چرا تعدادی از گوشی های جدید همچنان سرعت شارژ پایینی دارند؟

به گزارش آوای وحش، بعضی از گوشی ها از سرعت شارژ بالایی بهره می برند ولی بعضی دیگر به کندی شارژ می شوند. این امر می تواند یک واقعیت آزاردهنده گوشی های هوشمند جدید باشد که به خصوص با حجیم تر شدن باتری ها مشکل مذکور بیشتر احساس می گردد. شارژ سریع و عمر باتری طولانی از جمله قابلیت های کاملا عملی محسوب می شوند ولی تعداد نسبتا کمی از گوشی های هوشمند این قابلیت ها را ارائه می دهند و سرعت شارژ پایین همچنان مسئله ای است که در بسیاری از گوشی های جدید دیده می گردد.

چرا تعدادی از گوشی های جدید همچنان سرعت شارژ پایینی دارند؟

به عنوان مثال، گوشی ریلمی 5 از سرعت شارژ 10 وات پشتیبانی می نماید و حتی گوشی پرچم دار ال جی V60 از سرعت شارژ 18 وات بهره می برد. این در حالی است که شرکت هایی مانند هواوی، اوپو و شیائومی گوشی های مبتنی بر سرعت شارژ 40، 50 و 65 وات را روانه بازار نموده اند.

اما چرا تعداد زیادی از گوشی های پرطرفدار در بسیاری از کشورهای دنیا، نسبت به همتایان چینی در زمینه سرعت شارژ حرف زیادی برای گفتن ندارند؟ قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، در ادامه می توانید سرعت شارژ تعدادی از جدیدترین گوشی های معرفی شده را مشاهده کنید.

نام گوشیسرعت شارژ
ایسوس ذن فون 618 وات
ال جی V6018 وات
سونی اکسپریا 1 مارک 221 وات
گلکسی اس 2025 وات
شیائومی می 10 پرو50 وات
هواوی میت 30 پرو40 وات
گلکسی اس 20 اولترا45 وات
اوپو رینو Ace65 وات

هزینه و پیچیدگی

به صورت پیش فرض، گجت های مجهز به پورت USB-C از سرعت شارژ 7.5 وات پشتیبانی می نمایند. اما این روزها بسیاری از گوشی های هوشمند، به غیر از موارد بسیار ارزان قیمت، سرعت 15 وات را ارائه می دهند. یکی از دلایل مربوط به پایین تر بودن سرعت شارژ، بحث مربوط به هزینه و پیچیدگی تعبیه مدار موردنظر برای این مشخصه است. گجت ها برای بالا بردن این سرعت باید از چیپست های خاصی استفاده نمایند و ضمناً برای سرعت شارژ بالاتر باید باتری های بهتر و طبیعتاً گران تری مورد استفاده قرار بگیرد. ضمناً باید خاطرنشان کنیم تعبیه این قطعات احتیاجمند دانش فنی و زمان توسعه بیشتری است که بعضی از شرکت ها برای افزایش سرعت شارژ بسیاری از گوشی های خود تمایلی به صرف هزینه بیشتر ندارند.

ضمناً در کنار بحث پیچیدگی و قیمت، شارژرهای با وات بالا به اجزای باکیفیت تری احتیاج دارند تا بتوانند گرمای قابل توجهی را کنترل نمایند. به همین خاطر شرکتی مانند سامسونگ برای گوشی گران قیمت گلکسی اس 20 اولترا شارژر 45 وات را به صورت جداگانه به فروش می رساند. شارژرهای قدرتمند اندازه بزرگ تری دارند ولی اخیرا به لطف پیشرفت های انجام شده در زمینه فناوری GaN، به زودی شاهد شارژهای پرقدرت کوچک تر خواهیم بود.

با وجود تمام این مسائل، در هر صورت نمی توان از سرعت شارژ پایین گوشی های میان رده باکیفیت و پرچم داران دفاع کرد. بنابراین چه دلایل دیگری را می توان برای این رویکرد شرکت ها عنوان کرد؟

همه گیری در برابر انحصار

گوشی هایی که از سرعت شارژ بسیار بالا پشتیبانی می نمایند، همگی مبتنی بر فناوری های انحصاری هستند. چنین موضوعی زمانی که از شارژر و کابل متناسب استفاده می کنید، مشکل مهمی به حساب نمی آید. اما مثلا می توانیم به گوشی های گوگل پیکسل 4 اشاره کنیم که البته سرعت شارژ خیلی بالایی هم ندارد ولی با استفاده از کابل های غیر منطبق با استاندارد USB-C نمی توان آن را شارژ کرد. حتی اگر از گوشی های پیکسل استفاده نمی کنید، بعضی از گوشی های مبتنی بر فناوری های انحصاری با کابل های خاصی سازگار هستند.

درصد رو به افزایشی از لوازم جانبی گوشی ها از استانداردهای Quick Charge کوالکام یا USB Power Delivery پشتیبانی می نمایند. اگر خواهان خرید یک گوشی سازگار با بسیاری از پاوربانک ها، شارژرهای ماشین و در کل انواع شارژرهای مختلف هستید، بهتر است بین این دو استاندارد دست به انتخاب بزنید. با در نظر دریافت این موضوع، بسیاری از سازندگان برای این موضوع مبلغ جداگانه ای اختصاص نمی دهند.

شرکت های بزرگی مانند ال جی، موتورولا و چندین شرکت دیگر، چند سال قبل پیش از اینکه استانداردهای USB-C و USB PD توجهات زیادی را جلب نمایند، استاندارد Quick Charge کوالکام را پذیرفتند. بعضی از این شرکت ها به دلایل مختلف مانند راحتی، هزینه، توافقات امضا شده و دیگر موارد همچنان ترجیح می دهند که از استاندارد کوالکام بهره ببرند.

آخرین نسل تکنولوژی شارژ سریع کوالکام Quick Charge 4+ نام دارد که با شارژرهای مبتنی بر استاندارد خود می تواند سرعت شارژ 18 وات را به ارمغان بیاورد و با استفاده از شارژرهای مبتنی بر استاندارد USB PD می توان حداکثر سرعت شارژ 27 وات را عملی کرد. چنین سرعت هایی با توجه به پیشرفت های انجام شده حرف زیادی برای گفتن ندارند ولی بعضی از شرکت ها کماکان به روش های قدیمی خود پایبند هستند.

جدیدترین نسل تکنولوژی USB Power Delivery می تواند سرعت شارژ 45 وات یا حتی سرعت بیشتر برای لپ تاپ ها را به ارمغان بیاورد. در بین شرکت های سازنده گوشی ها و لوازم جانبی، پشتیبانی از این استاندارد به طور فزاینده ای بیشتر شده که این یعنی امیدواریم به زودی به یک استاندارد پیش فرض گوشی ها بدل شود. اگرچه این استاندارد سریع ترین تکنولوژی مربوط به سرعت شارژ نیست، اما از سرعت کافی بهره می برد و در فضای تکنولوژی روزبه روز شرکت های بیشتری به بهره گیری از آن روی می آورند.

10 دلیل برای پایین بودن سرعت شارژ گوشی

اطمینان بابت دوام بالای باتری

دلیل نهایی برای اینکه چرا بعضی از شرکت ها نمی خواهند سرعت شارژ بالاتر از 30 وات را عملی نمایند به موضوع تأثیر شارژ سریع بر ظرفیت باتری و طول عمر آن برمی شود. اگر فراورینماینده بخواهد از عمر باتری گوشی برای مدت 2 تا 3 سال اطمینان حاصل کند، سرعت شارژ پایین تر می تواند در این امر مثمر ثمر واقع شود.

بر اساس آنالیز های شیائومی که در رابطه با مقایسه سرعت شارژ 100 وات در برابر 30 وات انجام داده، این سرعت بسیار بالا حدود 20 درصد از ظرفیت باتری را کاهش می دهد. بنابراین یک باتری با ظرفیت اسمی 5000 میلی آمپر ساعتی با این سرعت شارژ می تواند از حداکثر ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی بهره ببرد. به این موضوع فرسایش ناشی از شارژ گفته می شود. این فرسایش معمولا به طور تدریجی و به مرورزمان اتفاق می افتد ولی وقتی مثلا با شارژ بسیار پرسرعت 100 وات سروکار داریم، سرعت این فرسایش به طور قابل توجهی نسبت به شارژ 30 وات بیشتر می شود.

علاوه بر این، شارژ با قدرت بیشتر منجر به فراوری حرارت بیشتری هم می شود و احتمالا می دانید که گرما دشمن شماره یک سلامت باتری محسوب می شود. اگرچه باید بگوییم که شارژ سریع تر به معنای زمان کمتر برای فراوری گرما است و هنوز نمی توانیم با قاطعیت زیادی به جدی بودن این مشکل بپردازیم.

در نهایت باید این را هم بگوییم که شارژهای پرسرعت فشار بیشتری بر باتری گوشی ها وارد می نمایند. نوآوری های مربوط به مواد باتری ها و افزایش ظرفیت آن ها می توانند موازنه موردنظر را ایجاد نمایند که البته همین موارد منجر به افزایش هزینه های ساخت می شوند.

سخن آخر

با وجود تمام راهکارهایی که وجود دارد، همچنان بعضی از شرکت ها در این زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارند. در سال 2020، به خصوص گوشی های رده بالا به هیچ عنوان نباید از سرعت شارژ پایین تر از 20 وات پشتیبانی نمایند و چنین موضوعی قابل قبول نیست. بهتر است هنگام خرید گوشی جدید، از چنین گجت هایی دوری کنید مگر اینکه هیچ علاقه ای به تکنولوژی شارژ سریع نداشته باشید.

البته باید خاطرنشان کنیم اگرچه سرعت شارژ بسیار بالا موضوع جذابی محسوب می شود، اما قطعا نمی توان به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای خرید گوشی، آن را عنوان کرد. علاوه بر این، سرعت شارژ بسیار بالا مانند 65 وات یا بالاتر، می تواند عمر باتری را با سرعت بیشتری کاهش دهد. در عوض، برای خرید گوشی به پشتیبانی از استاندارد USB Power Delivery توجه کنید. این استاندارد دنیای روزبه روز مورد توجه شرکت های بیشتری قرار می گیرد و سرعت 25 تا 45 وات مربوط به آن سرعت کافی را برای شارژ به ارمغان می آورد. خوشبختانه، در حال حاضر بسیاری از گوشی های میان رده و پرچم دار از استاندارد USB PD پشتیبانی می نمایند.

راهنمای جامع عوامل تاثیرگذار بر عمر باتری گوشی

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 147

به "چرا تعدادی از گوشی های جدید همچنان سرعت شارژ پایینی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تعدادی از گوشی های جدید همچنان سرعت شارژ پایینی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید