سامان دهی فیزیکی 200 قلم شیء تاریخی در استان سمنان

به گزارش آوای وحش، مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از سامان دهی مکانی و فیزیکی 200 قلم شیء تاریخی و فرهنگی این استان خبر داد.

سامان دهی فیزیکی 200 قلم شیء تاریخی در استان سمنان

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، آرزو گل کار روز چهارشنبه 16 تیرماه 1400 با اعلام این خبر اضافه کرد: این اشیا با حضور تیم 12 نفره از کارشناسان و کارگران خبره و با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان، در فضای مناسب سامان دهی و مراحل تهیه شناسنامه و بازسازی را سپری می کنند.

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: این اشیا که وزن برخی از آن ها به بالای یک تن می رسد، شامل صندوق های چوبی بزرگ آرامگاهی، الواح سنگی متعدد، درها و پنجره های چوبی گره چینی، سنگ قبرها و… مربوط به دوره های مختلف تاریخی است.

او ادامه داد: استان سمنان با داشتن تاریخ و فرهنگ غنی و هزاران یادگار کهن، ظرفیت ایجاد موزه های مختلف و متنوع را دارد و بخش خصوصی می تواند با فعال شدن در زمینه مجموعه داری و ایجاد موزه از حمایت های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برخوردار شود.

گل کار گفت: مخازن، محل مناسبی برای حفاظت و حراست علمی از نفایس بی بدیل هنری و اشیای فرهنگی که امروز در دسترس ما قرار گرفته اند، هستند.

او با اشاره به اینکه گام نخست سامان دهی و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب به دور از آلودگی های محیطی و تخریب های فیزیکی و شیمیایی است، اضافه کرد: بر این اساس مهم ترین محور فعالیت های اموال تاریخی در استان، در حال حاضر بر روی تغییر شرایط نامناسب و سامان دهی مکانی و ایجاد فضای امن و مناسب برای آثار تاریخی فرهنگی منقول و در معرض خطر متمرکز شده است.

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: بررسی و کنترل شرایط دما، رطوبت و نور در فضای تازه، بررسی و نظارت بر استاندارد جابجایی و انتقال آثار، برنامه ریزی برای آفت زدایی و پایش مداوم محیط، پاک سازی و … از جمله اقدامات حفاظتی اجرا شده است.

گل کار ابراز امیدواری کرد: پس از پایداری شرایط فیزیکی آثار و مناسب سازی فضای نمایش به زودی این اشیا در موزه ای با نام خط و نشان سمنان در معرض دید عموم گیرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1042

به "سامان دهی فیزیکی 200 قلم شیء تاریخی در استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامان دهی فیزیکی 200 قلم شیء تاریخی در استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید