طراحی داخلی ویلاهای کوچک: نخستین نمایشگاه فرش های باغی قاجاری در کاخ گلستان

به گزارش آوای وحش، تعدادی از فرش های باغی نفیس دوره قاجار برای نخستین بار در عمارت چادرخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است.

طراحی داخلی ویلاهای کوچک: نخستین نمایشگاه فرش های باغی قاجاری در کاخ گلستان

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی ویلاهای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

در نخستین نمایشگاه فرش های باغی قاجاری، 9 تخته فرش شامل 7 تخته قالیچه و 2 تخته قالی با طرح های درختی، محرابی، گلدانی، لچک ترنج و ظل السلطانی از شهرهای اراک، فراهان، مشهد، اصفهان و کاشان به نمایش گذاشته شده است. قدمت این فرش ها به اواخر دوره قاجار می رسد.

مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان گفت:

جنس این فرش ها از ابریشم، پشم و پنبه بوده و بافنده آن معین نیست، تنها یک فرش که متعلق به شهر مشهد است نام بافنده آن روی کتیبه فرش به نام اخوی معین شده است. هم اکنون 340 تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که قرار است در زمان های مختلف به نمایش گذاشته گردد.

نصرتی، فرش را یکی از عالی ترین جلوه های هنر ایران برشمرد و گفت:

فرش برترین تجسم باغ بوده به طوری که در سرزمین ایران، مفهومی نمادین از بهشت است و دارای هندسه ای ویژه بوده که در آن نهرها، گیاهان و کوشک ها به روش های گوناگونی تقسیم شده است.

نصرتی ادامه داد که شناسایی مفهوم هندسه در باغ و فرش ایرانی و چگونگی استفاده از این مفهوم برای ایجاد پیوند در ترکیب بندی آن، یکی از مهم ترین هدف فرش بافی است و دارای معانی عمیق بوده که غنای یکی باعث تاثیر بر دیگری شده است.

مدیر پایگاه میراث دنیای کاخ گلستان اعلام کرد:

فرش و باغ ایران دو هنر کهن هستند که با هم پیوند دارند، نقش هایی مانند گل و مرغ در فرش های ایرانی باعث شده تا این هنر از طبیعت باغ سازی بهره مند گردد.

آرتور اپهام پوپ درباره فرش های ایرانی می گوید:

باغ مهم ترین موضوع موردعلاقه ایرانی ها است و تقریبا در همه قالی های ایرانی به شکلی شکوه مندانه و زنده به چشم می خورد. فرش ایرانی بیشتر باغ است تا فرش، در کنار حوضچه های مرکزی، درختان در نهایت زیبایی کاشته شده و با گل ها تزیین شده، در فکر ایرانی، باغ تمثیل قطعه ایست از بهشت و از دنیا بیرون خود دور است و آسایش چشم و آرامش روح را به همراه دارد.

علاقه مندان به هنر فرش تا انتها مهر می توانند از ساعت 9 تا 16 به مجموعه میراث دنیای کاخ گلستان واقع در میدان ارگ مراجعه نمایند.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1354

به "طراحی داخلی ویلاهای کوچک: نخستین نمایشگاه فرش های باغی قاجاری در کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی داخلی ویلاهای کوچک: نخستین نمایشگاه فرش های باغی قاجاری در کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید