افزایش آمار با شیب کند

به گزارش آوای وحش، این روزها شاهد افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم.

افزایش آمار با شیب کند

کارشناسان حوزه سلامت، هنوز نمی توانند برای فرایند ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری، پیش بینی دقیقی داشته باشند و نمی دانند که قرار است، آمار در آینده چه اعدادی از ابتلا و مرگ و میر را نشان دهد، اما چند مؤلفه بر افزایش یا کاهش آمار کرونا تاثیر دارد.

یکی از آنها رفتار شهفرایندان و مدیران است. رفتار و تصمیمات مدیران است که تعیین می کند در آینده، کشور با فرایند افزایشی یا کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا روبرو است یا خیر؛ رعایت کردن یا عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، تاثیر به سزایی بر آمار دارد.

در حال حاضر، بسته به داده های آماری که روزانه رصد می شود، سیر آمار کرونا با تغییراتی روبرو است و پیش بینی کارشناسان حوزه رفتارشناسی ویروس، این است که آهنگ شدید اوج گیری آمار ابتلا نسبت به روزهای گذشته، در حال کند شدن است. آمار ابتلا به بیماری کرونا در حال افزایش است، اما شیب این افزایش در حال کم شدن است.

در این روزها، شیب آمار افراد بستری در بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و امید می رود که تعداد مبتلایان جدید، با سرعت کندتری به بیمارستان ها مراجعه کنند.

این می تواند خبر خوبی برای آمار کرونا باشد. این در حالی است که درباره آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، تغییر اساسی در آمار دیده نمی شود و البته امیدی هم وجود ندارد که در روزهای آینده آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا همچنان افزایشی است و ممکن است تا دو هفته و حتی بیشتر این موج افزایشی ادامه پیدا کند. کارشناسان رفتارشناس امیدوارند شیب آمار ابتلای جدید کاهش پیدا کند.

راهکارهای متنوعی برای کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا وجود دارد. یکی از آنها تجهیز بیمارستان ها به اکسیژن و تخت های اضافی است. این روزها، اکسیژن، ضروری ترین نیاز افراد مبتلا به کرونا با شرایط حاد است. اکسیژن تنها داروی اثربخش کروناست.

از امروز اما باید برای آینده برنامه ریزی کرد. باید سیستم مراقبتی افراد مبتلا را احیا کرد و مدیران باید زیرساخت های لازم برای مدیریت موج های بعدی را مهیا کنند.

برای کاهش شیب ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا، باید مدیریت طرح جامع واکسیناسیون به صورت درازمدت انجام شود.

مدیریت دقیق و صحیح، با نظارت بر واکسیناسیون افرادی که در اولویت های اولیه دریافت واکسن قرار دارند، یعنی افراد با سنین بالا و دارای بیماری زمینه ای، می تواند مدیریت مناسبی باشد؛ مدیریتی که می تواند تاثیر خود را بر روی موج های بعدی کرونا و کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری بگذارد.

مسعود یونسیان - اپیدمیولوژیست / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 939

به "افزایش آمار با شیب کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آمار با شیب کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید