چگونه تاثیر روانی اخبار ناگوار را کنترل کنیم؟

به گزارش آوای وحش، امروزه به وسیله رسانه ها و شبکه های اجتماعی به همه اخبار دسترسی داریم، از این رو برای در امان ماندن از تاثیر منفی خبرهای هولناک بر سلامت جسم و روان خود باید خبرهایی را که به ما می رسد کنترل کنیم.

چگونه تاثیر روانی اخبار ناگوار را کنترل کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، برای خنثی کردن تاثیر روانی اخبار بد، اقداماتی مانند تقسیم نگرانی با دیگران و انجام فعالیت های اجتماعی را باید در اولویت قرار دهیم و بیش از پیش مراقب بچه ها باشیم.

مریم گویا، روانشناس، درباره شیوه کنترل تاثیر روانی اخبار بد گفت: یکی از اقدامات برای کنترل تاثیر روانی اخبار بد این است که افراد این نگرانی های اجتماعی را با دیگران تقسیم نمایند. اگر خبرهای روزانه افراد را ناراحت می نماید، باید با کسانی که به آنها اعتماد دارند حرف بزنند. مهم است آنچه افراد را نگران نموده با دیگران تقسیم نمایند.

وی اعلام کرد: از طرفی، دلیلی ندارد افراد همه اخبار و صحنه های ناخوشایند را نگاه نمایند. برای مثال تصاویری از اجساد قربانیان یک حادثه یا بدتر از آن صحنه کشته شدن یک انسان در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد و لازم نیست افراد حتما آن تصاویر را نگاه نمایند.

گویا ادامه داد: در این شرایط بیشتر از همواره باید مراقب بچه ها بود. مدلی که بچه ها اخبار بد را درک می نمایند با بزرگسالان متفاوت است. وقتی افراد دارند اخبار یک فاجعه را دنبال می نمایند، بچه ها به قدر کافی باید دور از صداها و تصاویر باشند.

  • با موبایل به رختخواب نروید

این روانشناس گفت: در زمانی که اخبار بد به صورت مداوم منتشر می گردد و حتی در شرایط عادی نباید با موبایل به رختخواب رفت، البته منظور این نیست که حبابی از بی خبری دور خود بسازیم. اگر افراد با واکنش های روانی خود در برابر خبرها بهتر آشنا باشند، راحت تر می توانند عادت های خود را در پیگیری خبرها تغییر دهند و احتمال این که فرد در شرایط ایمن باشد بالاتر است. به محض رخ دادن رویدادهای ناگوار تقریبا همه مردم درباره آن حرف می زنند و باید به یاد داشت که احتمال کمی وجود دارد که آن اتفاق برای شما یا اعضای خانواده و دوستانتان رخ دهد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که دنیا بیشتر از قبل سیر نزولی طی نمی نماید. زندگی بشر نسبت به قرن های گذشته فرایند رو به پیشرفت داشته است، اما با توجه به پیشرفت صنعت ارتباطات، امروز فجایع بیش از گذشته در مقابل چشمان ما هستند.

گویا توضیح داد: یکی دیگر از اقداماتی که می توان در این مواقع انجام داد، پیوستن به پویش فعالیت های اجتماعی است. با پیوستن به پویش ها و فعالیت های اجتماعی و سیاسی می توان بر حس منفی حاصل از خبرهای بد غلبه کرد و در راستا موضوعی که برای فرد اهمیت دارد گام مثبت برداشت.

  • نکته بهداشتی | راه های سالمتر استفاده از رسانه های اجتماعی

  • ضربه عاطفی و روانی حاصل از حوادث

این روانشناس گفت: گاهی ضربه عاطفی و روانی ناشی از حوادث فوق العاده تنش زاست که امنیت را به خطر می اندازد و فرد احساس درماندگی و گیر کردن در یک دنیا خطرناک دارد. تجربه های آسیب زا اغلب تهدیدی برای زندگی یا سلامت است. هر موقعیتی که فرد احساس ضعف و تنهایی کند می تواند آسیب زا باشد، حتی اگر در آن نشانی از آسیب های فیزیکی نباشد.

به گفته وی، این واقعیت های عینی است که معین می نماید آیا یک رویداد آسیب زاست یا نه، اما تجربه احساسی ذهنی خود از این رویداد بیشتر به صورت وحشت زده بودن و درماندگی احساس می گردد و بیشتر محتمل است فرد را دچار آسیب های روانی کند.

گویا توضیح داد: یک رویداد اگر به طور غیرمنتظره اتفاق بیفتد و فرد برای آن آماده نباشد و برای جلوگیری از آن احساس ناتوانی کند، به احتمال زیاد به ضربه روحی و روانی منجر می گردد.

وی ادامه داد: ضربه عاطفی و روانی می تواند با تک ضربه یا یک حادثه مانند تصادف وحشتناک، یک فاجعه طبیعی یا یک حمله خشونت آمیز ایجاد گردد.

این روانشناس اضافه کرد: همه وقایع به طور بالقوه آسیب زا به آسیب های روحی و روانی پایدار منجر می شوند. بعضی از افراد به سرعت به جای اول برمی گردند حتی پس از غم انگیزترین و تکان دهنده ترین تجارب. بعضی تجارب نیز که به نظر می رسد خیلی ناراحت نماینده نباشد افرادی را به شدت ویران می نماید. بعضی از عوامل خطر مردم را در معرض ضربه عاطفی و روانی قرار می دهد. مردم به احتمال زیاد با یک تجربه استرس زا دچار آسیب های روانی می شوند. این عوامل ممکن است در حال حاضر ایجاد استرس کند یا در کودکی ریشه داشته باشد.

  • تاثیر آسیب روانی کودکی در بزرگسالی

گویا گفت: اگر فرد در گذشته دچار آسیب های روانی شده باشد، احتمال بیشتری دارد که به دلیل یک شرایط جدید دچار آسیب های روانی جدی گردد به خصوص اگر ضربه یا اتفاق در دوران کودکی اتفاق افتاده باشد. در واقع ترومای دوران کودکی خطر ابتلا به تروما را در آینده افزایش می دهد.

وی اظهار کرد: تجربه تروما در دوران کودکی می تواند یک اثر شدید و طولانی مدت داشته باشد. بچه های که دچار آسیب های روانی شده اند، دنیا را به عنوان یک مکان ترسناک و خطرناک می بینند. هنگامی که ضربه دوران کودکی حل وفصل نگردد، این مفهوم اساسی از ترس و درماندگی وارد بزرگسالی می گردد و زمینه را برای ضربه های بعدی بیشتر می نماید.

به گفته این روانشناس، نتایج ترومای دوران کودکی از هر چیزی است که باعث مختل شدن احساس کودک از ایمنی و امنیت گردد. از جمله این موارد می توان به محیط بی ثبات یا ناامن، جدایی از پدر و مادر، بیماری جدی، روش های پزشکی نفوذی، سوءاستفاده جنسی و جسمانی یا کلامی، خشونت خانگی، غفلت، قلدری و نشانه های ضربه عاطفی و روانی اشاره نمود.

  • فیلم | چگونه از بچه ها در برابر اخبار ناگوار محافظت کنیم؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 47

به "چگونه تاثیر روانی اخبار ناگوار را کنترل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تاثیر روانی اخبار ناگوار را کنترل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید