راز مزه لذیذ اسکمو؛ بستنی یخی گیلان

به گزارش آوای وحش، اسکمو چیست؟

اخته خَمَس یا اسکمو اخته، بستنی یخی گیلان است که با میوه های تابستانی و اغلب با میوه های ترش همانند آلبالو، آلو یا زغال اخته تهیه می گردد و گاز زدن آن در روزهای داغ تابستان لذتی وصف نشدنی را برای شما به ارمغان می آورد.

راز مزه لذیذ اسکمو؛ بستنی یخی گیلان

در میان کافه ها و رستوران های متنوعی که در رشت وجود دارد، آبمیوه فروشی هایی هم هستند که بستنی یخی مخصوص گیلان یعنی اسکمو را عرضه می نمایند.

رزرو سریع و آسان بلیط هواپیما رشت، بلیط قطار رشت و برترین هتل های رشت در خبرنگاران .

تاریخچه بستنی یخی گیلان

اسکیمو یا اِسکَمو یا آلاسکا یکی از خوردنی های خوشمزه همه گیلانی ها در دوران کودکیشان بوده است که اکثرا آن را با زغال اخته که به زبان محلی به آن اخته خمس می گویند درست مینمایند. هست. حتی در قدیم چرخ های آلاسکا که رواج داشت در گیلان این چرخ ها اسکمو میفروختند که هم سالمتر و هم خوشمزه تر از آلاسکاهای معمول بود. این بستنی خوشمزه امروزه نیز هواداران زیادی دارد و بسیاری از مردم گیلان و حتی سایر نقاط ایران اسکمو یخی گیلانی را در روزهای گرم تابستان درست نموده و میل می نمایند.

طرز تهیه بستنی اسکمو چگونه است؟

برای آماده سازی اسکمو یخی یا اخته خَمَس می توانید از آلبالو خشک، اخته خشک، آلوچه جنگلی خشک و یا میوه تازه آنها بهره ببرید ابتدا باید همه میوه ها را به خوبی بشورید تا شن و خاک ریزه داخل آن نباشد. اخته خمس ، آلبالو و سایر میوه ها را داخل قابلمه ریخته و روی آن ها تا حدی آب میریزیم که کاملا سطحشان با آب پوشانده گردد. به دلخواه ذائقه و سلیقه خود می توانید مقداری نمک، گلپر یا حتی شکر به مواد اضافه کنید و اجازه دهید میوه ها به خوبی پخته و له شوند. وقتی میوه ها کاملا پخته شد شعله را خاموش نموده و اجازه می دهیم که سرد شوند. برای اسکمو باید مواد را کمی آبکی تر برداریم. پس از خنک شدن میوه ها را با گوشکوب یا یک پالس بلندر برقی له می کنیم. وقتی کامل مخلوط شدند مواد را مزه نموده و در صورت احتیاج مجددا نمک و گلپر را به آن اضافه می کنیم .ترشی اسکمو بستگی به نسبت آلبالو اخته و آلوچه آن دارد. هرچه آلوچه بیشتر و ترش تر باشد ژعم اسکمو نیز ترش مزه تر می گردد.

ماده آماده شده را داخل قالب های بستنی یخی می ریزیم و داخل یخچال می گذاریم. البته حالت فوق نوستالژیک اسکمو این طور است که ماده اسکمو را داخل لیوان های فلزی کوچک می ریزند و چوب بستنی هم داخل آن می گذاشتند. البته داخل لیوان یه بار مصرف هم میشه مایع اسکیمو را بریزید و بعد راحت لیوان را پاره نموده و میل کنید.

به فرم سنتی و نوستالژیک نباید هسته میوه ها را بگیرید اما در صورت تمایل می توانید هسته ها را جداسازی کنید. اما لذت خوردن اسکمو یخی با هسته چند برابر است.

بعد از یخ زدن اسکمو آنها را از قالب جدا نموده و در صورت تمایل مقداری گلپر روی آن پاچید و میل کرد.

اسکمو یخی یک خوراکی سنتی خوشمزه و سالم است که می تواند حال و هوای شما را عوض نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1450

به "راز مزه لذیذ اسکمو؛ بستنی یخی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مزه لذیذ اسکمو؛ بستنی یخی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید