ساخت گنبد یخدان میرفتاح ملایر با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است

به گزارش آوای وحش، ایسنا/ براساس گزارشات بدست رسیده، ساخت گنبد یخدان میرفتاح ملایر با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

ساخت گنبد یخدان میرفتاح ملایر با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است

یخچال میرفتاح یادگار دوران قاجار در بلوار 15 خرداد ملایر است که 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3242 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بنای گنبدی به وسیله شخصی به نام میرفتاح در دوره قاجار از آجر ساخته شده است. ارتفاع بنا از کف تا گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ 4 متر است. یخدان دارای سه قسمت یخدان در منفی سطح زمین و در عمق هشت متری، ساقه گنبد و گنبد اصلی است.

یخدان میرفتاح در ملایر فرو ریخت این تیتر بیشتر خبرگزاری ها و رسانه های محلی در روز 12 فروردین سال 1398 بود که دل هر دوستدار بناهای تاریخی و آثار فرهنگی را به درد آورد.

بارش های سیل آسای فروردین آن سال به بخش فوقانی و طاق این بنای تاریخی به عنوان تنها یخدان غرب کشور آسیب جدی وارد کرد. 50 درصد ساقه گنبد آسیب دید و گنبد اصلی بر اثر شدت بارشها فرو ریخت.

حالا سال جاری پنجمین سالی است که ملایری ها پیکر نیمه جان این بنای تاریخی را به نظاره نشسته اند. ابتدا قرار بود اعتباراتی از ستاد مدیریت بحران به بازسازی یخدان تعلق بگیرد که نشد.

آنچه در سال 98 و 99 رخ داد، مستندسازی از وضع موجود (فتوگرامتری)، آسیب شناسی و تهیه حصار با اعتباری بیش از 120 میلیون تومان از محل استانی بود.

در سال 1400 هم از محل استانی و ردیف متوازن، 210 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی بنا تخصیص یافت و آواربرداری، تخریب و جداسازی الحاقات، تخریب پایه های فرسوده، استحکام بخشی پایه های بیرونی بنا، مقاوم سازی پی اثر، خرید مصالح چوبی، ساخت قالب، تخلیه و حمل آوار به بیرون از محوطه انجام شد.

سال گذشته نیز 400 میلیون تومان اعتبار در قالب اوراق برای بازسازی یخدان میرفتاح تخصیص یافت که عملیات گودبرداری با فاصله از دیوار اصلی به عمق بیش از چهار متر به متراژ دور گنبد به مساحت 48 متر انجام شد و علاوه بر ایجاد دیوار سنگی، در فاصله هر چهار متر پایه بتی تعریف و با تزریق بتن و ایجاد کمربند بتنی، استحکام بخشی در بستر خاک انجام شد تا پس از احیای طاق، ساقه و پایه دوام و مقاومت لازم را برای نگهداری داشته باشد.

اما عملیات اجرای گنبد یخدان از ابتدای سال جاری و با تأمین اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان همدان شروع شده و حالا در پنجمین سال به ایستگاه خاتمهی بازسازی نزدیک می گردد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، حدود 1.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای بازسازی یخدان میرفتاح تخصیص یافت.

ابراهیم جلیلی از عقد قرارداد با پیمانکار برای اجرای گنبد اطلاع داد و بیان کرد: دو ماه است که پروژه شروع شده و تا به امروز حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جلیلی اجرای گنبد را کاری دقیق و زمان بر دانست و اضافه نمود: مبلغ 500 میلیون تومان اعتبار نیز از محل اعتبارات استانی برای بازسازی این بنای تاریخی مصوب شد که برای اجرای حصار یخدان هزینه می گردد.

وی با بیان اینکه قرارداد اجرای حصار یخدان با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی آن شروع شده، گفت: با اجرای گنبد این بنای تاریخی تا خاتمه پاییز بازسازی بنا تمام می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1602

به "ساخت گنبد یخدان میرفتاح ملایر با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت گنبد یخدان میرفتاح ملایر با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید