ژئوپارکی چند میلیون ساله که در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است

به گزارش آوای وحش، ایرنا/ وزیر میراث فرهنگی در اینستاگرام خود مطلبی را درباره ژئوپارکی چند میلیون ساله که در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است، نوشت.

ژئوپارکی چند میلیون ساله که در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است

داستان چیست؟

علی اصغر مونسان با اشاره به شباهت تنگه شیرز و دره پادشاهان در استرالیا و قدمت چند میلیون ساله تنگه شیرز در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: بهتر است بگویم دره پادشاهان در استرالیا به این ژئوپارک بی نظیر در استان لرستان ایران شبیه است.

تنگه شیرز دره ای زیبا و کوهستانی است که به عنوان یادگاری چندمیلیون ساله در رشته کوه های زاگرس در استان لرستان قرار گرفته است. این تنگه از روستای گدارگه کوهدشت تا کنار رودخانه سیمره ادامه یافته است. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: سرچشمه نهر آبی که در قعر تنگه شیرز جریان دارد، از درون غاری طبیعی می جوشد که به پل خدا معروف است. پل خدا گذرگاهی طبیعی بوده و در اثر ریزش کوه در انتهای تنگه تشکیل شده است.

مونسان اظهار داشت: ویژگی های طبیعی، پوشش خاص گیاهی و جنگلی و طبیعت زیبا، تنگه شیزر را به یک محیط خاص گردشگری طبیعت تبدیل کرده که دیدن آن برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود و بدلیل همین جذابیت های طبیعی و وجود غارهای پیش از تاریخی، دره شیرز به عنوان ژئوپارک در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 900

به "ژئوپارکی چند میلیون ساله که در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژئوپارکی چند میلیون ساله که در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید