روش تهیه ماست بستنی خانگی برای روزهای گرم تابستان

به گزارش آوای وحش، بعد از سپری کردن یک روز گرم و طولانی تابستانی، هیچ چیز به مقدار خوردن بستنی نمی تواند گرمای طاقت فرسای یک روز آفتابی و پر حرارت را از بدن بیرون کند. اما با توجه به چربی و قند بالای بستنی، معمولا توصیه شده مصرف این ماده غذایی کنترل شده و محدود باشد. با توجه به مضرات بستنی، مدتی است شاهد ظهور محصول جدیدی به نام ماست بستنی یا بستنی منجمد هستیم. فراوری نمایندگان ماست بستنی اغلب ادعا می نمایند که این محصول یک جایگزین سالم برای بستنی است، اما مقدار سلامت آن به روش تهیه ماست بستنی خانگی یا نوع صنعتی این ماده غذایی بستگی دارد. البته، چربی و کالری ماست بستنی معمولا کمتر از بستنی معمولی است، اما می تواند به همان مقدار قند داشته باشد.

روش تهیه ماست بستنی خانگی برای روزهای گرم تابستان

بیشتر ماست های منجمد، درست مثل بستنی های معمولی، حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که می توانند به داشتن روده سالم، کاهش فشار خون و بهبود سیستم دفاعی یاری نمایند. اما برای آشنایی بیشتر با این محصول در این مقاله قصد داریم به مقایسه بستنی معمولی با ماست بستنی بپردازیم تا در نهایت بتوانیم تصمیم بگیریم که کدامیک گزینه سالم تری برای غلبه بر گرمای تابستان هستند. علاوه بر این، اگر تمایل دارید ماست بستنی خانگی را امتحان کنید، در خاتمه طرز تهیه ماست بستنی خانگی مخصوص تابستان را نیز برایتان توضیح خواهیم داد.

مواد تشکیل دهنده

ماست یخ زده یا ماست بستنی یک دسر محبوب است که با ماست درست می گردد. این محصول دارای بافتی خامه ای و طعمی شیرین و ملایم است. ماست یخ زده کاملا شبیه بستنی است، اما تفاوت اصلی این است که به جای خامه با شیر درست می گردد. علاوه بر این، مانند بستنی، آن را اغلب داخل ظرف یا نان بستنی و همراه با طیف گسترده ای از تاپینگ هایی مانند انواع میوه ، کوکی، شکلات چیپسی و آجیل سرو می نمایند.

ماست بستنی را می توانید از فروشگاه ها تهیه نموده و یا در خانه درست کنید. ماست بستنی در نوشیدنی هایی مانند اسموتی یا بعضی از دسرها به عنوان جایگزین بستنی استفاده می گردد. مواد اصلی تشکیل دهنده ماست معمولا شامل شیر، استارتر کالچر ماست و شکر است. بسیاری از ماست های منجمد بعلاوه حاوی موادی مانند طعم دهنده ها و تثبیت نماینده ها هستند تا طعم و بافت آن ها را بهبود ببخشند.

ارزش غذایی

محتوای تغذیه ای ماست منجمد بسته به نوع شیر، شیرین نماینده ها و طعم دهنده های موجود در مخلوط ماست فرق دارد. به عنوان مثال، ماست منجمد فراوری شده با شیر بدون چربی دارای محتوای چربی کمتری نسبت به انواع ساخته شده با شیر کامل خواهد بود. علاوه بر این، مواد افزودنی که انتخاب می کنید می تواند کالری اضافی، چربی و شکر به محصول نهایی اضافه کند.

فواید ماست منجمد برای سلامتی

ماست منجمد، در مقایسه با سایر دسرهای منجمد، می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد. این ماده می تواند حاوی مواد مغذی و باکتری های مفید، سطح پایین لاکتوز و کالری کمتری نسبت به دسرهایی مانند بستنی باشد.

باکتری های مفید

مانند ماست معمولی، بعضی از ماست های منجمد حاوی پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که به عنوان باکتری های خوب نیز شناخته می شوند. مصرف این باکتری ها می توانند تاثیرات مفیدی بر سلامتی شما داشته باشند. با این حال، مزایای باکتری های موجود در ماست بستنی به زنده بودن آن ها از فرایند فراوری بستگی دارد. اگر پس از افزودن باکتری های خوب، ماست بستنی پاستوریزه گردد، پروبیوتیک ها از بین می فرایند.

لاکتوز کمتر

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، خوردن لبنیات می تواند باعث مسائل گوارشی مانند نفخ، گاز و درد گردد. با این حال، بیشتر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند مقدار کمی لبنیات را تحمل نمایند، خصوصا اگر حاوی پروبیوتیک باشد. چون باکتری های پروبیوتیک مقداری از لاکتوز را تجزیه می نمایند و باعث کاهش مقدار آن می شوند. از آنجا که بعضی از ماست های منجمد حاوی پروبیوتیک هستند، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است بتوانند آن ها را بدون هیچ مشکل گوارشی بخورند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه انواع ماست بستنی حاوی باکتری زنده نیستند، بنابراین ممکن است همه آن ها فواید یکسانی نداشته باشند.

بهبود سلامت استخوان ها

ماست بستنی بعلاوه حاوی مقادیر مناسبی از بعضی مواد مغذی مرتبط با سلامت استخوان ها مانند کلسیم و پروتئین است. با این وجود، گفتنی است که شما می توانید این مواد مغذی را از ماست معمولی نیز دریافت کنید.

کالری کم

اگر می خواهید کالری مصرفی خود را کاهش دهید، خوب است بدانید که کالری ماست منجمد کمتر از بستنی معمولی است. با این حال، باید مقدار مصرف این ماده غذایی نیز محدود باشد، در غیر این صورت کالری دریافتی با مصرف بیش از حد ماست منجمد افزایش پیدا می نماید.

آیا ماست منجمد به مقدار ماست معمولی سالم است؟

ماست می تواند یک افزودنی سالم و خوشمزه به رژیم غذایی شما باشد. با این حال، برخلاف بیشتر ماست های معمولی، ماست منجمد معمولا حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده است. در واقع، شکر یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده فرآیند فراوری است. افزودن شکر به ماست قبل از منجمد شدن از تشکیل بلورهای بزرگ یخ جلوگیری می نماید و اطمینان حاصل می نماید که ماست بستنی یک بافت خامه ای شبیه بستنی به خود بگیرد. بعلاوه، اضافه کردن شکر طعم ملایم و شیرینی به ماست بستنی می دهد. اگر در پی سالم ترین ماست هستید، یک نوع معمولی و ساده را انتخاب کنید. با این کار تمام فواید سلامتی بدون قند اضافه را دریافت خواهید کرد.

یکی از دلایلی که مردم ماست منجمد را انتخاب می نمایند این است که فکر می نمایند گزینه سالم تری از بستنی است. تفاوت اصلی بین این دو محصول این است که ماست منجمد با شیر درست می گردد و نه خامه. این بدان معنی است و بستنی حاوی چربی بیشتری است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که فراورینمایندگان غالبا این کمبود چربی را با شکر جبران می نمایند. بنابراین مراقب باشید ماست یخ زده شما می تواند به مقدار بستنی، اگر نه بیشتر، قند داشته باشد. این امر به ویژه در خصوص نسخه های بدون چربی ماست منجمد که معمولا قند بیشتری دارند، صدق می نماید. بنابراین، ماست یخ زده درست مثل بستنی یک دسر است. هیچکدام از آن ها بهتر از دیگری نیستند و می توان از هر دوی این محصولات به عنوان یک میان وعده نه چندان سالم و در عین حال خوشمزه لذت برد.

چگونه یک ماست بستنی سالم انتخاب کنیم؟

برای سالم سازی هرچه بیشتر ماست بستنی خود، موارد زیر را امتحان کنید:

انتخاب تاپینگ های سالم

برای تاپینگ ماست بستنی تان از میوه های تازه، آجیل و شکلات تلخ بهره ببرید که حاوی مواد مغذی نیز باشند.

تهیه ماست بستنی خانگی

تهیه ماست بستنی خانگی می تواند به شما کنترل بیشتری روی مشخص مواد تشکیل دهنده و کالری بستنی بدهد. بعضی از افراد به علت داشتن پروتئین بیشتر دوست دارند از ماست یونانی به عنوان پایه ماست بستنی استفاده نمایند.

طرز تهیه ماست بستنی

طرز تهیه ماست بستنی بسیار راحت تر از بستنی خانگی است و سریع تر از بستنی معمولی منجمد می گردد. برای شیرینی ماست بستنی بهتر است از میوه های تازه مانند موز بهره ببرید و در صورت احتیاج به شیرینی بیشتر می توانید کمی عسل نیز به آن اضافه نمایید.

مواد لازم:
  • موز: 2 عدد (بزرگ و یخ زده)
  • ماست یونانی پرچرب یا ماست ساده پرچرب: 1/2 پیمانه
  • کره بادام زمینی: 1/2 پیمانه
  • عسل: به مقدار دلخواه (برای شیرینی بیشتر)
طرز تهیه:
  1. موز یخ زده را داخل غذاساز بریزید و در پی آن ماست یونانی پرچرب و کره بادام زمینی طبیعی را اضافه کنید.
  2. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا پس از چند دقیقه کاملا یکدست شوند.
  3. کمی از مخلوط را بچشید. در صورت احتیاج به شیرینی بیشتر می توانید مقداری عسل به ترکیب تان اضافه کنید.
  4. ماست بستنی شما آماده است و بافت نرم و قوام لازم را پیدا نموده است. اگر ترجیح می دهید ماست بستنی سما بافت منسجم تری داشته باشد، می توانید آن را داخل یک ظرف درب دار ریخته و پیش از سرو، به مدت یک ساعت داخل فریزر قرار دهید.
منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1385

به "روش تهیه ماست بستنی خانگی برای روزهای گرم تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش تهیه ماست بستنی خانگی برای روزهای گرم تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید