شناسایی 167 طرح اثرگذار پژوهش در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی

به گزارش آوای وحش، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی با بیان اینکه سال جاری برای شاخص تاثیرگذاری پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی 500 امتیاز در نظر گرفته شده است، توضیح داد: اکنون شاخص اثرگذاری پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی در حال اجرا فرآیند ارزیابی است.

شناسایی 167 طرح اثرگذار پژوهش در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی

وی اضافه نمود: این محور ابتدا در ارزشیابی سال 1399 دانشگاه های علوم پزشکی به صورت پایلوت برای 18 دانشگاه شامل تمامی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک و 8 دانشگاه علوم پزشکی تیپ دو و سه مورد سنجش نهاده شد.

پناهی گفت: در ارزیابی که امسال در حال اجرا است، بالغ بر 500 امتیاز برای محور اثرگذاری در نظر گرفته شده است تا مقدار اهمیت این محور به دانشگاه های علوم پزشکی به صورت عملیاتی نشان داده گردد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مرحله شناسایی، آنالیز اعتبار و غربالگری پژوهش های تاثیرگذار صورت گرفته است، گفت: 402 طرح اثرگذار به وسیله دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سامانه جامع ارزشیابی بارگذاری شد که از این تعداد پس از آنالیز های صورت گرفته، 167 طرح اثرگذار واجد شرایط جهت داوری در کمیته های تخصصی هستند.

وی اعلام نمود: برای اجرای این ارزشیابی، 7 کمیته تخصصی مسئولیت داوری و امتیازدهی به طرح های اثرگذار را بر عهده دارند که در کمیته های علوم بالینی 22 طرح، علوم دارویی 22 طرح، فناوری 26 طرح، علوم پایه 33 طرح، علوم بهداشتی 32 طرح و سلامت عمومی 32 طرح مورد ارزیابی نهاده شد.

پناهی در ادامه به نتایج به دست آمده از مراکز تحقیقاتی در مورد محور اثرگذاری پژوهش اشاره نمود و گفت: در مراکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی، 220 طرح اثرگذار از 65 مرکز با ردیف مستقل بودجه و 249 مرکز با فعالیت بیش از 10 سال دریافت شده است.

وی با اشاره به اهمیت ارزشیابی دستاوردهای تحقیقات مرتبط با سلامت، گفت: نتایج ارزشیابی در تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد، ارتقا سلامت جامعه و بهبود مولفه های موثر بر آن حائز اهمیت ویژه ای است. به همین دلیل معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با استفاده از فرآیند ارزشیابی به عنوان یک ابزار، دانشگاه های علوم پزشکی را در جهت مسائل راهبردی نظام سلامت کشور راهنمایی می نماید.

طبق برنامه زمانبندی اعلام شده به وسیله معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گزارش نهایی تحلیلی نتایج ارزشیابی فعالیت های تحقیقاتی مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی، 30 آبان ماه امسال اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1484

به "شناسایی 167 طرح اثرگذار پژوهش در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 167 طرح اثرگذار پژوهش در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید