مسائل زیست محیطی صنعت با به کارگیری راهکارهای نوآورانه حل شدنی است

به گزارش آوای وحش، وبینار توسعه صنایع کشور: گام های استارتاپی و نوآوری در حفظ محیط زیست به همت کمیسیون صنایع اتاق ایران و با حضور ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس این کمیسیون برگزار گردید.

مسائل زیست محیطی صنعت با به کارگیری راهکارهای نوآورانه حل شدنی است

این وبینار در راستای اولویت پنجم کمیسیون صنایع آنالیز ساختاری سیاست گذاری های صنعت و تأثیر آن بر توسعه پایدار برگزار گردید. در همین زمینه، سمیرا روانخواه دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران به ارائه توضیحاتی پرداخت و اضافه نمود: قصد داریم گزارشی تحت عنوان شناخت روش های مؤثر بر توسعه صنایع کشور با تاکید بر حفظ محیط زیست و توسعه پایدار ارائه دهیم. شایان ذکر است مؤلفه های دیگری در ساختار سیاستگذاری صنعتی وجود دارد که شاید در سطح کلان دیده نشوند، اما در سطح خرد با هم پیوند می خورند. مثلاً ما در مورد آمارهای دستگاه های اجرایی و اتاق بازرگانی مطالعه ای داشتیم. از آنجا که در سیاستگذاری کلان آمارها نقش زیر ساختی دارند، پیشنهاد تشکیل پنجره واحد آمار بین دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را پیشنهاد دادیم. همچنین در مؤلفه های خرد باید به بحث استارتاپ ها و نوآوری ها در ساختار صنعت بپردازیم.

بعد از آن، ابوالفضل روغنی اضافه نمود: سالهاست توسعه صنایع و حفظ محیط زیست پارادوکس اساسی در دنیا به وجود آورده است. از سویی محیط زیست برای نسل های آینده نیز هست و باید به حقوق آنها احترام بگذاریم. از سوی دیگر بحث توسعه صنایع نیز امر مهم و خطیری است. متاسفانه در بین فعالان حوزه صنعت از محیط زیست تحت عنوان محیط ایست نامبرده می گردد چرا که قوانین زیست محیطی بسیار سختگیرانه در این حوزه وجود دارد. به طور کلی مجموعه ای از عوامل وجود دارد که آلایندگی محیط زیست را ایجاد می نماید. طبق آمار اعلام شده سهم صنایع و نیروگاه ها در آلایندگی هوای تهران حدود 17 درصد، وسایل نقلیه بنزین سوز 13 درصد و موتورسیکلت ها 10.3 درصد بوده است.

او تاکید نمود: ما اگر بخواهیم هم صنایع و هم محیط زیست را داشته باشیم و این پارادوکس را حل کنیم باید به سمت کارهای نوآورانه و استارتاپی حرکت کنیم. در این راستا می توان به انواع نوآوری در حفظ محیط زیست مانند نوآوری پایدار، نوآوری سبز و نوآوری سازگار با محیط زیست اشاره نمود. مثلاً در مورد نوآوری سازگار با محیط زیست، متخصصان ما در کارخانه کاغذ پارس ظروفی را طراحی نموده اند که مواد اولیه آن یکی از عوامل آلاینده در خوزستان است. این ظروف صد درصد دوستدار محیط زیست است و بعد از صد روز که زیر خاک دفن می گردد تجزیه می گردد. لذا برای توسعه صنایع کشور و حفظ محیط زیست چاره ای جز این نیست که به نوآوری ها و ابتکارات علمی و فنی در حفظ محیط زیست روی آوریم.

در این نشست، سبحان محمودی فر در مورد استارتاپ به آینه که بر مبنای کاهش غذای دورریز (Food Waste) است توضیحاتی داد و گفت: سالهاست که فرهنگ حفظ و حمایت از محیط زیست در اروپا به فرهنگ غالب تبدیل شده است. به طور خاص حدود چهار یا پنج سال است که موجی در دنیا و به خصوص در اروپا شروع شده است که چگونه می توان غذای دور ریز را کاهش داد. معمولاً در مرحله اول کارخانجات فراوری مواد غذایی در زمان فراوری دی اکسید کربن فراوری می نمایند و در مرحله بعدی وقتی غذای دورریز به زباله تبدیل می گردد، متان فراوری می نماید. غالب زباله ایجاد شده از دورریز مواد غذایی زباله تر است و متان فراوری شده ناشی از آن، بیست برابر بدتر از دی اکسید است. به طور کلی هر یک کیلوگرم دورریز غذا حدود دو یا سه کیلوگرم دی اکسید کربن فراوری می نماید. این یک بحث محیط زیستی است و بحث دیگر مربوط به غذای دور ریز بحث اجتماعی است. زمانیکه جمعیت دنیا به 9 میلیارد برسد، چگونه می توان غذای این تعداد جمعیت را فراهم کرد. یکی از راهکار های پیشنهادی این است که دور ریز غذا در سطح دنیا را کم کنیم.

ما از حدود دو سال پیش ما روی این موضوع کار کردیم و مشاهده کردیم مطالعه جدی در خاورمیانه شروع نشده و تنها در 14 یا 15 کشور اروپایی استارتاپ هایی در این زمینه شکل گرفته است. گفتنی است اخیراً در کانادا و آمریکا هم فعالیت های در حوزه غذای دورریز شروع شده است. در ایران این موضوع تنها محدود به فعالیت چند خیریه در مقیاس کوچک و به شکل سنتی است. از سوی دیگر ما در هنگام آنالیز این موضوع در ایران با نقص در دیتا و اطلاعات مورد احتیاج روبرو شدیم. پس از آنالیز شرایط موجود در ایران تصمیم به ایجاد استارتاپی در این زمینه گرفتیم که چگونه می توان از راستا حفظ و حمایت از محیط زیست بیزینس و کسب و کار ایجاد کرد. بنابراین ما استارتاپ به آینه را با این شعار که بهتر این است غذا را دور نریزیم راه اندازی کردیم.

به گفته او، این اپلیکیشن یک کسب و کار اجتماعی بر مبنای یک پلتفرم بنگاه به مشتری و راهی را برای تأمین نمایندگان مواد غذایی از جمله رستوران ها، سوپرمارکت ها، نانوایی ها، هتل ها، پمپ بنزین ها و ... فراهم می نماید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: wildbuzz.ir شناسه مطلب: 810

به "مسائل زیست محیطی صنعت با به کارگیری راهکارهای نوآورانه حل شدنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل زیست محیطی صنعت با به کارگیری راهکارهای نوآورانه حل شدنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید