قابلیت سند همکاری ایران-چین برای مبارزه با تحریم های مالی غرب

به گزارش آوای وحش، خبرنگاران- گروه بین الملل: سند جامع همکاری های ایران و چین توسط محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور هفتم فروردین در محل وزارت امور خارجه امضا شد.

قابلیت سند همکاری ایران-چین برای مبارزه با تحریم های مالی غرب

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

نقطه شروع رایزنی برای امضای این سند راهبردی 25 ساله 6 سال پیش در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران بود.

در این سفر ایران و چین با صدور بیانیه ای سطح روابط دو کشور را به مشارکت جامع راهبردی ارتقا دادند و اعلام نموده بودند: آماده مذاکره برای انعقاد سند همکاری های بلند مدت هستند.

به دنبال این ریل گذاری در روابط دو کشور مذاکرات برای تهیه پیش نویس سند همکاری جامع با چین تدوین شد و انتها در سال 98 در سفر وزیرامور خارجه کشورمان به پکن، این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

اکنون این سند، مشتمل بر همکاری های راهبردی، منطقه ای و بین المللی است.

در بعد اقتصادی، تولیدات مشترک برای تأمین احتیاج بازارهای داخلی و خارجی، همکاری های دو جانبه در حوزه انرژی، صنعتی، معدنی و زیست محیطی با اولویت همکاری در بخش زیرساختی، ارتباطی، مخابراتی، علمی، آموزشی و حوزه سلامت است.

همکاری در زمینه تسهیل در روابط اقتصادی و بانکی، تعمیق روابط تجاری بخش خصوصی برای تجارت و همکاری رسانه ای، دانشگاهی از دیگرمحورهای همکاری این سند بلند مدت همکاری بین ایران و چین است.

امضای سند همکاری جامع میان ایران و چین بازتاب گسترده ای در دنیا داشته و بسیاری بر این باور هستند که این موضوع به یکجانبه گرایی غرب در دنیا خاتمه می بخشد.

در همین رابطه برای تحلیل بهتر این سند با پروفسور نادر انتصار استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا به مصاحبه نشستیم که مشروح این مصاحبه به توضیح زیر است:

*به نظر شما اهمیت توافق جامع ایران و چین در چیست نظر به اینکه ایران کوشش می نماید به شرکایش تنوع ببخشد و روابطش با کشورهای غربی را متعادل کند؟

توافق ایران و چین مهمترین توافق بین جمهوری اسلامی و یک بازیگر عمده بین المللی در بیش از چهار دهه اخیر {از زمان انقلاب ایران} است. همچنین این یک اقدام صحیح از سوی ایران است که انتها با شناخت تحولات مداوم در روابط بین الملل، گامی اساسی در جهت تعادل در سیاست خارجی خود بردارد.

*اهمیت اقتصادی چنین توافقی برای ایران و چین چه خواهد بود؟

اگر کلیه مفاد توافق نامه بدون تأخیرهای بی مورد و موانع پیش بینی نشده اجرا گردد، این توافقنامه به روان شدن روابط اقتصادی چین و ایران یاری می نماید و به هر دو کشور امکان می دهد سازوکارهای موثری برای مبارزه با تحریم های اقتصادی غرب طراحی نمایند. البته غلبه بر تحریم های انباشت شده غرب روندی طاقت فرسا و نسبتاً طولانی است اما توافق گام درستی در این راستا است.

*اهمیت ابتکار عمل یک کمربند یک جاده چین برای بلندپروازی های این کشور چیست و اهمیت نقش ایران در پروژه این کشور چیست؟

ابتکار کمربند و جاده چین در واقع یک پروژه بلندپروازانه است و مسلماً مهمترین ابتکار عمل یک کشور عمده در 50 سال گذشته است. دامنه این پروژه گسترده است و تعدادی از کشورها را در بر می گیرد. ایران قطعه مهم آسیای غربی در اجرای پروژه کمربند و جاده چین است. موقعیت ژئواستراتژیک منحصر به فرد و بی نظیر ایران و امکان بالقوه آن به عنوان یک شریان تجاری حیاتی برای گسترش روابط چین در خاورمیانه و مرکز و جنوب آسیا به ایران امکان می دهد نقشی کلیدی در سیاست اقتصادی خارجی چین بازی کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 901

به "قابلیت سند همکاری ایران-چین برای مبارزه با تحریم های مالی غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیت سند همکاری ایران-چین برای مبارزه با تحریم های مالی غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید