قرص استرومارین برای چیست و چه عوارضی دارد؟

به گزارش آوای وحش، قرص استرومارین (Estromarin) با نام علمی استروژن کونژوگه (Conjugated Estrogens) به عنوان جانشین درمانی در حالات کمبود استروژن تجویز می گردد.

قرص استرومارین برای چیست و چه عوارضی دارد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - تنوع داروها روز به روز بیشتر می شود. بنابراین ضروری است قبل از اقدام به مصرف هر دارویی حتی اگر توسط پزشک معالج هم تجویز شده باشد نسبت به عوارضی که ممکن است بر جا بگذارد و یا نحوه مصرف آن اطلاعات کافی داشته باشیم. قرص استرومارین دارویی است که در این بخش از خبرنگاران قصد داریم با آن آشنا شویم.

قرص استرومارین چیست؟

قرص استرومارین (Estromarin) با نام علمی استروژن کونژوگه (Conjugated Estrogens) به عنوان جانشین درمانی در حالات کمبود استروژن، کم کاری غدد تناسلی، آتروفی واژن، نارسایی اولیه تخمدان، درمان علائم متوسط تا شدید وازوموتور در دوران یائسگی و نیز پیشگیری از استروپئوز بعد از یائسگی زنان مصرف می شود. به علاوه، این دارو ممکن است برای درمان خونریزی نامنظم رحم، سرطان پستان یا پروستات نیز به کار رود. استرومارین به صورت قرص و آمپول موجود است.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

موارد مصرف جبران کمبود استروژن

نارسایی تخمدان

کم کاری غدد تناسلی

عوارض تهوع، استفراغ، سفتی، عظیم شدن پستان، سندروم پیش از قاعدگی، احتباس مایعات، تغییر در اعمال کبد، یرقان ناشی از بند آمدن صفرا، بثورات جلدی و کلوآسما، افسردگی، سردرد، افزایش تحریک بافتی، افزایش غلظت فاکتورهای انعقادی، خطر بروز ترومبوآمبولی و آمبولی ریوی و سکته قلبی، افزایش یا تشدید فشار خون
تداخل دارویی ریفامپین، گریزئوفولین و داروهای ضدصرع نظیر کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پیریمیدون، داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین، داروهای کاهنده فشار خون، سیکلوسپورین

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف این دارو توسط پزشک معالج باید مشخص شود اما به طور معمول برای بیماری های زیر داریم:
  • درمان خونریزی غیرعادی رحم (ناشی از عدم تعادل هورمونی) در عظیمسالان: مقدار 25 میلی گرم از راه وریدی یا عضلانی تجویز می شود که هر 12-6 ساعت تکرار می شود.
  • برداشتن تخمدان، نارسایی اولیه تخمدان و پوکی استخوان در عظیمسالان: از راه خوراکی، مقدار 1.25 - 0.625 میلی گرم به مدت 21 روز مصرف می شود و سپس به مدت یک هفته مصرف آن قطع می شود. این برنامه مصرف، به صورت دوره ای تکرار می شود.
  • کم کاری گنادها در زنان در عظیمسالان: از راه خوراکی، مقدار 7.5 - 2.5 میلی گرم در مقادیر تقسیم شده به مدت 20 روز متوالی مصرف و بعد از آن، به مدت 10 روز قطع می شود.
  • درمان نشانه های یائسگی، واژینیت آتروفیک یا خشکی و چروکیدگی فرج در عظیمسالان: از راه خوراکی، مقدار 1.25 - 0.3 میلی گرم به مدت 21 روز مصرف و سپس، به مدت یک هفته قطع می شود. از راه موضعی یا داخل واژنی، مقدار 4-2 گرم یک بار در روز به مدت 21 روز مصرف و سپس، به مدت یک هفته قطع می شود.
  • پرخونی پستان بعد از زایمان در عظیمسالان: از راه خوراکی، مقدار 3.75 میلی گرم هر چهار ساعت، پنج بار، با مقدار 1.25 میلی گرم هر چهار ساعت به مدت پنج روز مصرف می شود.
  • سرطان پروستات در عظیمسالان: از راه خوراکی، مقدار 2.5 - 1.25 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود.
  • سرطان پستان در عظیمسالان: از راه خوراکی، مقدار 10 میلی گرم سه بار در روز، به مدت سه ماه یا بیشتر مصرف می شود.

توجه: این دارو در بیماری هایی نظیر میگرن، زیادی فشار خون، آسم، صرع، ترومبوفلبیت مزمن یا سابقه آن، زیادی چربی خون، بیماری مثانه، وجود ندول یا بیماری فیبروکیستیک پستان باید با احتیاط تجویز شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. مصرف این دارو در زنان شیرده، ممنوع است.
  2. در صورت بروز اختلال تنفسی، اختلال در تکلم یا جهت یابی، درد در سینه یا کتف، کاهش قدرت بینایی یا سردرد شدید و نیز وجود توده در پستان، زرد شدن چشم ها یا پوست سریعا به پزشک مراجعه شود.
  3. مصرف خوراکی دارو همراه یا بلافاصله بعد از غذا عوارض گوارشی آن را به حداقل می رساند.
  4. باید دارو را در یخچال نگهداری کرد.

اقدامات و توصیه های پرستاری

- مصرف طولانی مدت این دارو برای درمان نشانه های یائسگی، ممکن است موجب افزایش خطر بروز برخی از انواع سرطان شود. پیگیری دقیق و منظم شرایط بیمار توصیه می شود.

- برای درمان سریع خونریزی ناشی از اختلال عملکرد رحم یا برای کاهش خونریزی ناشی از جراحی، تجویز این دارو از راه تزریقی توصیه می شود.

- استروژن ها ممکن است موجب هیپرپلازی و التهاب لثه شوند.

- مصرف طولانی مدت استروژن ها به تنهایی، خطر بروز سرطان آندومتر را افزایش می دهد.

- در بیمارانی که قبلا به سرطان آندومتر مبتلا بوده و تحت درمان قرار گرفته اند، با احتیاط زیاد به کار رود.

- استروژن ها ممکن است علائم آندومتریوز را تشدید کنند. مصرف دارو در فیبروئیدهای رحمی، ممکن است اندازه فیبروئید را افزایش دهد.

- معاینات پستان و بیوپسی آندومتر و همچنین آزمون اعمال کبدی مرتبا انجام شود.

برگرفته از: drugs

منبع: setare.com
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 693

به "قرص استرومارین برای چیست و چه عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "قرص استرومارین برای چیست و چه عوارضی دارد؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص استرومارین برای چیست و چه عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید