اولین برآورد ها از سرنوشت بنزین در بودجه 1401، سهمیه بنزین تغییر می نماید؟

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران، بعضی از رسانه ها پیش بینی می نمایند که احتمالا دولت قصد داشته باشد طرح جایگزینی سهمیه بنزین به هر فرد را جایگزین سهمیه بنزین به خودروها کند.

اولین برآورد ها از سرنوشت بنزین در بودجه 1401، سهمیه بنزین تغییر می نماید؟

فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس در همین باره به خبرنگاران می گوید: طرح وان از دستور کار خارج نشده اما طرح های دیگری هم ارائه شده که باید کاملا آنالیز شوند. ما شرایط حامل های انرژی در بودجه 1401 را آنالیز می کنیم و احتمالا بعضی از موارد موجود در این طرح ها را در بودجه بگنجانیم.

به گفته دوانی یکی از مواردی که ممکن است در بودجه 1401 درباره قیمت بنزین و تغییر سهمیه آن آنالیز گردد، طرح وان است. اما ممکن است طرح های دیگری هم وجود داشته باشد. تاکید ما در مجلس بر این است که باید از حامل های انرژی درست مصرف کرد. حامل های انرژِی ثروت ملی ما هستند که باید ارزش افزوده برای جامعه داشته باشند و در عین حال هم، شرایط مردم را در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس می افزاید: دولت می خواهد این اختیار را به افراد دهد تا هر کس خودش انتخاب کند تمایل به مصرف بیشتر کدام حامل انرژی دارد. البته، بعد از مصرف یک حد مشخص از حامل های انرژی، مصرف کننده باید قیمت تمام شده فراوری آن حامل انرژی را بپردازد. یعنی قیمت گذاری تازه می گردد اما این مساله هنوز نیاز به آنالیز بیشتر دارد.

او درباره طرح وان یادآوری می نماید: در طرح وان بنا بود به هر فرد اندازه مشخصی انرژی اختصاص دهند تا آن فرد بر حسب نیاز خود آن را مصرف کند. ممکن است فردی نیاز به برق بیشتری داشته باشد و دیگری نیاز بیشتری به گاز داشته باشد.

شرایط قیمت بنزین در بودجه 1401

بنا بر بودجه امسال که همین مجلس تصویب نموده هم قیمت بنزین و حامل های انرژی در امسال باید بدون تغییر ماند. البته مقامات درباره بودجه سال تازه هم پیش بینی افزایش قیمت نداشتند و تنها پیشنهاد داده اند که قیمت آب بعضی از مشترکان پرمصرف 15 درصد گران تر گردد.

پیش از این هم، مجلس و دولت، با رد شایعه احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی اعلام نموده بودند در پی تک نرخی کردن بنزین یا دیگر حامل های انرژی نیستند.

آبان ماه سال 98، اعضای کمیسیون انرژی اعلام کردند یارانه بنزین تنها به افرادی که خودروی شخصی دارند تعلق می گیرد و بقیه مردم از آن بی نصیب هستند بنابراین این طرح عادلانه نیست. پس از آن اتفاقات زیادی برای این طرح در مجلس افتاد. بعضی نمایندگان گفتند سهمیه انرژی هر کس باید روی کارت ملی آن فرد شارژ گردد و بعضی دیگر می گفتند طرح وان از پاییز سال 1400 اجرایی می گردد!

پیش از این، غلام رضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس از بسته انرژی دولت صحبت نموده بود. عباسی درباره بسته انرژی دولت شرح می دهد: بخش علمی و فنی باید طرح ها را آنالیز کند و تبعات هر طرح را متوجه گردد. مجلس و دولت باهم تعامل دارند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1251

به "اولین برآورد ها از سرنوشت بنزین در بودجه 1401، سهمیه بنزین تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین برآورد ها از سرنوشت بنزین در بودجه 1401، سهمیه بنزین تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید