برخی ها توان پرداخت شهریه 2 هزار تومانی را هم ندارند

به گزارش آوای وحش، فارغ التحصیل رشته صنایع دستی است و 18سال سابقه همکاری با کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان دارد. مریم شمس از سال1384 کارگاه آموزش سفال کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان محله باغ آذری را اداره می نماید و در این مدت بیش از 600کودک و نوجوان را با هنر سفالگری آشنا نموده است.

برخی ها توان پرداخت شهریه 2 هزار تومانی را هم ندارند

خبرنگاران / رضانیکنام: این مربی عقیده دارد بچه هایی که در این کارگاه ها آموزش می بینند فارغ از بحث توانمندسازی و پیدا کردن فرصت کسب درآمد، به افرادی باانگیزه و با اعتماد به نفس تبدیل می شوند. یکی از ویژگی های قابل تأمل کارگاه های آموزش سفال کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان محله باغ آذری، پذیرش همه بچه ها و نوجوانان حتی بدون پرداخت شهریه است.

به گفته شمس، با اینکه شهریه یک سال آموزش سفال برای افراد 7 تا 16ساله حدود 20هزار تومان و ماهانه کمتر از 2هزار تومان است، با این حال بعضی خانواده ها حتی این پول ناچیز را نمی توانند پرداخت نمایند، بنابراین او و مدیران مجموعه هزینه را متقبل می شوند. دریکی از روزهای سرد زمستانی به کارگاه آموزش سفال می رویم و با مربی حرفه ای آن گفت وگو می کنیم.

فارغ از بحث سفالگری به نظر می رسد ارتباط صمیمانه ای هم با شاگردان تان برقرار نموده اید؟

در واقع راه اندازی کارگاه سفال در این مرکز بهانه ای است برای ایجاد دوستی و ارتباط بیشتر با بچه ها. گاهی وقت ها شاگردانم با من درددل می نمایند و از مسائل شان با من حرف می زنند و تا آنجا که بتوانم به آنها یاری می کنم. ضمناً آموزش هم کسل نماینده نخواهد بود و بچه ها از زمانی که اینجا می گذرانند لذت می برند.

شاگردان تان بیشتر از کدام مناطق هستند؟

از نقاط مختلف تهران؛ از عبدل آباد و نازی آباد تا شوش و مولوی و هرندی. اما بچه های منطقه16 بیشترند. در فصل پاییز و زمستان تعداد شاگردانم بیشترند و در بهار و تابستان استقبال کمتر می گردد. بسیاری از بچه های این مناطق به خاطر اینکه در تعطیلات تابستان کار می نمایند، طبعاً نمی توانند در کارگاه های آموزشی شرکت نمایند.

از آنجا که بیشتر وقت تان را با بچه ها می گذرانید، مهم ترین ویژگی آنها را چه می دانید؟

قناعت و سادگی بچه ها مثال زدنی است. آنها با یک هدیه کوچک آنقدر مسرور می شوند که حد و اندازه ندارد. من هم وقتی آنها را شاد می بینم مسرورم و لذت می برم.

بزرگ ترین آرزوی تان چیست؟

دوست دارم برای همه بچه ها کار قدمی بردارم. مثلاً سفالگری را به آنها آموزش بدهم تا بتوانند یاری خرج خانواده شان باشند. وقتی بتوانند با درست کردن کوزه یا صنایع دستی دیگر، منبع درآمدی داشته باشند، دیگر لازم نیست سر چهارراه ها و... بایستند و فال فروشی و تکدی گری نمایند.

فکر می کنید تا چه اندازه به هدف تان رسیده اید؟

اینجا کوشش می کنم تا به قول معروف فوت و فن کوزه گری را به بچه ها بیاموزم، اما واقعیت این است که خانواده ها آن طور که باید از این کارگاه ها استقبال نمی نمایند که البته شاید یکی از دلایلش مالی باشد. با این حال به راهی که انتخاب نموده ام ادامه می دهم و خسته نمی شوم.

از برنامه های آینده کارگاه آموزش سفال صحبت کنید.

قصد داریم با حمایت مدیریت کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان غرفه فروش دائمی آثار دستی بچه ها را راه اندازی کنیم. جایی که صنایع دستی بچه ها و نوجوانان در معرض دید بازدیدنمایندگان از نقاط مختلف قرار گیرد و به فروش برسد. این کار ارزش زیادی دارد و باعث می گردد اعتماد به نفس و انگیزه شاگردانم بیشتر گردد و برای خلق آثار بهتر کوشش نمایند. از سوی دیگر این کار ممکن است نگاه خانواده ها را تا حدودی تغییر دهد.

اگر کسی بخواهد از کارگاه آموزش سفال استفاده کند یا برای انجام امور نیکوکارانه با مجموعه همکاری داشته باشد، باید چه کار کند؟

کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان محله باغ آذری در بزرگراه بعثت، خیابان شهید عباس صابونیان، خیابان شهید احمد سمیعی، داخل بوستان بعثت واقع شده و از ساعت8 تا 16:30 میزبان شهروندان است. با برنامه ریزی اجرا شده و با توجه به تعداد ثبت نامی ها، کارگاه آموزش سفال 2روز درهفته یعنی سه شنبه ها برای آقایان و چهارشنبه ها برای بانوان دایر است. شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با دیگر امکانات این مجموعه می توانند با شماره 55069122 تماس بگیرند.

عکس ها: مونا فاضلی

کارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفالکارگاه آموزش سفال

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 96

به "برخی ها توان پرداخت شهریه 2 هزار تومانی را هم ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی ها توان پرداخت شهریه 2 هزار تومانی را هم ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید