تخمین دقیق تر کانون زلزله ها با دستاورد علمی نو محققان دانشگاه تهران

به گزارش آوای وحش، محققان مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پیروز به توسعه فناوری تولید تصاویری با وضوح بالا از ساختارهای زمین شناختی در زیر سطح زمین شدند.

تخمین دقیق تر کانون زلزله ها با دستاورد علمی نو محققان دانشگاه تهران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، علی غلامی استاد گروه آموزشی فیزیک زمین مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه محققان پیروز به توسعه فناوری تولید تصاویری با وضوح بالا از ساختارهای زمین شناختی در زیر سطح زمین شدند، در این باره توضیح داد: وارونسازی شکل موج کامل یکی از توانمندترین و بروزترین روش های تصویرسازی ژئوفیزیک است و محققان ژئوفیزیک برای بهینه کردن و توسعه فناوری تولید تصاویر با وضوح بالاتر، تلاش می کنند.

وی افزود: محققان کشورمان در قالب یک رساله دکتری که در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اجرا شده است، از یک فرمول بندی نو استفاده کرده و الگوریتمی را در حوزه وارونسازی شکل موج کامل پیاده سازی کردند که نسبت به نتایج تحقیقات پیشین، تصاویری با تفکیک پذیری بهتر و وضوح بسیار بالاتر از زیر سطح زمین به دست می دهد و به نوعی نتایج تحقیقات پیشین در زمینه تصویرسازی از زیر سطح زمین را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.

غلامی در پاسخ به اینکه این دستاورد در چه حوزه هایی از صنعت راهگشا خواهد بود، اظهار کرد: یکی از مسائل اصلی در صنعت نفت، عدم دسترسی به تصاویر واضح از مخازن هیدروکربوری در زیر سطح زمین است. توسعه فناوری تولید تصاویر با وضوح بالا از زیر سطح زمین، به اکتشاف مخازن هیدروکربوری مانند نفت و گاز کمک شایانی می کند.

استاد گروه آموزشی فیزیک زمین مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، از زلزله شناسی به عنوان حوزه دیگری نام برد که وارونسازی شکل موج کامل با الگوریتم های با تفکیک پذیری بالا به کمک آن می آید. وی در این باره گفت: از تکنولوژی تصویرسازی با وضوح بالا از زیر سطح زمین، می توان برای تخمین دقیق تر مدل سرعت زمین جهت موقعیت یابی کانون زلزله ها و تحلیل خطر استفاده کرد.

وی همچنین افزود: توسعه این فناوری می تواند در تصویرسازی با وضوح بالا برای اکتشاف معادن فلزی و مطالعات باستان شناسی به روش غیر مخرب رادار نفوذی زمین (GPR) کمک کند.

غلامی در پایان، بهبود هرچه بیشتر وضوح تصاویر با روش های آکوستیک در تصویرسازی پزشکی را مستلزم ادامه تلاش های انجام گرفته در توسعه فناوری تولید تصاویر با وضوح بالا دانست.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1335

به "تخمین دقیق تر کانون زلزله ها با دستاورد علمی نو محققان دانشگاه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخمین دقیق تر کانون زلزله ها با دستاورد علمی نو محققان دانشگاه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید