مجسمه های میدان حر هم دو رنگ شدند؟ ، واکنش سازمان زیباسازی ، سرنوشت نامعلوم مجسمه فردوسی
به گزارش آوای وحش، معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران در رابطه با بازسازی مجسمه های میدان فردوسی و میدان حر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش خبرنگاران، مجید قادری معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران درباره برنامه سازمان زیباسازی در جهت بازسازی مجسمه های شهری گفت: پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المان های شهری به ویژه مجسمه های فاخر شهری، برنامه ریزی جدی برای کارشناسی شرایط فعلی مجسمه های شهری و بازسازی آثار در دستور کار قرار دادیم. طی سال های اخیر مجموعه ای از آثار فاخر شهری در بوستان ایرانشهر، پارک لاله و بوستان ملت از هنرمندانِ به نام، بازسازی شده و در ادامه این جریان بازسازی تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم انجام خواهد شد.
قادری بعلاوه درباره سرنوشت مجسمه میدان فردوسی در شرحات بیشتر مطرح کرد: از سال گذشته با نظر کارشناسی استادان مجسمه سازی فرایند بازسازی تندیس شروع شده است. با توجه به اهمیت و ارزش تندیس فردوسی از متخصصان داخلی برای انجام فرایند تخصصی مشورت گرفته شد. چندی پیش هم جلسه ای در حضور کمیته هنری سازمان داشتیم که آقایان ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی نیز در آن حضور داشتند و به صورت مستقیم از مجسمه بازدید کردند. بعلاوه با توجه به نوع جنس سنگ تندیس و شرایط اقلیمی شهر تهران و محدودیت در دفعات بازسازی اثر، می بایست این اقدام با دقت نظر، آنالیز چند جانبه و مشورت متخصصان خارج از کشور انجام گردد. حال به چند شرکت خارجی برای بازسازی اثر ایمیل زده ایم و پیگیر هستیم تا مجسمه را بازسازی کنیم. این فرایند با تکمیل نظرات کارشناسی و دعوت از مجریان متخصص با استفاده از روش ها و مواد مناسب شرایط و جنس مجسمه ادامه خواهد یافت و به محض شرایط مناسب آب و هوایی اجرا شروع خواهد شد.
قادری درباره دو رنگی مجسمه فردوسی هم شرحاتی ارائه داد و گفت: بخش هایی از این مجسمه پس از آسیب تماشا رنگ شده؛ به همین خاطر لایه های سنگ مجسمه پر شده است. اگر اکنون مجسمه دو رنگ شده است به دلیل این است که آن جاهایی که رنگ شده دوده نمی گیرد و آنجاهایی که سنگ است دوده می گیرد. حال درصدد این هستیم که مجسمه را بازسازی کنیم. باتوجه به سابقه ای که بچه ها آقای ابوالحسن صدیق دارند و قبلا هم پسر ایشان مجسمه را بازسازی نموده است، با دختر او صحبت نموده ایم تا در کار حضور داشته باشد.
مدیر معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران درباره انتقال مجسمه فردوسی به موزه، شرح داد: مسئله مهم درباره حفظ و نگهداری آثار فاخر مجسمه های شهری، انتقال آثار به باغ موزه مجسمه است که درباره بعضی آثار مانند آثار استاد صدیقی به جهت شرایط اثر تنها یک بار جابه جایی به محل مناسب امکان پذیر است که به محض تکمیل طرح مطالعاتی موزه و ایجاد فضای مناسب، انتقال آثار انجام خواهد شد. بدیهی است تا زمان تحقق این امر، سازمان زیباسازی برای حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند کوشش و اقدام خواهد نمود.
مجسمه های میدان حر هم دو رنگ شدند
مجسمه های شیر میدان حر که قبلا هم با حواشی متعددی به دلیل تخریب رو به رو شده بودند، در شرایطی که اکنون دو رنگ شده اند به چه سرنوشتی دچار خواهند شد؟ آیا این مجسمه ها نیز پس از شست و شو یه سرنوشتی مشابه تندیس فردوسی دچار خواهند شد یا اینکه این بار قائله ختم به خیر خواهد شد. البته ممکن است که این مجسمه ها که همانند بسیاری دیگر از مجسمه های معروف شهری تا مدت های مدیدی قرعه بازسازی به نامشان نیفتد و فعلا همین طور که هستند باقی بمانند.
البته نکته دیگری که باید درباره شیرهای میدان حر در نظر گرفت این است که چند شیر میدان، از متریال مشابهی نیستند؛ در حقیقت دو شیری که برای بار سوم به میدان اضافه شدند، در بار اول از جنس مس بوده، بار دوم فایبرگلاس و بار سوم از متریال محکم تری مانند بتون و فایبر ساخته شده اند تا مدت عمر طولانی تری داشته باشند.
ولی به هر جهت این مجسمه ها آنگونه که باید با یکدیگر هماهنگی ندارند و اکنون هم که مجسمه های مسی به آن شرایط دو رنگی درآمده اند کار خراب تر شده است؛ هرچند به دلیل شرایطی که مجسمه های ساخته شده از جنس فایبر دچارش شده بودند، چاره ای جز تخریب و بازسازی نبود.زمانی که شیرهای میدان حر تخریب و در مرداد 1400 ترمیم شدند، قرار بود به فاصله چند ماه، دیگر شیرها نیز ترمیم شوند اما هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال خبری از ترمیم این شیرها نیست که البته به گفته مقامات مسئول این تعویق آگاهانه و برای آنالیز بیشتر است.
او درباره شیرهای میدان حر هم گفت: درباره بهسازی و بازسازی مجسمه های دیگر شهر، شیرهای منصوب در میدان حر نیز پیرو برنامه ریزی، پس از اجرای یک نمونه مجسمه شیر بتنی، ضرورت گذشت زمان به منظور آنالیز شرایط نمونه ساخته و نصب شده احساس می شد. شیر بتنی به عنوان اولین اثر بتن پلیمری می بایست به عنوان اولین نمونه اجرا شده در کشور در شرایط و تغییرات آب و هوایی آنالیز گردد.
قادری توضیح داد: در نهایت شرایط فعلی مجسمه ها و المان های حجمی شهر تهران آسیب شناسی شده و در طی برنامه تعیین طرح بهسازی آثار با هدف حفظ سرمایه های فرهنگی هنری و ملی و توسعه هنر شهری اجرا خواهد شد. به حتم ارزش معنوی آثار هنرمندان فقید استاد صدیقی و استاد ارژنگ، وسواس و دقت نظر را برای بازسازی و حفظ آثار دو چندان نموده است.
منبع: همشهری آنلاین