داستان تلخ فقر، آموزش مجازی و اپلیکیشن شاد!

به گزارش آوای وحش، گرچه در بعضی مناطق شهری، معلمان و دانش آموزان از امکانات آموزش مجازی برخوردارند، اما در بعضی مدارس مناطق 3 و 4 شیراز، مناطق روستایی، عشایری و روستاهای پیرامونی، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان به دلیل محرومیت از امکانات آموزش مجازی از این روش آموزش محروم مانده اند.

داستان تلخ فقر، آموزش مجازی و اپلیکیشن شاد!

به گزارش ایلنا، شیوع ویروس کرونا با تعطیلی مدارس و دانشگاه های کشور همراه شد، اما آموزش دانش آموزان در این ایام تعطیل نشد و بار اصلی این آموزش مجازی نیز بر دوش معلمان است، معلمانی که ساعات زیادی از روز را به آموزش به وسیله تهیه فیلم، عکس و ارسال فایل صوتی آموزشی، آنالیز تکالیف و دریافت امتحان به وسیله فضای مجازی، تماس با خانواده ها و پیگیری آموزش دانش آموزان صرف می نمایند.

به عنوان مثال معلم دبستان دخترانه یکی از روستاهای شهرستان استهبان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی معلمان به وسیله فضای مجازی برای دانش آموزان فیلم، عکس و فایل های صوتی آموزشی را برای دانش آموزان ارسال می نمایند، می گوید: از سوی دیگر در گروه های دانش آموزی تکالیف دانش آموزان را آنالیز می کنیم و بازخوردها را با ضبط صدا و فرستادن پیغام به آن ها اطلاع می دهیم.

این معلم می گوید: پدر ومادر یکی از دانش آموزانم سالخورده هستند و او از دسترسی به گوشی همراه هوشمند محروم است، می گوید: در این مدت هیچ اطلاعی از او ندارم و هرچقدر هم با خانواده اش تماس گرفته ام نتوانسته ام ارتباطی با او برقرار کنم.

دانش آموزان محروم از آموزش مجازی، دچار استرس شدند

این معلم در ادامه با اشاره به اینکه خانواده چند دانش آموز دیگرش نیز از داشتن گوشی هوشمند محروم اند و آنها به وسیله گوشی های همراه عمو و خاله خود در گروه دانش آموزان حضور دارند، می افزاید: متاسفانه آنها نیز نمی توانند هر روز به آموزش ها و تکالیف ارائه شده دسترسی داشته باشند و از همین رو دچار استرس و افسردگی شده اند.

این معلم در ادامه با اشاره به اینکه اغلب دانش آموزان پایه دبستان نیز از گوشی همراه مادران خود استفاده می نمایند، می افزاید: این موضوع نیز خود می تواند باعث ایجاد یک مشکل دیگر گردد؛ چراکه بعضی از مادران اعلام نموده اند که دانش آموزان با دسترسی به گوشی همراه والدین، ممکن است به حریم خصوصی و محتوای نامناسب برای سن خود نیز دسترسی پیدا نمایند.

امکانات برای آموزش مجازی کافی نیست

وی با اشاره به اعلام بعضی والدین مبنی بر عدم تمایل دانش آموزان به دیدن فیلم های آموزشی معلمان می افزاید: وقتی از والدین دانش آموز دلیل این بی میلی را می پرسم، می گویند که بچه هایشان به خاطر شرایط خانوادگی، در خانه آرامش ندارند و نمی توانند بر مطالب درسی تمرکز نمایند.

با این حال این معلم معتقد است در شرایط کنونی از دست معلمان کاری جز تدریس مجازی برنمی آید، تنها راه همین تدریس مجازی است، اما از مسئولان آموزش و پرورش می خواهم که شرایط و امکانات را برای معلمان و دانش آموزان به گونه ای فراهم نمایند که همه بتوانند از تدریس مجازی بهره مند شوند.

دانش آموزان و معلمان از پس هزینه های اضافی برنمی آیند

این معلم با بیان اینکه بر اساس تماس هایی که با خانواده دانش آموزانش داشته است، متوجه شده که تعداد قابل توجهی از خانواده ها از لحاظ اقتصادی قادر به تامین هزینه های اینترنت نیستند، می گوید: بعضی از دانش آموزانم به خاطر نداشتن گوشی هوشمند و امکانات فضای مجازی غصه می خورند و دچار استرس و افسردگی شده اند.

وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی برای معلمان نیز بسیار هزینه بر بوده است، می گوید: مبالغ قبض موبایل و اینترنت معلمان افزایش قابل توجهی داشته است و به عنوان مثال هزینه مکالمه و اینترنت همراه من مبلغی بالغ بر 290 هزار تومان بوده است؛

فقر سبب محروم ماندن دانش آموزان روستایی از آموزش مجازی شد

از سوی دیگر یکی از معلمان شاغل در مدرسه ای در ناحیه سه شیراز نیز با اشاره به اینکه بعضی از اولیای دانش آموزان آموزش های مجازی را جدی نمی گیرند، می گوید: در روستاهای پیرامونی شیراز به دلیل ناآشنایی یا عدم برخورداری خانواده ها از گوشی های هوشمند و فضای مجازی، دانش آموزان نمی توانند از این آموزش ها بهره مند شوند.

به گفته این معلم بسیاری از خانواده ها نیز اعلام نموده اند که توانایی پرداخت هزینه بسته های اینترنت را ندارند و همین موضوع نیز سبب محروم ماندن بخش دیگری از دانش آموزان از آموزش های مجازی شده است.

ارسال بسته های آموزشی برای دانش آموزان روستاها و مناطق حاشیه ای

البته معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس با اشاره به تشکیل کارگروه آموزش مجازی پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا می گوید: با تشکیل این کارگروه و آنالیز آمارهای مربوط به دانش آموزان پایه دبستان در 59 اداره آموزش و پرورش استان، چگونگی آموزش از راه دور به آنها را مورد آنالیز قرار دادیم.

محمد فیاض پور در ادامه با اشاره به دانش آموزان روستاها، حاشیه های شهرهای عظیم، مناطق عشایری و مناطق دورافتاده که از دسترسی به فضای مجازی محروم هستند، خاطرنشان می نماید: برای این دانش آموزان نیز آموزش و پرورش بسته های آموزشی (درس نامه) را با شیوه های بهداشتی و توسط راهبران آموزشی به این دانش آموزان تحویل می دهد و دانش آموزان در این شیوه به وسیله خودآموز تحصیل می نمایند.

ادارت 59 گانه استان امکانات آموزش مجازی را فراهم نمایند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس در ادامه با تاکید بر اینکه حضور فیزیکی معلم به طور قطع تاثیر بسیار مطلوب تری بر کیفیت یادگیری دانش آموزان دارد، می گوید: اما ناچاریم که در شرایط کنونی به همه شیوه های ممکن برای آموزش دانش آموزان متوسل شویم.

فیاض پور با اشاره به اینکه فارس در آموزش مجازی در دوران کرونا یکی از استان های پیروز کشور بوده است، خاطرنشان می نماید: با این حال کمبودها و محدودیت هایی برای معلمان و دانش آموزان وجود دارد و از این رو به ادارات 59 گانه آموزش و پرورش استان دستور داده ایم که دانش آموزان محروم از امکانات فضای مجازی را شناسایی نمایند.

آموزش و پرورش موظف به پرداخت قبوض موبایل و اینترنت معلمان هستند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس با اشاره به تزریق منابع اقتصادی به ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها بابت کیفیت بخشی به آموزش دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری می گوید: ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها موظفند نسبت به پیگیری این موضوع و بهره مندکردن دانش آموزان محروم، از امکانات آموزشی اقدام کند.

وی در خاتمه با اشاره به ایثارگری و فداکاری معلمان در شرایط کنونی برای تدریس دانش آموزان، خاطرنشان می نماید: از این رو از معاون وزیر آموزش و پرورش خواسته ایم که به معلمان فداکار که در این نهضت رسانه ای مشغول آموزش دانش آموزان هستند، پاداش و تشویق پرداخت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 266

به "داستان تلخ فقر، آموزش مجازی و اپلیکیشن شاد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان تلخ فقر، آموزش مجازی و اپلیکیشن شاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید