مریخ نوردِ 2020 در جستجوی فسیل

به گزارش آوای وحش، ناسا در یک کنفرانس رسانه ای مریخ نورد 2020 را که ساخت آن رو به خاتمه است به نمایش گذاشت، و اظهار داشت که نام رسمی این ربات سال آینده اعلام خواهد شد.

مریخ نوردِ 2020 در جستجوی فسیل

ناسا تقریبا کار ساخت رباتی را تمام کرده است که قرار است در سطح مریخ به کاوش بپردازد و احتمال وجود فسیل موجودات فضایی را در این سیاره بررسی کند. این آژانس فضایی امیدوار است که مریخ نورد 2020 بتواند شواهدی از وجود حیات گذشته در این سیاره پیدا کند، و همینطور راه های ممکن برای زندگی بشر در آینده در این سیاره را بررسی کند.

ناسا در یک کنفرانس رسانه ای مریخ نورد 2020 را که ساخت آن رو به انتها است به نمایش گذاشت، و گفت که نام رسمی این ربات سال آینده اعلام خواهد شد.

در ماه فوریه، ناسا این مریخ نورد دا به مرکز فضایی کندی در فلوریدا منتقل خواهد کرد و در آنجا سه بخش این ربات به طور کامل سوار خواهد شد. در ماه ژوئیه مریخ نورد به سوی بستر یک دریاچه خشک در مریخ که بزرگتر از جزیره منهتن است پرتاب خواهد شد.

این ربات چهارچرخ که به اندازه یک خودرو سواری است پس از فرود آمدن در گودال جزرو در سطح مریخ، که عمق آن حدود 250 متر است و تصور می شود قبلا یک دریاچه بوده است، به حفاری در بستر آن خواهد پرداخت. دانشمندان معتقدند که این گودال مملو از رسوبات دست نخورده و بکری است که قدمت آن ها به 3.5 میلیارد سال می رسد و امیدوارند که فسیل هایی از دوران حیات مریخ در آن یافت شود.

مت والاس، دستیار مدیر پروژه مارس 2020 به رویترز گفته است که کار سخت و حساسی که باید انجام دهیم این است که به دنبال شواهدی از مواد شیمیایی متعلق به میلیارد ها سال پیش در مریخ بگردیم. در چارچوب این پروژه، مریخ نورد فوق 30 نمونه خاک جمع آوری می کند که توسط سفینه ای که ناسا در آینده می سازد به زمین برگردانده خواهد شد.

والاس می گوید در واقع، پس از جمع آوری نمونه های کافی، آن ها را در محلی نگهداری می کنیم، سپس سفینه دیگری که امیدواریم در سال 2026 به فضا بفرستیم، در سطح مریخ فرود می آید، نمونه ها را جمع آوری می کند و آن ها را در یک موشک قرار می دهد. انسان تا به امروز هیچ نمونه ای از مریخ به زمین نیاورده است.

به گفته والاس، یافته های پروژه تحقیقاتی مارس 2020 برای مأموریت های آینده انسان در این سیاره سرخ، از جمله ایجاد اکسیژن در سطح آن، بسیار مهم است. مریخ نورد 2020 تجهیزاتی را به همراه دارد که می تواند دی اکسید کربن را که در سطح مریخ فراوان است به اکسیژن تبدیل کند، هم برای نفس کشیدن و هم برای مصرف به عنوان سوخت.

در صورت پیروزیت، مارس 2020 پنجمین مریخ نورد ناسا خواهد بود که بدون مشکل بر سطح این سیاره فرود خواهد آمد. ناسا از پروژه مریخ نورد کنجکاوی درس های مهمی یاد گرفته است که در فرستاندن ربات جدید به آن ها کمک خواهد کرد. مریخ نورد کنجکاوی در سال 2012 بر سطح سیاره سرخ فرود آمد و در حال حاضر مشغول کاوش در دشتی در جنوب شرقی گودال جزرو است.

غیر از آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی تنها کشوری است که توانسته است کاوشگری را بر سطح مریخ فرود بیاورد. چین و ژاپن تلاش کرده اند مدارپیما هایی را به مریخ بفرستند، اما پیروز نشدند. اما هند و آژانس فضایی اروپا توانسته اند مدارپیمایی را به این سیاره ارسال کنند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 3

به "مریخ نوردِ 2020 در جستجوی فسیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نوردِ 2020 در جستجوی فسیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید