تبیین نقشه راه برای مقابله با بیابان زایی الزامی است

به گزارش آوای وحش، تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی تبیین نقشه راه برای مقابله با بیابان زایی را الزامی دانست و تاکید نمود مقابله با بیابان زایی و حفظ آب و خاک، منجر به فراوری و امنیت غذایی می گردد.

تبیین نقشه راه برای مقابله با بیابان زایی الزامی است

به گزارش ایلنا، سید جواد ساداتی نژاد در دومین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی، ضمن تبریک حلول ماه شعبان و هفته منابع طبیعی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم از هفته منابع طبیعی به عنوان یک فرصت استثنایی برای تقویت آب و خاک، پوشش گیاهی و شکوفایی این بخش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: جایگاه حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی در جهان رشد نموده و در آینده جایگاه بالاتری پیدا خواهد نمود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تا پیش از سال 1401 باید یک نقشه راه برای اقدامات سال نو در حوزه مقابله با بیابان زایی تبیین گردد تا در فروردین ماه بتوانیم راهبرد سال نو را تصویب کنیم، البته کارگروه باید بندی را برای حوادث و اقدامات ویژه در نظر بگیرد.

ساداتی نژاد بر لزوم اثرگذاری جلسات کارگروه مقابله با بیابان زایی تاکید نمود و گفت: دستگاه های حاضر در کارگروه، از اقدامات گذشته در زمینه مقابله با بیابان زایی گزارش هایی را ارائه دهند.

وی اضافه نمود: امیدواریم بتوانیم در زمینه حفظ منابع طبیعی اقدام کنیم و این کارگروه که رسالت ملی دارد، بتواند باعث ارتقا در این حوزه گردد.

32 میلیون هکتار از عرصه های کشور در حال بیابانی شدن هستند

مسعود منصوری، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز توضیح داد: 32 میلیون هکتار از عرصه های کشور در حال بیابانی شدن هستند که 13.9 میلیون هکتار کانون های بحرانی فرسایش، 7.5 میلیون هکتار به عنوان کانون های بحرانی در معرض هجوم شن های روان هستند.

به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از 7.5 میلیون هکتار کانون بحرانی، 2.5 میلیون هکتار کانون گرد و غبار و ریزگردها است که نیازمند یک عزم همگانی و همت عمومی است و باید تعهدات بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه نمود: در سازمان منابع طبیعی رویکردی اتخاذ شد تا از مردم، خیرین و دستگاه ها یاری بگیریم و سندی در سازمان بر این مبنا تبیین شد تا هم کار احیا و هم فراوری و اشتغال و سرمایه گذاری انجام گردد.

منصور با بیان اینکه اقدام دیگر در استان های بیابانی این بود که حدود 56 هزار هکتار از اراضی را با مشارکت سایر بخش ها بیابان زدایی نموده ایم، گفت: در استان های یزد، سمنان، کرمان، مرکزی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان 85 هزار هکتار با مشارکت مردمی، خیرین و دستگاه ها بیابان زدایی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه دو هزار هکتار توسعه درختکاری بر پایه زراعت چوب در خوزستان انجام شده، ابراز داشت: خوزستان دو کانون 80 هزار هکتاری گرد و غبار دارد که مقرر شد تحقیقات و مطالعات میدانی انجام گردد تا بتوانیم احیای آن را انجام دهیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که طبق اسناد بالادستی باید هر سال یک میلیون هکتار بیابان زدایی در کشور انجام گردد، عنوان نمود: در یک سال و نیم گذشته 6 هزار و 251 هکتار نهالکاری، 30 هزار و 814 هکتار مدیریت روان آب، 4 هزار و 250 هکتار تثبیت با بادشکن زنده و غیر زنده، 176 هزار هکتار مراقبت و نگهداری، یک هزار و 666 هکتار خاک پوشی و مالج پاشی و 193 هزار هکتار عرصه تحت قرق اجرا شده است.

منصور با اشاره دستورالعمل های کنوانسیون مقابله با بیابان یادآور شد: دستورالعمل های کنوانسیون مقابله با بیابان زدایی شامل احیای سرزمین و شکوفایی مالی پساپاندمی کووید 19، تاب آوری در برابر خشکسالی، جوانان و مدیریت سرزمین و الگوهای مصرفی و فراوریی است که در نیمه دوم اردیبهشت سال 1401 در ساحل عاج برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1346

به "تبیین نقشه راه برای مقابله با بیابان زایی الزامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبیین نقشه راه برای مقابله با بیابان زایی الزامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید