ساپینتو رکورد قلعه نویی را شکست!

به گزارش آوای وحش، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با صدور سنگین ترین حکم جریمه نقدی در فوتبال به نوعی به همه افراد شاغل در لیگ برتر هشدار داد.

ساپینتو رکورد قلعه نویی را شکست!

حکمی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بعد از استماع دفاعیات ریکاردو ساپینتو درباره سرمربی پرتغالی استقلال صادر کرد، از بُعد محرومیت دو جلسه ای شاید قابل پذیرش بود، اما اینکه مربی پرتغالی مبلغ 400 میلیون تومان جریمه نقدی شود برای بسیاری از اهالی فوتبال قابل هضم نیست.

جریمه نقدی یکی از تنبیهات انضباطی برای اهالی فوتبال از دیر باز بوده و در آیین نامه های انضباطی نیز این مساله به طور شفاف وجود دارد. اما اینکه یک مربی به خاطر تخلف رفتار های غیرورزشی نسبت به ارکان برگزاری بازی یا حتی مربی حریف 4 میلیارد ریال معادل 400 میلیون تومان جریمه شود، اتفاقی نادر و بی سابقه محسوب می شود.

**آخرین حکم سنگین برای قلعه نویی بود!

آخرین باری که کمیته انضباطی یک جریمه نقدی سنگین را برای فردی در نظر گرفت، 18 مرداد 1400 بود که امیر قلعه نویی سرمربی گل گهر به علت اظهارات تندی که بعد از دیدار با استقلال داشت، محکوم شد. آن زمان کمیته انضباطی فدراسیون علاوه بر محرومیت 3 ماهه، قلعه نویی را 300 میلیون تومان جریمه کرد که همه آن را سنگین ترین جریمه تاریخ خواندند.

**رکوردشکنی کمیته انضباطی با ساپینتو

حالا، اما کمیته انضباطی رای به جریمه نقدی 400 میلیونی ساپینتو داده تا رکورد مقدار جریمه برای یک نفر در طول تاریخ فوتبال شکسته شود! اما آیا این جریمه قانونی است؟

این نموداری است که کمیته انضباطی از مقدار جرایم انضباطی سال گذشته فوتبال چندی قبل منتشر کرد.

**می توانستند ساپینتو را 700 میلیون جریمه کنند!

در آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال آمده که کمیته انضباطی می تواند اشخاص حقیقی را تا سقف 350 میلیون تومان و اشخاص حقوقی را تا سقف 700 میلیون تومان جریمه کند. حکم ساپینتو هم بر همین اساس صادر شده است. کمیته انضباطی برای سرمربی استقلال دو تخلف را لحاظ کرده که یکی در قبال مربی حریف و 100 میلیون تومان و دیگری در قبال ارکان برگزاری بازی و 300 میلیون تومان اعلام شده است.

به عبارت بهتر کمیته انضباطی برای آنکه از سقف 350 میلیون جریمه برای یک فرد عبور نکند، دو تخلف جداگانه را برای ساپینتو در نظر گرفته و این مساله مورد خاصی ندارد. جالب اینکه کمیته انضباطی می توانست ساپینتو را طبق آیین نامه شخص حقوقی در نظر بگیرد و آنوقت حتی تا سقف 700 میلیون تومان هم جریمه نقدی وجود داشت.

**هشدار جدی کمیته انضباطی به فوتبالی ها

مساله اصلی، اما اینجا است که در تاریخ فوتبال ایران هیچ فردی (چه ایرانی و چه خارجی) نبوده که در یک حکم 400 میلیون تومان جریمه شود. اگرچه طبق قانون احکام بالای 25 میلیون برای اشخاص حقیقی و بالای 50 میلیون تومان برای اشخاص حقوقی قابلیت تنونظرخواهی در کمیته استیناف را دارد و احتمالا با اعتراض ساپینتو به استیناف جریمه او مبلغی کاهش پیدا کند، اما اعلام چنین جریمه از سوی کمیته انضباطی یک پیام روشن برای افرادی دارد که در فوتبال در پی شلوغ کاری هستند.

واقعیت این است که اعضای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده اند که برای کاهش تخلفات و اتفاقات حاشیه ای جریمه نقدی بهترین مساله محسوب می شود. محرومیت های چند جلسه ای افراد اگرچه آن ها را از حضور روی نیمکت تیم یا بازی کردن منع می کند، اما اعضای کمیته انضباطی بر این باورند با توجه به حضور افراد در تمرینات و همچنین محافل فوتبالی دیگر، محرومیت تنبیه خاصی نیست، اما جریمه نقدی هرچقدر مبلغ آن بالاتر باشد، مقدار فشاری که به افراد می آید بیشتر می شود.

به همین علت کمیته انضباطی نیز برای ساپینتو و قبل تر برای قلعه نویی چنین حکمی را صادر کرد تا به نوعی به سایر اهالی فوتبال نیز هشدار بدهد که از این پس جرایم نقدی بسیار سنگین تر از گذشته خواهد بود.

**جریمه ها به حساب چه کسی می رود؟

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بر اساس اعلام حسن زاده که حدود یکماه پیش انجام شد در فصل گذشته مسابقات مبلغی در حدود 19 میلیارد و 568 میلیون تومان افراد را جریمه کرده است. مبلغی که در نگاه اول بسیار بالا تلقی می شود و شوکه کننده است. حالا، اما برای فصل نو به نظر می رسد با رویه ای که این کمیته در نظر گرفته و البته تخلفاتی که بعید است تعدادشان کمتر شود، این مبلغ شاید بالاتر هم برود و این یک درآمدزایی ویژه برای فدراسیون فوتبال محسوب می شود.

اما پول این جریمه ها به حساب چه کسی می رود؟ کمیته انضباطی هیچ دخل و تصرفی روی این مبلغ ندارد. روال کار اینگونه است که باشگاه های فوتبال از قرارداد های اعضای خود مبلغ جریمه ها را کسر می کنند و سازمان لیگ نیز که هرساله باید حق تبلیغات و سایر درآمد ها را به باشگاه ها بدهد، بر اساس اعلام کمیته انضباطی مبلغ این جرایم را از حساب باشگاه ها کسر می کند. کل مبلغ نیز از سازمان لیگ به حساب فدراسیون فوتبال واریز می شود تا یک اتفاق ویژه را در دریافت این جرایم انضباطی ببینیم.

منبع: ورزش سه

منبع: فرارو
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1470

به "ساپینتو رکورد قلعه نویی را شکست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساپینتو رکورد قلعه نویی را شکست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید