خبرنگاران معاون میراث کرمان: طرح بازسازی گنبد شاه نعمت الله ولی در دست تهیه است

به گزارش آوای وحش، کرمان - خبرنگاران - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با توجه به فرو ریختن بخشی از کاشی های گنبد شاه نعمت الله ولی ماهان، طرح بازسازی این بنا در دست تهیه است که بزودی پس از تامین اعتبار و مساعدت اداره اوقاف، عملیات بهسازی شروع می گردد.

خبرنگاران معاون میراث کرمان: طرح بازسازی گنبد شاه نعمت الله ولی در دست تهیه است

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مجتبی شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: بخشی از کاشیکاری گنبد شاه نعمت الله ولی در بارندگی اخیر متاسفانه آسیب دید و فرو ریخت که با توجه به آنالیز های کارشناسی به دلیل فرسایش و ضعفی که بر اثر مرور زمان در ملات پشت کاشی ها بوجود آمده این بخش از کاشیکاری دچار طبله شده و در پی نفوذ آب فروریخته است.

وی با بیان اینکه بازسازی کاشیکاری گنبد کاری تخصصی و حساس است تاکید نمود: ملات پشت این کاشی از نوع ملات های گچی است که متاسفانه با توجه به نفوذ نزولات جوی و یخبندان و تغییرات دما در طول شبانه روز به مرور زمان دچار ضعف و منجر به جدا شدن کاشی ها می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: به همین دلیل ناگزیر به بازسازی های دوره ای این کاشیکاری ها هستیم و البته نظیر این آسیب دیدگی در بسیاری از بناهای تاریخی اتفاق می افتد.

وی توضیح داد: تزئینات کاشیکاری در بناهای تاریخی بدلیل الزام به استفاده از ملات های گچی معمولا به مرور زمان بر اثر همان نفوذ رطوبت و تغییرات دما در طول شبانه روز در فصول گرم و سرد سال بویژه در اقلیم های کویری آسیب پذیر بوده و بایستی بصورت مرتب مورد بازسازی و تعمیر قرار بگیرند.

شفیعی گفت: آستانه شاه نعمت الله ولی بطور کلی از شرایط مناسبی برخوردار بوده و این اتفاق نیز تاحدی غیر قابل پیش بینی بود که امیدوارم به زودی با حمایت اداره کل اوقاف تعمیر و اصلاح شود.

شاه نعمت الله ولی از عرفا و شعرای سده هشتم و نهم هجری است که در سال 832 هجری قمری در شهر کرمان درگذشت و در محل فعلی در شهر ماهان دفن شد که آرامگاه وی از زیباترین مجموعه های تاریخی محسوب می شود.

قدمت آرامگاه شاه نعمت الله ولی به دوره صفویه بازمی شود و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 609

به "خبرنگاران معاون میراث کرمان: طرح بازسازی گنبد شاه نعمت الله ولی در دست تهیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون میراث کرمان: طرح بازسازی گنبد شاه نعمت الله ولی در دست تهیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید