زگیل غیرتناسلی چیست؟زگیل غیرتناسلی چیست؟نحوه انتقال زگیل های غیر تناسلیدرمان زگیل غیرتناسلیجمع بندی؛ از زگیل غیرتناسلی و درمان آن چه می دانیم

به گزارش آوای وحش، همه چیز درباره زگیل غیر تناسلی (Nongenital Warts) برای درمان زگیل به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم یا دکتر پوست؟

زگیل غیرتناسلی چیست؟زگیل غیرتناسلی چیست؟نحوه انتقال زگیل های غیر تناسلیدرمان زگیل غیرتناسلیجمع بندی؛ از زگیل غیرتناسلی و درمان آن چه می دانیم

زگیل ها شایع و خوش خیم اند ، اما بسیار مزمن و آزاردهنده! این عارضه پوستی در بسیاری از موارد، خودبه خود ناپدید می گردد، با این وجود درمان های متنوعی برای از بین بردن شان وجود دارد، حتی ممکن است از یک متخصص اعصاب و روان برای هیپنوتیزم تراپی یاری بگیرید! ویزیت دکتر پوست اما همچنان گزینه پیشنهادی اول است. در این مطلب مروری بر چیستی، انواع، راه های انتقال و روش های مختلف درمان زگیل های غیر تناسلی خواهیم داشت.

زگیل غیرتناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل ها می گردد. زگیل های غیر تناسلی در افراد دارای ایمنی طبیعی ، بی ضرراند و معمولاً به علت همین ایمنی، طی چند ماه یا چند سال خود به خود رفع می شوند.

تشخیص زگیل ها با معاینه بالینی دکتر پوست ممکن است. زگیل های ویروسی ممکن است در هر سنی ایجاد شوند؛ اما در بچه ها و نوجوانان ، به خصوص از 12 تا 16 سالگی شایع تر است.

انواع زگیل غیرتناسلی

زگیل ها اشکال متفاوت دارند و معمولا بر اساس محل و نوع ویروس HPV که باعث عفونت شده است دسته بندی می شوند، بعضی از انواع HPV پوست را در نقاط آناتومیک خاصی آلوده می نمایند. با این حال، زگیل، با هر نوع HPV، ممکن است در هر محلی ایجاد گردد.

زگیل معمولی

زگیل معمولی (verruca vulgaris) به صورت برآمدگی توپر سفت و کوچکی دیده می شوند که سطح ضخیم ، ناصاف و نامنظم دارد. ابعاد این زگیل ها از کم تر از یک میلی متر تا بیش از 1 سانتی متر متغیر است. زگیل معمولی بیشتر در دست ها و زانوها دیده می گردد.

زگیل رشته ای

زگیل رشته ای یا زگیل های فیلی فرم (Verruca Filiformis) زگیل های بلند و باریکی هستند که معمولا روی صورت، در اطراف لب ها، پلک ها، گردن یا انگشتان و پاها دیده می شوند. زگیل رشته ای می تواند به سرعت به سایر قسمت های بدن سرایت پیدا کند.

زگیل کف پا یا پلانتار عمیق

زگیل کف پا، پلانتار (myrmecia) نام دارد. از آنجایی که این نوع زگیل در پوست عمیق می گردد، نسبت به زگیل معمولی دردناک تر است. زگیل های میرمسیا پا، معمولاً در نواحی تحمل نماینده وزن مانند سر، پاشنه و متاتارس (کف پا) یافت می شوند. ممکن است این زگیل زیر یا دور ناخن نیز ایجاد گردد.

زگیل های مسطح

زگیل مسطح یا زگیل صفحه ای (verruca plana)، عارضه های گوشتی رنگ صاف یا کمی برآمده اند. تعداد زگیل های مسطح از چند تا صدها ضایعه متغیر است. صورت، دست ها و ساق پا شایع ترین نواحی برای بروز این نوع زگیل اند.

زگیل قصابی

زگیل قصابی در افرادی که مرتباً با گوشت خام در تماس اند دیده می گردد. مورفولوژی آنها شبیه به زگیل های معمولی است. آنها بیش تر روی دست ها دیده می شوند.

زگیل موزاییکی

زگیل موزاییکی پلاکی از زگیل های نزدیک به هم به صورت یک گروه است. این نوع زگیل معمولا در کف دست و پا دیده می شوند.

زگیل های کیستیک (کیست های اپیدرموئید کف پا)

زگیل کیستیک به صورت برآمدگی روی سطح تحمل نماینده وزن کف پا ظاهر می گردد.

نحوه انتقال زگیل های غیر تناسلی

زگیل ها به وسیله تماس مستقیم یا غیرمستقیم منتقل می شوند. دوره کمون HPV از 1 تا 6 ماه متغیر است. با این حال، دوره نهفتگی تا 3 سال ممکن است وجود داشته باشد. عوامل خطر انتقال زگیل عبارت اند از:

  • جراحت پوست
  • کار مکرر با دست در رطوبت
  • هیپرهیدروزیس (به انگلیسی: Hyperhidrosis یا تعریق بیش از حد و غیرطبیعی) پا
  • استخرهای شنا
  • جویدن ناخن
  • تماس مکرر با گوشت خام در قصابان و کارگران کشتارگاه

زگیل غیرتناسلی ممکن است خطرناک باشد؟ عوارض و مخاطرات

داشتن زگیل برای یک فرد سالم چندان مشکل ساز نیست. وقتی زگیل ها خود به خود رفع می شوند، جای زخم دیده نمی گردد؛ اما رشد زگیل های اطراف یا زیر ناخن ممکن است منجر به دیستروفی دائمی ناخن گردد. زگیل های کف پا می توانند دردناک باشند و درگیری گسترده در کف پا ممکن است حرکت را مختل کند.

زگیل ها می توانند منبع آسیب روانی نیز باشند. بیمار ممکن است انگ اجتماعی قابل توجهی را به خاطر زگیل در صورت و دست تحمل کند. در چنین شرایطی مراجعه به روان شناس یا روانپزشک (متخصص اعصاب و روان) نیز در کنار درمان پوستی توصیه می گردد.

تغییر بدخیم در زگیل های غیر تناسلی نادر است اما گزارش شده و به آن کارسینوم (رشد بدخیم (سرطان) سلول های اپیتلیال) وروکوس (زگیل) می گویند. کارسینوم وروکوس ممکن است به راحتی با یک زگیل معمولی اشتباه گرفته گردد. این عارضه بیشتر در کف پا دیده می گردد. اگرچه این نوع سرطان به ندرت متاستاز می دهد، اما در کل بهتر است عارضه های پوستی را جدی بگیرید زیرا ایجاد این ضایعات همواره یکی از زنگ خطرهای جدی سرطان است. برای مطالعه بیشتر در خصوص عارضه های پوستی سرطانی مانند سارکوم کاپوسی این مطلب را بخوانید. (منبع رکنا)

درمان زگیل غیرتناسلی

8 درصد از مراجعه به مطب دکتر پوست به خاطر زگیل است. درمان زگیل ها می تواند برای بیمار و درماتولوژیست چالش برانگیز باشد. چندین روش درمانی برای از بین بردن ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بهتر است با کم دردترین، کم هزینه ترین و سریع ترین روش آغاز کنید.

نادیده گرفتن زگیل

عدم کوشش برای درمان زگیل مطمئناً یک گزینه ایمن و ارزان است. زیرا 65 درصد زگیل ها ممکن است در عرض 2 سال خود به خود و بدون مراجعه به دکتر پوست از بین بروند. با این حال، بدون درمان، زگیل ممکن است بزرگ شده یا به منطقه ها دیگر توسعه یابد. درمان، برای بیماران مبتلا به زگیل های متعدد، توسعه یافته یا علامت دار که بیش از 2 سال وجود داشته اند، توصیه می گردد.

درمان موضعی زگیل

سالیسیلیک اسید، خط اول درمان زگیل است. این دارو بدون نسخه در دسترس است. چندین درمان موضعی دیگر نیز موجود است که پرسنل آموزش دیده در مطب دکتر پوست انجام می دهند.

تزریق داخل ضایعه

هنگامی که زگیل ها پایدار و مقاوم به درمان موضعی هستند، تزریق داخل ضایعه را می توانید به عنوان جایگزین در نظر بگیرید.

درمان فوتودینامیک

در درمان فوتودینامیک یک داروی حساس به نور بر روی زگیل ها اعمال می گردد. این دارو در معرض نور مخصوص، فعال شده و واکنشی ایجاد می نماید که باعث از بین رفتن ضایعه می گردد.

درمان سیستمیک (دارویی)

عوامل سیستمیک یا دارویی که برای درمان زگیل استفاده شده اند عبارت اند از:

  • سایمتیدین
  • رتینوئیدها
  • سیدوفوویر داخل وریدی

درمان به روش تخریب فیزیکی

دکتر پوست معمولا تخریب فیزیکی را به سه روش انجام می دهد:

  • کرایوتراپی (cryotherapy) یا انجماد بافت با نیتریوژن مایع
  • الکتروسرجری (electrosurgery) یا جراحی الکتریکی
  • تخریب با لیزر (laser destruction)

درمان های جایگزین

چندین درمان جایگزین و بدون احتیاج به مراجعه به دکتر پوست نیز در درمان زگیل ها پیروز بوده اند که عبارت اند از:

  • چسب درمانی

چسب درمانی با چسباندن نوار چسب به صورت روزانه روی زگیل انجام می گردد. این روش بدون درد و کم هزینه است.

  • هیپنوتیزم

از هیپنوتیزم برای درمان زگیل های مقاوم استفاده شده است. مقدار درمان از 27 تا 55 درصد گزارش شده است؛ که در بچه ها احتمال بیشتری برای بهبود وجود دارد. برای درمان با روش هیپنوتیزم می توانید به یک متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک مراجعه کنید.

  • هایپرترمی

هایپرترمی شامل فرو بردن سطح درگیر در آب داغ (45 درجه سانتیگراد) به مدت 30-45 دقیقه، 2-3 بار در هفته است.

  • بره موم

بره موم یک ماده رزینی است که زنبور عسل آن را از مواد صمغی درختان مخروطی و صنوبر می سازد.

  • حبه سیر

ثابت شده است که حبه های سیر خام دارای فعالیت ضد ویروسی هستند. می توانید هر شب یک حبه سیر روی زگیل خود بمالید.

  • روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی است و استفاده از آن به صورت موضعی، پیروزیت آمیز گزارش شده است.

  • پراکسید هیدروژن

استفاده موضعی از پراکسید هیدروژن 3 و 6 درصد، یک درمان ایمن، ارزان و موثر برای زگیل های غیر تناسلی است که می تواند در خانه استفاده گردد.

جمع بندی؛ از زگیل غیرتناسلی و درمان آن چه می دانیم

زگیل ها عارضه های پوستی خوش خیم و مزمنی هستند که با منشاء ویروس HPV به وجود می آیند. دو سوم زگیل ها اغلب در طول زمان و بدون دخالت دکتر پوست بهبود می یابند اما بعلاوه ممکن است از نظر مقدار و توزیع افزایش یافته و در طول زمان نسبت به درمان مقاوم تر شوند. دکتر پوست روش درمان را با در نظر گرفتن عوارض جانبی مانند درد و جای زخم، مقدار پاسخ و هزینه انتخاب می نماید. برای درمان زگیل و یا پیدا کردن برترین متخصصان پزشکی، مانند پزشک پوست، متخصص اعصاب و روان و … می توانید از درمانکده یاری بگیرید.

منبع: رکنا

منبع: فوت و فن
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1568

به "زگیل غیرتناسلی چیست؟زگیل غیرتناسلی چیست؟نحوه انتقال زگیل های غیر تناسلیدرمان زگیل غیرتناسلیجمع بندی؛ از زگیل غیرتناسلی و درمان آن چه می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زگیل غیرتناسلی چیست؟زگیل غیرتناسلی چیست؟نحوه انتقال زگیل های غیر تناسلیدرمان زگیل غیرتناسلیجمع بندی؛ از زگیل غیرتناسلی و درمان آن چه می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید