افزایش دستمزد بر قیمت لبنیات تاثیر می گذارد؟

به گزارش آوای وحش، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی از درخواست این انجمن در راستای افزایش 5 درصدی قیمت تمام شده محصولات لبنی به علت افزایش 57 درصدی دستمزد ها در سال آینده اطلاع داد و گفت: اگر دولت قیمت ها را اصلاح نکند، شرکت ها ضرر و زیان هنگفتی خواهند دید.

افزایش دستمزد بر قیمت لبنیات تاثیر می گذارد؟

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا بنی طبا با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی تا درب کارخانه متاثر از چهار متغیر است، گفت: این متغیر ها شامل حقوق و دستمزد، قیمت شیرخام، هزینه های بسته بندی و هزینه های سرباری، چون آب، برق و گاز و... است.

وی ادامه داد: هر سال دولت برای جبران کسری توان خرید کارگران و کارکنان، ابتدای سال حقوق و دستمزد ها را افزایش می دهد. سال جاری نیز دستمزد ها حدود 57 درصد افزایش یافته است. دستمزد نیز یکی از پارامتر های مشخص قیمت در صنایع مواد غذایی از جمله صنعت لبنیات است و تغییر آن طبیعتا در قیمت تمام شده محصولات اثرگذار خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی توضیح داد: بر اساس آنالیز های صورت گرفته افزایش 57 درصدی دستمزد بیش از 5 درصد بر قیمت محصولات لبنی اثر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه دولت در فروردین ماه همه فراورینمایندگان را ملزم به رعایت افزایش دستمزد می نماید، اما اصلاح قیمت نهایی محصولات را به تاخیر می اندازد، اظهار کرد: به طور مثال سال گذشته دستمزد ها در فروردین ماه سال 1400 بیش از 40 درصد افزایش یافت، ولی قیمت محصولات لبنی در مردادماه اصلاح شد. یعنی زمانی که سایر متغیر ها هم گران شده بودند. در نتیجه افزایش یکباره قیمت ها شوک سنگینی به جامعه وارد کرد.

بنی طبا توضیح داد: درخواست داریم دولت اجازه دهد 5 درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه گردد تا ضمن جلوگیری از فشرده شدن فنر قیمت در صنعت و وارد شدن ضرر و زیان به شرکت ها، قیمت ها نیز پلکانی افزایش یابد و فشار کمتری به مردم وارد گردد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از افزایش قیمت محصولات لبنی تبعات بسیاری دارد و افزایش چند برابری را به یکباره به جامعه تحمیل خواهد نمود، گفت:حاشیه سود صنعت بسیار پایین است و اگر قیمت ها اصلاح نگردد با فشار هزینه ها و تعطیلی کارخانه ها روبرو خواهیم شد.

به گفته وی بعضی از مقامات دولتی در صحبت های خود همیشه بر این موضوع تاکید دارند که قیمت ها نباید افزایش یابد. طبیعتا با حذف ارز ترجیحی این مهم ممکن نیست و بازار جور دیگری خواهد بود. باید واقعیت ها را بپذیریم و برای آن برنامه داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش قیمت محصولات لبنی این اقلام از سفره بسیاری از مردم حذف خواهد شد؟ گفت: دولت بایستی قدرت خرید مصرف نماینده را افزایش دهد و این موضوع در اختیار فراورینمایندگان نیست. بعلاوه سیاست گذاران باید رویکرد های کلان را به نحوی تغییر دهند که مردم توانایی خرید خود را از دست ندهند. از طرفی باید توزیع شیر رایگان در مدارس مجددا از سر گرفته گردد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در انتها گفت: دولت می تواند در ازای حذف یارانه ای زنجیره فراوری مستقیما به مصرف نماینده یارانه دهد که در این راستا بایستی دهک های کم عایدی شناسایی و به آن ها بن کارت های اقلام اساسی تعلق گیرد تا این اقشار بتوانند با قیمت مناسب کالای مورد احتیاج خود را خریداری نمایند. یارانه نقدی دولت ممکن است به جامعه هدف نرسد، ولی بن کارت قطعا در راستای حمایت از اقشار کم عایدی موثر خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1390

به "افزایش دستمزد بر قیمت لبنیات تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دستمزد بر قیمت لبنیات تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید