طی 44 روز درگیریِ قره باغ، با پوتین در تماس بودیم، تظاهرات ضد دولتی هنرمندان ارمنی در ایروان

به گزارش آوای وحش، خبرگزاری خبرنگاران-نخست وزیر ارمنستان امروز در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی بیان کرد: در تمام 44 روز درگیریِ قره باغ، با پوتین در تماس مستقیم بودیم.

طی 44 روز درگیریِ قره باغ، با پوتین در تماس بودیم، تظاهرات ضد دولتی هنرمندان ارمنی در ایروان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری تاس، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان امروز چهارشنبه از نقش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در انتها دادن به درگیری ها در منطقه قره باغ قدردانی کرد.

نخست وزیر ارمنستان در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که به صورت ویدئو کنفرانس به انجام رسید، در این باره گفت: می خواهم بر نقش استثنایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تأکید کنم. در تمام این 44 روز درگیری نظامی، ما با یکدیگر در تماس مستقیم بودیم و اقدامات لازم برای توقف کشتار و محافظت از جان مردم را به بحث گذاشتیم.

وی در ادامه اضافه نمود: امروز نیز به همکاری نزدیک با او ادامه خواهم داد تا مسائلی همچون جستجوی مفقود شدگان، تبادل اسرا و اجساد را حل و فصل کنیم.

این در حالی است، که بامداد سه شنبه 24 آبان و با میانجیگری روسیه در منطقه قره باغ آتش بس اعلام شده است.

لازم به ذکر است، چندی پیش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در امتداد خط مرزی منطقه مورد مناقشه قره باغ مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند. به دنبال این حادثه، ارمنستان با اعلام حالت جنگی فراخوان عمومی داد و مردم را به خدمت زیر پرچم فراخواند؛ جمهوری آذربایجان نیز متقابلاً حالت جنگی گفت.

مناقشه قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال 1988 آغاز شد.

اگرچه میانجیگری های روسیه در پنجم آوریل سال 2018 میلادی به درگیری خونبار نظامیان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ انتها داد؛ اما هر دو کشور در این باره ادعاهایی را مطرح می نمایند.

پوتین: ارمنستان ناگزیر به تصمیمات دردناک درباره قره باغ شد

رئیس جمهوری روسیه از امضای توافقنامه آتش بس در منطقه قره باغ توسط نیکول پاشینیان تقدیر کرد و گفت، هیچ جایگزینی برای این گام نبود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز در نشست مجازی سازمان همکاری امنیت جمعی با اشاره به این که ارمنستان اخیرا از مرحله بسیار سختی در تاریخ خود عبور کرد، توضیح داد، رهبری ارمنستان و نخست وزیر آن تصمیمات سختی را گرفتند. اما برای ملت ضروری بود. مسلما این تصمیمات دردناک بودند و من بار دیگر تاکید می کنم این تصمیمات ضروری بوده و شجاعت عظیم فردی نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان را می طلبید.

رئیس جمهوری روسیه اشاره نمود، رهبران معاهده صلح امنیت جمعی میزان مسؤولیتی که پاشینیان در مورد امضای توافقنامه آتش بس بر عهده دارد را درک می نمایند.

او اضافه نمود: پاشینیان این مسؤولیت را به دوش گرفته و ماموریت ما حمایت از او و تیمش در حال حاضر است تا زمینه مسالمت آمیز فراهم شده و اجرای تصمیمات گرفته شده تضمین گردد و به مردمی که از شرایط سخت زندگی رنج می برند، یاری گردد.

پوتین به رهبران سازمان همکاری امنیت جمعی لزوم ارائه یاری های جمعی به ساکنان مناطق متضرر شده در جریان دور اخیر درگیری ها در قره باغ را تاکید نمود؛ یاری هایی که به حل مسائل انسانی مربوط به بازگشت آوارگان و بازسازی زیرساخت های ویران شده و حمایت از میراث تاریخی، دینی و فرهنگی در منطقه یاری خواهند کرد.

آکار: مرکز مشترک ترکیه وروسیه برای نظارت در قره باغ به زودی احداث می گردد

وزیر دفاع ترکیه گفت: مرکز مشترک ترکیه و روسیه در حال احداث است و به زودی فعالیت نیروهای مسلح کشور در قره باغ آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه امروز چهارشنبه در ملاقات با سازمان های مختلف مردم نهاد از این وزارت خانه در آنکارا گفت: مرکز مشترک نظارت ترکیه و روسیه بر اجرای آتش بس در قره باغ در حال احداث است و به زودی فعالیت نیروهای مان در آن جا آغاز خواهد شد.

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه جمهوری آذربایجان هم در میدان هم در میز مذاکره به موفقیت مهمی دست یافته است، به امضا شدن توافق نامه ای با روسیه برای نظارت بر فرایند آتش بس در قره باغ کوهستانی نیز اشاره نمود.

آکار همچنین در ادامه گفت: ژنرال های ترک و روس در این مرکز حضور یافته و افسران هر دو کشور بر آتش بس و حفظ ثبات در منطقه نظارت خواهند کرد.

سربازان تُرک نیز با تصویب مجلس ترکیه و توافق با آذربایجان و روسیه برای نظارت بر فرایند آتش بس به مناطق آزادشده آذربایجان اعزام می شوند.

علی اف: 10 نوامبر روز پیروزی آذربایجان است

رئیس جمهوری آذربایجان 10 نوامبر را روز پیروزی این کشور و شکست ارمنستان گفت.

به گزارش آناتولی، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان امروز (چهارشنبه) با صدور دستوری، 10 نوامبر را به عنوان روز پیروزی جمهوری آذربایجان گفت.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری آذربایجان، علی اف تصمیم گرفته است تا 10 نوامبر به عنوان روز پیروزی جمهوری آذربایجان اعلام و هر سال در این روز جشن گرفته گردد.

همچنین علی اف 27 سپتامبر را که آغاز عملیات ارتش آذربایجان برای آزادسازی اراضی اشغالی خود است، به عنوان روز یادبود اعلام نموده است.

ارتش جمهوری آذربایجان روز سه شنبه وارد استان لاچین شد و کنترل این استان را پس از 28 سال به دست گرفت. پیشتر نیز ارتش آذربایجان کنترل استان های آغدام و کلبجر را در 20 و 25 نوامبر به دست گرفته بود. بدین ترتیب فرایند خروج نظامیان ارمنی از هفت استان پیرامون قره باغ کوهستانی اتمام یافت.

پوتین: شرایط محدوده کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ناآرام است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: اوضاع محدوده کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ناآرام و پیچیده است.

به گزارش مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز چهارشنبه در اجلاس سران پیمان امنیت جمعی که به صورت وبیناری برگزار گردید، اظهار داشت که در ماه سپتامبر در قره باغ با شرکت یکی از کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی جنگ رخ داد و در بلاروس نیز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با فشار بی سابقه خارجی روبرو شدند و قرقیزستان نیز در ماههای اخیر ناآرام بود.

وی اضافه نمود: همه می دانند که احتیاج به کوشش های گسترده روسیه بود تا جنگ و خونریزی در منطقه قره باغ متوقف گردد و آتش بس کامل در این منطقه برقرار و فرایند برقراری ثبات آغاز گردد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: در همین حال ما از توافق ها کلیدی بدست آمده در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ازجمله بدست آمده بین سران این گروه شامل روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسائل قره باغ استفاده کردیم

پوتین گفت: در زمان حاضر بیانیه سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان اجرا می گردد. در خطوط حائل در قره باغ و در امتداد دالان لاچین، صلحبانان روس مستقر شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر یاری به افراد آسیب دیده در مناطق جنگی در قره باغ و یاری برای حل مسائل انسانی و بازگشت پناهندگان به خانه های خود و بازسازی زیرساخت های تخریب شده و دفاع و محافظت از بناهای فرهنگی و مذهبی اهمیت فراوان دارد.

پوتین گفت: طرف روسی با هماهنگی با ایروان و باکو به حل این مسائل می پردازد. بدیهی است که ما علاقه مند به پیوستن شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی و جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع به این کوشش های انسانی هستیم. با سازمان های بین المللی دیگر نیز برای همکاری در این عرصه مذاکره می کنیم.

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر (19 آبان) سندی برای تحقق آتش بس کامل و برطرف تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ به امضای علی اف، پاشینیان و پوتین رسید و ارتش مسکو وظیفه صلحبانی و تحقق آتش بس را به عهده گرفت.

روسیه در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واحدهای صلحبانی خود را در قالب حدود 2هزار نیرو به همراه تجهیزات به قره باغ اعزام و 23 پست دیده بانی نیز تاسیس نموده است.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز گفت که گسترش حضور نظامی آمریکا و ناتو در مرزهای غربی سازمان پیمان امنیت جمعی نگرانی وی را برانگیخته است.

وی اضافه نمود: در وهله نخست موضوع استقرار نیروهای ناتو در لهستان و طرح های آن برای ایجاد زیرساخت ها و تاسیسات نظامی مطرح است.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: دنیا یک بار دیگر در آستانه آغاز رقابت تسلیحاتی کنترل نشده قرار گرفته است. پدیده های بسیار خطرناک تشدید می گردد و ما شاهد تشدید اختلافات نظامی میدان قدرت های عظیم نظامی دنیا هستیم.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 2002میلادی ایجاد شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای دائم آن هستند و افغانستان و صربستان نیز از سال 2013 تا به امروز به عنوان اعضای ناظر به عضویت این سازمان درآمدند.

شرح وزارت دفاع روسیه درباره فعالیت مرکز مشترک قره باغ

سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که مسکو و آنکارا درباره روش استقرار و اصول فعالیت مرکز مشترک روسی-ترکیه ای به منظور کنترل آتش بس در منطقه قره باغ به توافق رسیدند.به گزارش آران نیوز به نقل از تسنیم، سرلشکر ایگور کوناشینکوف سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه، شب گذشته گفت که روسیه و ترکیه در مورد اصول اساسی فعالیت مرکز مشترک برای کنترل آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

این مقام نظامی روس شرح داد: توافق نامه ای بین وزارت دفاع فدراسیون روسیه و وزارت دفاع ملی جمهوری ترکیه درباره روش استقرار و اصول فعالیت مرکز مشترک روسی- ترکیه ای به منظور کنترل آتش بس در منطقه قره باغ و کلیه اقدامات نظامی منعقد شده است. طبق این توافقات، این مرکز در خاک جمهوری آذربایجان واقع خواهد شد.

کوناشینکوف اضافه نمود که تعداد پرسنل نظامی روسی و ترکیه ای در ساختار سازمان یافته این مرکز برابر خواهد بود.

در اوایل روز سه شنبه، وزارت دفاع ترکیه گفت که مسکو و آنکارا مذاکرات فنی درباره مرکز مشترک نظارت بر آتش بس در قره باغ را به انتها رسانده و توافق نامه ای در این زمینه امضا نموده اند. یادآوری شده بود که تمانی اقدامات لازم برای آغاز کار این مرکز مشترک روسی-ترکیه ای در اسرع وقت انجام خواهد شد.

تظاهرات ضد دولتی هنرمندان ارمنی در ایروان

هنرمندان و اصحاب رسانه و فرهنگ ارمنستان در ایروان، پایتخت این کشور، تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.

صدها نفر از هنرمندان ارمنستان روز چهارشنبه مانند دو روز گذشته با حضور در خیابان های ایروان تظاهرات کردند و از عملکرد دولت این کشور درباره حل مسائل مربوط به انتقال اسیران و اجساد جنگ قره باغ انتقاد کردند.

تظاهرنمایندگان همچنین با ارائه نامه هایی به سفارت خانه های روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان رئیسان گروه مینسک (سازمان امنیت و همکاری اروپا) بر حل موضوع انتقال اسیران و اجساد جنگ قره باغ تاکید نمودند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجی گری روسیه روز 9 نوامبر برای انتها جنگ در قره باغ توافق کردند.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، در این توافقنامه بر آتش بس کامل در منطقه قره باغ تاکید نمودند.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی کشید.

دور جدید درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، از 27 سپتامبر از سرگرفته و باعث کشته و زخمی شدن هزاران نفر از طرفین شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 620

به "طی 44 روز درگیریِ قره باغ، با پوتین در تماس بودیم، تظاهرات ضد دولتی هنرمندان ارمنی در ایروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طی 44 روز درگیریِ قره باغ، با پوتین در تماس بودیم، تظاهرات ضد دولتی هنرمندان ارمنی در ایروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید