نهمین همایش بین المللی علوم شناختی برگزار گردید

به گزارش آوای وحش، نهمین همایش بین المللی علوم شناختی روز های 28 و29و 30 اردیبهشت ماه با مشارکت موسسه آموزش عالی علوم شناختی و دانشگاه خوارزمی در تالار 17 شهریور دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.

نهمین همایش بین المللی علوم شناختی برگزار گردید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، اولین روز این همایش با حضور حبیبی رئیس دانشگاه، کمال خرازی مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور توسعه علوم شناختی، محمد تقی جغتایی رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، مشاور عالی ستاد علوم و فناوری های شناختی در امور آموزش، علیرضا مرادی رئیس موسسه آموزش عالی علوم شناختی و رئیس همایش، مهدی تهرانی دوست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر همایش در تالار 17 شهریور دانشگاه خوارزمی برگزار گردید.

خرازی مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور توسعه علوم شناختی در این همایش در مورد استفاده از واقعیت مجازی در پیشگیری، سنجش و درمان PTSD صحبت کرد.

مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور توسعه علوم شناختی درزمینه نرم افزار های واقعیت مجازی گفت: نرم افزار های واقعیت مجازی کوشش می نماید محیط طبیعی را شبیه سازی کند.

واقعیت مجازی اگر خوب فراوری شده باشد می تواند استفاده کننده را در صحنه غوطه ور سازد و تجربه بودن در محیط واقعی را برای او پدید آورد.

هدف سامانه غوطه ور ساز این است که دنیای بیرونی را با دنیای مجازی جایگزین سازد تا از نظر روانی تجربه خاصی را برای او ایجاد کند.

فناوری شبیه سازی، ظرفیت سنجش و آزمون انسان، آموزش و ثبت واکنش های رفتاری و احساسی و عملکردی او را نیز دارد.

واقعیت مجازی نسبت به روش های معمول سنجش، ارزش اضافه نموده بیشتری را فراوری می نماید.

وی در ادامه عنوان نمود: واقعیت مجازی و اضافه نموده مجازی به سرعت در حال تحول است و هوش مصنوعی می تواند به این فناوری یاری شایان توجهی انجام دهد، فناوری متاورس و بهره برداری از آن در حوزه پزشکی نیز به پیشرفت واقعیت مجازی یاری خواهد نمود، به طوری که فضا های طبیعی تری را برای اهداف درمانی فراهم خواهد ساخت، در فناوری متاورس غوطه وری کاربر در فضای ایجاد شده باعث می شود بیمار احساس طبیعی تری نسبت به محیط مجازی پیدا کند. فرد می تواند با بدن مثالی خودش در متاورس مشارکت داشته باشد.

سرعت و پهنای باند اینترنت و پیشرفت فناوری ارتباطات نیز به افزایش استفاده از واقعیت مجازی منجر خواهد شد، پیش بینی می شود که کلینیک های تخصصی بخش های واقعیت مجازی را تاسیس و از نرم افزار های آن برای درمان از راه دور، بهره برداری بیشتری انجام دهند، در حال حاضر هزاران برنامه واقعیت مجازی درمانی در بازار وجود دارند.

علیرضا مرادی، رئیس برگزاری نهمین همایش بین المللی علوم شناختی گفت: با هدف یاری به رشد و توسعه فعالیت های علمی تحقیقاتی در حوزه های مختلف علوم شناختی و ارائه آخرین یافته ها و دستاورد های علمی محققان داخلی و خارجی، نهمین همایش بین المللی علوم شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود.

این همایش فرصتی را فراهم می نماید تا شرایط همکاری بیشتر در فعالیت های پژوهشی میان رشته ای فراهم شود.

در این همایش ضمن طرح نتایج تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه علوم شناختی و کارکرد های مختلف مغز، صاحب نظران در قالب سخنرانی های کلیدی، پنل های تخصصی و کارگاه های آموزشی دیدگاه های علمی خود را مطرح و مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

مباحث علمی در حوزه های علوم اعصاب شناختی، روان شناسی شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبان شناسی شناختی، فلسفه فکر، هوش مصنوعی، مدل سازی شناختی، نقشه برداری مغز، بازتوانی شناختی، ارزیابی شناختی، ابعاد شناختی اختلالات مختلف، شناخت اجتماعی، خلاقیت و شناخت، رسانه و شناخت، فناوری های واسط مغز و رایانه مطرح شد.

این همایش با حمایت شماری از مراکز علمی پژوهشی کشور نظیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی ایران و بعضی دانشگاه های دیگر به وسیله موسسه آموزش عالی علوم شناختی برگزار گردید.

مرادی افزود: در این رویداد علمی علاوه بر شماری از محققان، پژوهشگران و اساتید حوزه های علوم شناختی کشورمان، محققانی از چندین کشور مسلمان با حمایت بخش علمی سازمان کنفرانس اسلامی و نیز سخنرانانی از دانشگاه های کشور هایی مانند استرالیا، کانادا، آمریکا و دیگر کشور ها شرکت دارند.

سپس محمد تقی جغتایی رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، مشاور عالی ستاد علوم و فناوری های شناختی در امور آموزش در زمینه: ظهور علوم اعصاب در نیمه دوم قرن بیستم، فرصت های موجود در ایران در حوزه علوم اعصاب، تاسیس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، تاسیس رشته علوم اعصاب (Neuroscience) در وزارت بهداشت و تاسیس رشته علوم اعصاب شناختی و سایر گرایش ها در وزارت علوم، ایجاد زیرساخت ها از جمله تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، ایجاد بیش از 40 آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی در این حوزه، تاسیس انجمن علوم اعصاب ایران، تاسیس بالغ بر 40 انجمن دانشجویی نظیر انجمن صدرا برگزاری دوره های MD-PhD و پزشک پژوهشگر، برگزاری دوره های Scientific physician برای دستیاران، فرصت های مطالعاتی دانشجویان تخصصی و رزیدنتی، ارتباط موثر ایرانیان با مجامع بین المللی علوم اعصاب از جمله FAONS, IBRO, SFN صحبت کردند.

وی بعلاوه به بعضی از فرصت های موجود در ایران در حوزه علوم اعصاب از جمله: تاسیس رشته هوش مصنوعی در پزشکی، ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه فراوریات علوم اعصاب و شناختی، ایجاد شتاب دهنده و مراکز نوآوری، گرایش سایر رشته ها از جمله روانشناسی، مهندسی، بیولوژی، علوم پایه پزشکی، (فیزیولوژی آناتوم)، دستیاران پزشکی (نورولوژی، روانپزشکی) به مطالعه در علوم اعصاب، گرایش دانشجویان دوره کارشناسی و پزشکی عمومی به ادامه تحصیل در حوزه های علوم اعصاب اشاره نمود.

حبیبی رئیس دانشگاه عنوان نمود: بسیار خرسندیم که میزبان نهمین همایش بین المللی علوم شناختی در دانشگاه خوارزمی هستیم مقدم همه عزیزان، علاقمندان و استادان از دانشگاه های مختلف را گرامی می داریم دانشگاه خوارزمی دارای 12600 دانشجو و بیش از 500 عضو هیئت علمی می باشد که در 15 دانشکده در رشته های علوم فنی، علوم پایه و علوم انسانی فعالیت می نماید و دارای موسسات پژوهشی از جمله: پژوهشکده بلایای طبیعی، پژوهشکده نفت، پژوهشکده پلاسما می باشد که با رویکرد حل مسئله، شناخت مسائل روز جامعه و پاسخگویی به احتیاج ها تشکیل شده است.

وی گفت: انسان با هر نگرش و دیدگاه کوشش می نماید که بر محیط پیرامون خود مسلط شود و از مواهب الهی بهره مند شود. هر چه بهره مندی بیشتری از طبیعت برای انسان فراهم شود طبیعتاً آسایش و راحتی بیشتری برای انسان به همراه دارد و نتیجه همه کوشش هایی که دانشمندان داشتند زندگی امروزی است که ما از نعمت های آن و تسهیلات آن بهره مند می شویم.

حبیبی اضافه نمود: انسان علیرغم همه پیشرفت هایی که در پیرامون خود دست یافته است هنوز در ابتدای راه است و هر روز در های جدیدی از دنیای ناشناخته به روی انسان باز می شود.

وی در انتها اظهار امیدواری کرد که این همایش به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

لازم به ذکر است در این روز پنل های تخصصی با عناوین: زبان شناسی شناختی، فرهنگ و شناخت، علوم شناختی از دانشگاه تا محصول، برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 1400

به "نهمین همایش بین المللی علوم شناختی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهمین همایش بین المللی علوم شناختی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید