لبنی کامل و شیر نارگیل پر چرب سرشار از چربی و کالری هستند که اگر در پی یک نوشیدنی با کالری کم هستید باید به این قضیه توجه کامل داشته باشید. شیر گاو نسبت به انواع دیگرشیر ها از جمله شیر بز، کالری و چربی اشباع بیشتری دارد.

به تفاوت های موجود در این نوع شیرها توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که کدام یک از انواع شیرها برای رفع کردن احتیاجهای بدن شما مناسب ترین است. از بین انواع مختلف شیرها، دسته های شیرین نشده را انتخاب کنید. به انواع شیرین شدهٔ شیرها قند اضافه می گردد، که این قضیه باعث می گردد میزان قند شیرهای شیرین شده تا بیش از دو برابر شیرهای معمولی باشد که این می تواند برای سلامت بدن شما بسیار مضر باشد.

شیر گاو:

شیر کامل گاو بالاترین میزان چربی را در بین انواع شیرها دارد. یک فنجان آن دارای موارد زیر است:

150 کالری

12 گرم کربوهیدرات به شکل لاکتوز (قند شیر)

8 گرم چربی

8 گرم پروتئین

هیچکدام از مواد غذایی طبیعی شیر از بین نمی فرایند. همانطور که مشاهده می کنید، شیر کامل منبع سرشاری زا پروتئین های طبیعی، چربی و کلسیم است. شیرهایی که در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دنیا فروخته می شوند، معمولاً با ویتامین A و ویتامین D نیز تقویت می شوند.

دیگر انواع شیرهای گاو همان میزان کربوهیدرات و پروتئین دارند ولی میزانی از چربی های شیر کامل در آن ها از بین می رود. در حالی که شیر کامل در یک فنجان 150 کالری دارد، شیر یک درصد 110 کالری دارد و شیر بدون چربی فقط 80 کالری دارد.

شیر بدون چربی دارای میزان کالری کمتری نسبت به شیر کامل و همینطور شیر کم چربی است. با این وجود، از بین بردن چربی، میزان بعضی مواد مغذی موجود در شیر، از جمله ویتامین های E و K را هم می تواند تا حدودی کمتر کند.

شیر بدون لاکتوز منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها و مواد معدنی است. میزان چربی کل و اشباع نشده شیر بدون لاکتوز فرق دارد، زیرا در انواع 2 درصد، 1 درصد و بدون چربی وجود دارد.

مزایای شیر گاو

شیر کامل گاو می تواند پروتئین های ضروری، کالری اضافی از چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین کند.

مدل های بدون لاکتوز برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند در دسترس است.

شیر گاو، در انواع شیر کامل و شیرهای پاستوریزه شده در حرارت پایین، به طور فراوان در فروشگاه های مواد غذایی فروشگاه های اینترنیت قابل خرید هستند.

معایب شیر گاو

شیر کامل گاو دارای میزان بسیار زیادی کالری و چربی است.

بسیاری از افراد نسبت به لاکتوز که همان قند موجود در شیر است، حساسیت دارند و به آسانی قادر به هضم آن نیستند.

بعضی از افراد دارای نگرانی های اخلاقی در خصوص شیوه های نو دامپروری و ظلم به حیوانات هستند.

شیر بادام

شیر بادام از بادام رنده شده و آب تصفیه شده تهیه می شو د. بعلاوه ممکن است دارای نشاسته و غلیظ نماینده هایی برای بیشتر شدن غلظت و ماندگاری آن باشد.

افرادی که به خوردن بادام یا در کل به آجیل ها حساسیت دارند باید از مصرف شیر بادام خودداری نمایند.

شیر بادام به طور معمول نسبت به انواع شیرهای دیگر میزان کالری کمتری دارد، البته تا زمانی که از انواع شیرین نشدهٔ آن استفاده گردد. بعلاوه فاقد چربی اشباع است و به طور طبیعی بدون لاکتوز است.

در هر لیوان، شیر بادام شیرین نشده موارد زیر وجود دارد:

حدود 30 تا 60 کالری

1 گرم کربوهیدرات (در انواع شیرین شده بیشتر است)

3 گرم چربی

1 گرم پروتئین

با وجود اینکه بادام منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن است، اما شیر بادام این طور نیست. شیر بادام بعلاوه منبع خوبی برای تأمین کلسیم بدن نیست. با این حال، بسیاری از برندهای شیر بادام با کلسیم، ویتامین A و ویتامین D غنی می شوند.

مزایای شیر بادام

کالری آن بسیار کم است.

به طور معمول میزان مناسبی کلسیم، ویتامین A و ویتامین D به صورت مصنوعی به آن اضافه می گردد.

مناسب افرادی است که رژیم های گیاه خواری را دنبال می نمایند و بعلاوه بدون لاکتوز است.

معایب شیر بادام

منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن نیست.

ممکن است دارای کاراژنان باشد، که این ماده می تواند باعث بوجود آمدن مسائل گوارشی در بعضی از افراد گردد.

نگرانی های زیست محیطی در خصوص میزان آب مورد استفاده در کشت بادام وجود دارد.

شیر سویا

شیر سویا از دانهٔ سویا و آب تصفیه شده تهیه می گردد. مانند شیرهای دیگرگیاهی و غیر لبنی شیر سویا هم ممکن است دارای میزان غلیظ نماینده هایی برای بیشتر شدن غلظت و ماندگاری آن باشد.

یک فنجان شیر سویا شیرین نشده دارای موارد زیر است:

حدود 80 تا 100 کالری

4 گرم کربوهیدرات (در انواع شیرین شده بیشتر است)

4 گرم چربی

7 گرم پروتئین

از آنجا که شیر سویا یک شیر با منبع گیاهی است، این نوع شیر به طور طبیعی فاقد کلسترول است و چربی اشباع در آن بسیار کم است. بعلاوه دارای لاکتوز نیست.

دانه های سویا و شیر سویا منبع خوبی از پروتئین، کلسیم (اگر با کلسیم غنی شده باشد) و پتاسیم هستند.

مزایای شیر سویا

منبع خوبی از پتاسیم است و می تواند با ویتامین های A، B-12، D و کلسیم نیز تقویت گردد.

به اندازهٔ شیر گاو دارای پروتئین است، اما میزان کالری آن بسیار پایین تر از شیر کامل و تقریباً برابر با کالری در شیر یک درصد یا 2 درصد چربی است.

دارای چربی اشباع بسیار کمی است.

معایب شیر سویا

سویا یک دانه یی گیاهی است که بسیاری بزرگسالان و بچه ها نسبت به آن دچار آلرژی هستند.

بیشتر سویا فراوری شده در ایالات متحده از گیاهان اصلاح شده ژنتیکی تهیه می گردد، که مورد نگرانی بعضی از افراد است.

شیر برنج

شیر بدست آمده از برنج از ترکیب برنج آسیاب شده و آب تهیه می شو د. مانند شیرهای دیگرگیاهی و غیر لبنی شیر برنج هم ممکن است دارای میزانی غلیظ نماینده هایی برای بیشترش شدن غلظت و ماندگاری آن باشد.

در بین همه انواع شیرها شیر برنج کمترین احتمال ایجاد کردن حساسیت را دارد. این قضیه یک گزینهٔ مناسب را در اختیار افرادی قرار می دهد که دارای مشکل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به شیر، سویا یا آجیل ها هستند.

شیر برنج دارای بیشترین کربوهیدرات نسبت به انواع دیگر شیر است و در هر لیوان دارای موارد زیر است:

120 کالری

22 گرم کربوهیدرات

2 گرم چربی

پروتئین کم (کمتر از 1 گرم)

در حالی که شیر برنج را می توان با کلسیم و ویتامین D تقویت کرد، اما مانند شیر سویا و بادام دارای میزان مناسبی از مواد غذایی مهمی نیست. بعلاوه معین شده است که برنج دارای میزان بالاتری از آرسنیک معدنی است.

سازمان غذا و دارو (FDA) که یک منبع معتبر در این زمینه است توصیه می نماید که فقط به برنج و محصولات به دست آمده از برنج، به خصوص برای نوزادان، بچه ها و زنان باردار اعتماد نکنید.

آموزشگاه بچه ها و اطفال آمریکا نیز نظر مشابهی دارد، و پیشنهاد می نماید که از رژیم های غذایی دارای خوراکی های متنوع و سالم استفاده گردد و از مصرف فقط برنج یا محصولات برنج خودداری کنید.

منبع: healthline

منبع: اُکالا
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1228

به "انواع شیر را بشناسید! شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع شیر را بشناسید! شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید