هشدار به رقبا؛ چین توانست به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند

به گزارش آوای وحش، چین بالاخره توانست به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند. فناوری ساختی که در حال حاضر جدیدترین نیست اما قطعا می تواند جهت را برای این کشور هموار کند تا به جدیدترین فناوری دست پیدا کند.

هشدار به رقبا؛ چین توانست به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند

چین ظاهرا باعث و بانی یکی از بدترین اتفاقات چند سال اخیر برای آمریکا شده است. این کشور توانسته به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند که این می تواند هشدار بزرگی برای رقبا باشد. همانطور که می دانید، دو سال قبل، آمریکا هواوی را تحریم سخت افزاری کرد تا بدین ترتیب دست این شرکت از تراشه های قدرتمند 5G کوتاه بماند. در آن موقع، هواوی کوشش کرد از لحاظ نرم افزاری خودکفا گردد که این امر خیلی ممکن نبود، با این حال شرایط داشت بهتر می شد که تحریم سخت افزاری، کمر شرکت را شکست.

آن روزها، SMIC که بزرگ ترین شرکت فراورینماینده تراشه در چین به شمار میرود، فقط می توانست تراشه های 14 نانومتری فراوری نمایند که در مقایسه با نمونه 4 و 5 نانومتری که اکنون به وسیله TSMC و سامسونگ برای ساخت تراشه استفاده می گردد، حرفی برای گفتن نداشت. هر دو شرکت هم تا سال آینده، تراشه های 3 نانومتری خود را راهی بازار خواهند کرد که البته سامسونگ پس فردا نخستین مرحله از ساخت آن را به سرانجام می رساند.

همانطور که می دانید، هرچه پردازنده ای کوچک تر باشد، از لحاظ مصرف انرژی و قدرت پردازشی عملکرد بهتری خواهد داشت چون ترانزیستورهای بیشتری را می توان روی آن قرار داد. برای مثال تراشه A15 اپل در حال حاضر 15 میلیارد ترانزیستور دارد که باعث شده عملکرد آن در پردازش خام، بسیار بهتر از سایر پردازنده ها باشد. اگر فکر می کنید چطور ممکن است که این اندازه ترانزیستور درون یک تراشه کوچک قرار بگیرند، پاسخ، دستگاه لیتوگرافی قدرتمندی است که در شرکت ASML هلند ساخته می گردد.

این دستگاه به قدری پیشرفته و قدرتمند هست که می تواند طرح های مدار را روی ویفری به باریکی موی انسان حک کند. دستگاهی که وجود دارد تا بتواند قانون مور را زنده نگه دارد. قانونی که می گوید هر تراشه باید یک سال در میان، دو برابر ترانزیستور بیشتری از قبل داشته باشد. اما اینطور که به نظر می رسد، چین توانسته بدون احتیاج به این دستگاه، به فناوری ساخت 7 نانومتری دست پیدا کند.

آمریکا SMIC را از خرید دستگاه های EUV از ASML تحریم نموده بود و اجازه نمی داد شرکت چینی به فناوری ساخت تراشه پیشرفته دست پیدا کند. SMIC آنقدر کوچک بود که سال گذشته، تازه تصمیم داشت در بخش تراشه های 28 نانومتری که بیشتر برای وای فای مورد استفاده قرار می گیرد، با TSMC رقابت کند. در آن موقع شرکت چینی میلیاردها دلار هزینه کرد تا فقط بتواند به این هدف دست پیدا کند.

حال SMIC توانسته با فناوری ساخت N +1، با تراشه های 7 نانومتری TSMC و سامسونگ وارد رقابت گردد. این پیروزیت هم بدون احتیاج به دستگاه EUV به دست آمده که در نوع خود بسیار عجیب و باورنکردنی است. ظاهرا SMIC با این فناوری ساخت نو توانست یک تراشه ماین بیت کوین طراحی کند، اما بعد از آنالیز های اجرا شده و مهندسی معکوس، تعیین شد که این دقیقا یک کپی از فناوری ساخت 7 نانومتری TSMC بوده است!

البته این عجیب نیست. TSMC دو بار از SMIC به خاطر کپی کردن فناوری ساخت تراشه شکایت نموده است. اما به نظر می رسد SMIC بار دیگر توانسته این کار را انجام دهد و اکنون هم پیروز شده تراشه ای 7 نانومتری فراوری کند. اگر خبرهای موجود در این زمینه حقیقت داشته باشند، SMIC دیگر رسما توانایی انجام این کار را پیدا نموده و اگرچه هنوز نمی تواند با سامسونگ و TSMC رقابت کند اما فاصله خود را با آن ها به حداقل رسانده است.

نکته عجیب ماجرا هم این است که شرکتی مثل SMIC اصلا اهمیتی به سود یا عایدی نمی دهد چون به دولت متصل است. بنابراین هیچ محدودیتی در زمینه بودجه وجود ندارد. برای دولت چین هم مهم نیست که SMIC چقدر در این راستا، پول هدر می دهد و این یعنی همه چیز مهیا است تا SMIC بتواند به پیشرفت ادامه دهد. این می تواند باعث گردد در آینده ای نزدیک، SMIC فناوری های بیشتری را از TSMC دزدیده، با یاری آن بتواند تراشه های پیشرفته ای بسازد و در این راستا هم آنقدر سریع پیشرفت کند که بتواند همه را انگشت به دهان بگذارد.

فعلا این تراشه 7 نانومتری کشور چین به صورت کامل آماده نشده که در گوشی ها مورد استفاده قرار بگیرد، اما باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت. چون قطعا SMIC می تواند در آینده ای نزدیک، برای شرکت هایی نظیر TSMC و سامسونگ خطرآفرین باشد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1426

به "هشدار به رقبا؛ چین توانست به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند" امتیاز دهید

1 کاربر به "هشدار به رقبا؛ چین توانست به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار به رقبا؛ چین توانست به فناوری ساخت تراشه 7 نانومتری دست پیدا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید