اطلاعیه کارمانیا برای حواله داران ، تکلیف قرارداد کیتون و کارمانیا چه شد؟

به گزارش آوای وحش، اطلاعیه کارمانیا برای حواله داران خودروهای BYD منتشر شد. خودروسازی کارمانیا در این اطلاعیه از مشتریان خودروهای معوق خود درخواست نموده است که در تاریخ 1400/05/02 برای معین تکلیف قراردادهای خود به نمایندگی های مجاز این شرکت مراجعه نمایند. اما ماهیت اطلاعیه کارمانیا چیست و این شرکت چه هدفی را در سر دارد؟

اطلاعیه کارمانیا برای حواله داران ، تکلیف قرارداد کیتون و کارمانیا چه شد؟

خبرنگاران - قبل از هر چیز اطلاعیه کارمانیا را خط به خط مرور کنیم. کارمانیا در ابتدای اطلاعیه خود از صبر و بردباری مشتریان خود تشکر می نماید. مشتریانی که در طول این سال ها، بارها در تجمعات خود خواهان رسیدگی به شرایط خود شده اند، اما هنوز جواب قانع نماینده ای از کارمانیا دریافت ننموده اند.

کارمانیا در ادامه اطلاعیه خود اسم نموده است که :از زمان شروع تحریم های ظالمانه آمریکا و ایجاد مسائل خارج از کنترل دست اندر کاران صنعت خودرو، تمامی کوشش خود جهت ایفای تعهدات معوق خود به مشتریان گرامی بکار بست، اما بنابر دلایل مختلف و پستی و بلندی های موجود در راستا پر پیچ و خم فعالیت با وجود تحریم، انجام وظیفه و ایفای تعهدات شرکت خودروسازی کارمانیا تا به امروز به طول انجامید.

اگر همین چند سطر از متن اطلاعیه کارمانیا را یکبار دیگر مطالعه کنیم، این پرسش بوجود خواهد آمد که کارمانیا در طول دوران تحریم چه کوششی برای ایفای تعهدات خود کرد؟

کوشش در خودروسازی کارمانیا

در طول تحریم های ظالمانه، همسایه خودروسازی کارمانیا یعنی شرکت مرتب دو برند متفاوت بیسو و SWM را به بازار خودرو کشور معرفی کرد. هرچند شرکت مرتب در بحث تیراژ و فراوری افت و خیزهایی در برندهای عرضه شده به وسیله خود دارد. اما بحث این است که در دوران تحریم درب های فعالیت همچنان باز بود.

در همان دوران تحریم که کارمانیا از آن در متن اطلاعیه خود نام برنده است، کرمان موتور بر روی پروژه K7 خود تمرکز کرد. حال، با وجود آنکه تحریم های ظالمانه هنوز در صنعت خودروسازی وجود دارد، کرمان موتور از عرضه این کراس اوور تازه خود اطلاع داد و قیمت قطعی آن را اظهار داشت.

در همین دوران تحریم، S5 فیس لیفت شده از سوی کرمان موتور عرضه شد. فردا موتورز مدل های SX5 و SX6 را معرفی کرد. گروه بهمن فیدلیتی و دیگنیتی را به بازار آورد. تمامی این خودروها از کشور چین به ایران رسیدند، حتی یوآز پاتریوت روسی اکنون در کشورمان تردد می نماید!

خودروهایی که در دوران تحریم (که هنوز در آن حضور داریم) به کشورمان وارد، مونتاژ و فراوری شدند، کم نیستند. پس می توان نتیجه گرفت که تمامی کوشش کارمانیا جهت ایفای تعهدات معوق خود یعنی هیچ کوششی صورت نگرفته است.

خودروهایی که کارمانیا رونمایی کرد

پیش از اعمال تحریم های وضع شده بر صنعت خودروسازی کشورمان، کارمانیا مدل های S7 و سانگ BYD را در نمایشگاه های مختلف کشور رونمایی کرد. خودروهایی که می توانستند در بازار داخلی خودرو کشورمان حضور داشته باشند.

اگر سانگ را به اسم یک خودرو نمایشی کنار بگذاریم، باید پذیرفت که شرایط برای حضور S7 در ایران فراهم بود. کارمانیا به مشتریان خود اظهار داشت که S7 های این شرکت خودروسازی روی آب هستند و در راستا ورود به ایران حرکت می نمایند. تا به امروز S7 ها به ایران نرسیدند و اگر احتمال بدهیم که راستا را گم نموده اند باید گفت که این کراس اوور BYD هیچ گاه به دست مشتریانش نخواهد رسید.

بعد ها تردد BYD تانگ نسل اول در تهران از سوی کارمانیا منتشر شد. خودرویی که پلاک گذر موقت داشت و احتمال داده می شد شاید در خط فراوری کارمانیا حضور داشته باشد. اما صرفاً چند تصویر از آن در خیابان ها منتشر شد و امیدها مجدداً نقش برآب شد. کارمانیا اگر در خصوص تانگ نسل اول برنامه ای جهت فراوری داشت، می توانست همسو با انتشار اخبار تردد یک دستگاه از این خودرو در تهران، خبر مربوط به حضور چندین نمونه (با تصاویر) را جهت تست و دریافت مجوزهای مربوطه اعلام کند. اما موردی از سوی واحد روابط عمومی این شرکت منتشر نشد.

از بی وای دی به eK1

پس از آنکه ماه ها در نمایشگاه مرکزی کارمانیا حتی محصولات BYD هم دیده نمی شد، این خودروساز خبر از فراوری خودرو برقی داد. خودرویی به نام EK1 که حقیقت همان سودا SA01 بود. کارمانیا در خصوص این خودرو ابتدا ادعا کرد که SA01 در بازار آلمان حضوری پیروز دارد.

سپس معین شد کمپانی مادر یعنی سودا، این محصول را به نحوی در آلمان ثبت نموده که احتیاجی به انجام تست های تصادف نداشته باشد. نکته مهم این بود که پس از انتشار تصاویر مربوط به تست های تصادف این خودرو، معین شد EK1 کارمانیا اصلاً ایربگ ندارد!

کارمانیا مجدداً اسم کرد که این خودرو در بازار کشورمان با ایربگ راننده و سرنشین کناری حضور خواهد داشت. احتمالاً کمپانی مادر در طول ماه های اخیر مشغول طراحی مجدد مجموعه داشبورد، فرمان، پاس کردن تست های ایمنی مربوطه و… برای بازار ایران است. چرا که چنین مواردی را برای حضور در بازار آلمان انجام نداده بود. شاید هم این موارد از سوی کارمانیا و قطعه سازان داخلی در حال اجرا بوده که در آن صورت باید تیراژ بسیار خوبی را از آن در ماه های آینده ببینیم.

از eK1 به کیتون!

در حالی که همگان منتظر افتتاح خط فراوری eK1 از سوی کارمانیا بودند، ناگهان تصاویری از خودروهای کیتون بر روی سایت رسمی کارمانیا نقش بست. خودروهایی که کارمانیا بصورت غیر مستقیم اظهار داشت قرار است شرایط تبدیل قراردادها را براساس آنها اعلام کند.

اما کیتون ها سر از ایساتیس موتور کارا مدرن درآوردند. پس از هفته ها بحث و جدال در خصوص اینکه آیا کارمانیا نماینده رسمی کیتون است یا ایساتیس موتور کارا؟ ظاهراً کارمانیا به آرامی از ادامه این ماجرا عقب کشیده است. چرا که نتوانست هیچ مدرکی دال بر رسمی بودن قرارداد خود با کیتون ارائه دهد.

کیتون ها هم ظاهراً قرار است در ایساتیس موتور کارا فراوری شوند و امید است کارمانیا حداقل هم زمان با رونمایی از خط فراوری کیتون ها در ایساتیس موتور، محصولی را مجدداً به خط فراوری خود بیاورد.

کارمانیا در ماه های گذشته BYD تانگ تازه را به محوطه کارخانه خود آورده است و باید دید استراتژی احتمالی این خودروساز در آینده چیست؟

اطلاعیه کارمانیا

برنامه احتمالی کارمانیا

کارمانیا در بخش دیگری از اطلاعیه ای که منتشر نموده است، اسم کرد: ساز و کار تأمین و تحویل محصولی به روز و با کیفیتی مشابه خودروهای ثبت نامی ترتیب داده است. اگر این فرضیه به حقیقت بپیوندد، منتظر موعد معین شده در اطلاعیه کارمانیا هستیم تا جزئیات آن را بیشتر در اختیار شما قرار دهیم.

فرض کنیم روز موعود رسیده است. کارمانیا خودرویی در نظر گرفته که با نمونه ثبت نامی قبلی مشابه است. مبالغ ثبت نام قبلی هم به روز شده است. خودرو مورد نظر از لحاظ آپشنی چیزی از خودرو ثبت نامی قبلی کم ندارد. بعلاوه خودرو اعلام شده هم سگمنت خودرو ثبت نامی گذشته هم است.

احتمالات

مشتریان شاکی این خودروساز هم همگی این خودرو اعلامی از سوی کارمانیا را تحویل گرفته اند. حال برای چند پرسش باید پاسخ مناسب یافت. اینکه تکلیف خدمات پس از فروش این خودرو جایگزین با کارمانیا است؟ این خودرو در بحث تأمین قطعه با مشکل روبرو نخواهد شد؟ فرض کنیم تیراژ تحویلی دو هزار دستگاهی (براساس تعداد مشتریان شاکی کارمانیا) این خودرو جایگزین از مجموع تعداد خودروهای SWM، بیسو، دامای، جیلی و… بیشتر است.

اگر تصور کنیم که چهار هزار دستگاه BYD (سدان و کراس اوور) در بازار کشورمان حضور دارند باید گفت تعداد خودروهای تحویلی احتمالی به مشتریان شاکی نیمی از کل تعداد فراوری کارمانیا از ابتدای فراوری تا به امروز است. حال با توجه به شرایط روز، اگر بازار دست دوم، تأمین قطعات، تعداد نمایندگی های فعال در کشور و… شرایط مساعدی دارد، باید گفت که خودرو جایگزین کارمانیا که نصف این رقم قرار است در بازار کشور حضور داشته باشد هم شرایط مساعدی خواهد داشت.

مگر آنکه کارمانیا خودروی جایگزین اعلامی را در تیراژ بالاتری فراوری کند. در غیر این صورت اگر خودرو جایگزین محصول فراوریی از شرکت های دیگر باشد که قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از رقم هایی است که کارمانیا از مشتریان دریافت نموده است.

پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که خودرو جایگزین احتمالی کارمانیا از فراوریات سایر شرکت های خودروساز نیست. اگر هم قرار است از برندی ناآشنا باشد، در صورت تمام و کمال بودن هم به تیراژ بالایی برای ثبات بازار دست دوم در کشورمان احتیاج دارد.

به روز رسانی وجوه دریافتی همان تمدید قرارداد است؟

کارمانیا در اطلاعیه خود ذکر نموده است که :به روزرسانی وجوه دریافتی مطابق با نوسانات ارز را در برنامه دارد. این پروژه در سال های گذشته هم از سوی کارمانیا انجام شد. کارمانیا در سال های گذشته اسم کرد که مشتریان می توانند قراردادهای خود را به روز (تمدید) نمایند. براساس قراردادهایی که در شهریور ماه 98 از سوی کارمانیا به مدت یک سال تمدید شد، اکنون مشتریانی که قرارداد خود را تمدید نموده اند در حقیقت قراردادی ندارند.

پیشنهاد تمدید قرارداد کارمانیا در آن سال بدین ترتیب بود. اصل پول + سود مشارکت در قرارداد S7 + جریمه 12 درصد + سود 13 درصدی اضافه. قرارداد تازه یکساله هم با سود مشارکت 18 درصدی امضاء شد که جریمه تأخیر یک درصد بصورت ماهانه داشت.

در دوم مرداد ماه اتفاق تازهی خواهد افتاد؟

در اطلاعیه کارمانیا ذکر شده است که مشتریان در دوم مرداد ماه می توانند با مراجعه به نمایندگی های کارمانیا از چگونگی تمدید، انصراف یا دریافت وجه خود آگاه شوند. این اتفاق دقیقاً مشابه شهریور ماه 98 است. در آن سال هم مشتریان همین انتخاب ها را پیش رو داشتند. یا تمدید یک ساله قرارداد، یا انصراف که 90 روز بعد وجه خود را دریافت می کردند! یا خودرو جایگزین که وجود خارجی نداشت.

اینکه خودرو احتمالی و جایگزین کارمانیا چیست؟ قطعاً در دوم مرداد ماه معین خواهد شد. اما آنچه مسلم است، عدم حضور برند کیتون در کارمانیاست. چرا که ظاهراً هنوز این خودروساز خصوصی با تمام قوا آمادگی لازم را جهت شفاف سازی قرارداد خود با کیتون بدست نیاورده است.

منبع: بیت ران
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1039

به "اطلاعیه کارمانیا برای حواله داران ، تکلیف قرارداد کیتون و کارمانیا چه شد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اطلاعیه کارمانیا برای حواله داران ، تکلیف قرارداد کیتون و کارمانیا چه شد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعیه کارمانیا برای حواله داران ، تکلیف قرارداد کیتون و کارمانیا چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید